آفتاب

نخبگان را در علوم تجربی و مهندسی خلاصه نکنیم

نخبگان را در علوم تجربی و مهندسی خلاصه نکنیم

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم با تاکید بر اینکه نباید از نقش علوم انسانی در توسعه و پیشرفت کشور غافل شویم، گفت: نخبگان را در علوم تجربی و مهندسی خلاصه نکنیم؛ چرا که به اعتقاد من علوم انسانی بیشترین خدمت را می‌تواند در راستای توسعه کشور ارائه دهد.

دکتر حسینعلی قبادی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب به ضرورت استفاده از توانمندی‌ها و مهارت‌های نخبگان و دانشگاهیان در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های اجرایی کشور اشاره کرد و افزود: خوشبختانه با ابلاغ فراخوان رهبری در خصوص استفاده از توانمندی‌های نخبگان اتفاق خوبی در این عرصه افتاده است و این فراخوان فرصت ویژه‌ای برای دانشگاهیان مخصوصا اصحاب علوم انسانی ایجاد کرده تا در عرصه سیاستگذاری کشوری وارد شوند؛ چرا که الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت همواره مساله‌ای دراز مدت، اثرگذار و پایدار در شئون مختلف فرهنگی معرفتی، علمی و تاریخی کشور خواهد بود.

وی در ادامه بیان کرد: با فراخوان مقام معظم رهبری در خصوص مشارکت نخبگان در تصمیم‌گیری‌های اجرایی کشور نوعی فرصت‌آفرینی برای نخبگان و به‌ویژه دست اندرکاران حوزه علوم انسانی فراهم شده است. بنابراین این فراخوان نشان می‌دهد که علوم انسانی یک گفتمان راهگشا برای حل مشکلات کشور، پشتوانه عظیم آینده پژوهانه و سرمایه‌ای پایدار برای پیشرفت و توسعه کشور است. من به عنوان کسی که در عرصه‌ پژوهش‌های علوم انسانی فعال هستم، تاکید می‌کنم نخبگان این حوزه باید از این فراخوان استقبال کنند، چرا که حضور آنها به نفع علوم انسانی، منافع ملی و به نفع جوانانی است که در آینده دریابند که علوم انسانی می‌تواند در تصحیح مسیر کشور مشارکت کند و نقش موثرتری داشته باشد.

مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مظهر ظهور علوم انسانی در عرصه‌ سیاست‌گذاری است

دکتر قبادی همچنین خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین ویژگی‌های آموزش عالی نسل سوم و چهارم این است که علوم انسانی بتواند در عرصه‌ سیاست‌گذاری‌ها موثر واقع شود. اما استفاده از توانمندی‌های این حوزه همواره فراز و فرودهایی داشته است، اما فراخوان اخیر مقام معظم رهبری این فرصت را مهیا کرده است که با جدیت از پتانسیل این عرصه استفاده شود و من فکر می‌کنم که این فرصت مقدمه‌ای برای رشد، توسعه و پیشرفت علوم انسانی در کشور است تا بتوانند خود را به قلمرو اثرگذاری در عرصه‌ سیاست‌ها و سیاست‌گذاری‌های کشور برسانند و شکل‌گیری مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز مظهر ظهور علوم انسانی در عرصه‌ سیاست‌گذاری به شمار می‌رود.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم خاطر نشان کرد: نخبه‌ها را نباید فقط در حیطه علوم فنی و تجربی خلاصه کنیم، من اعتقاد دارم ضریب هوشی بخشی از دانش به شمار می‌رود، اما به فرض صحت این ادعا که ضریب هوشی در علوم مهندسی و غیره تمرکز یافته است، اما عقل جامع و کامل کسانی هستند که علوم انسانی ایران و جهان را خلق کرده‌اند و با این عقل علوم انسانی است که می‌شود به واقعیت‌های اذهان عمومی و مزیت‌های تاریخی و تمدنی پی برد. بنابراین علوم انسانی بیشترین خدمت را می‌تواند در راستای توسعه کشور ارائه دهد، به ویژه در ایران که مزیت کشور نیازهای فرهنگی و تمدنی است، علوم انسانی می‌تواند نقش بی‌بدیلی ایفا کند.

انتهای پیام

کد N1994515

وبگردی