آفتاب

دولت نباید موجب برآمدن احساس سرخوردگی و ناامیدی از اصلاح در جامعه شود

دولت نباید موجب برآمدن احساس سرخوردگی و ناامیدی از اصلاح در جامعه شود

عضو هیات‌علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی گفت: دولت نباید به نحوی عمل کند که موجب برآمدن احساس سرخوردگی و ناامیدی از اصلاح یا حداقل رسیدن به اهداف جامعه از طریق روش‌های اصلاحی، شود.

به گزارش ایلنا، حسین سراج‌زاده درباره نشست امروز رئیس جمهور با اساتید حوزه علوم اجتماعی گفت: جلسه امروز اصحاب علوم اجتماعی با رئیس‌جمهور، اولین نشست در نوع خود بود که اهالی علوم اجتماعی به این صورت و با این تعداد حضور داشتند. این نشانه مثبت و خوبی است، حداقل به‌صورت نمادین نشان می‌دهد که دولت به مسائل علوم اجتماعی توجه کرده و به این ضرورت رسیده که با اهالی علوم اجتماعی وارد گفت‌وگو شده و از ظرفیت علوم اجتماعی در تصمیم‌گیری‌ها و شناخت مسائل جامعه بهره ببرد.

وی افزود: من در این جلسه اشاره کردم که ضرورت دارد نوعی حکمرانی خوب براساس استفاده از دستاوردهای علمی صورت بگیرد. همچنین در این جلسه برای شناخت واقعیت‌های جامعه به سرمایه و اعتماد اجتماعی اشاره شد که در حال حاضر وضع خوبی ندارد. بی‌توجهی به ادراک اجماعی صاحب‌نظران و پژوهشگران علوم اجتماعی موجب می‌شود تا مدیران جامعه در فهم مسائل اجتماعی توفیقی نداشته باشند و نتوانند واقعیت‌ها را آن‌گونه که هست دریابند و نمی‌توانند پاسخگوی مطالبات و ضرورت‌هایی که به لحاظ تاریخی بر عهده آنهاست باشند.

عضو هیات‌علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی متذکر شد: رئیس جمهوری در این جلسه به برخی مشکلات و محدودیت‌ها اشاره و برخی دستاوردهای دولت را تشریح کرد. روی این نکته اجماع بود که هم دولت و هم نهاد ریاست‌جمهوری و وزارتخانه‌ها بیشتر از ظرفیت‌های علمی و نگاه کارشناسان و صاحب‌نظران در تصمیم‌گیری‌ها استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: تقریبا بین همه دوستان حاضر در جلسه این اجماع وجود داشت که دولت تدبیر و امید پاسخگوی یک مطالبه مهم تاریخی در شرایط فعلی است، مطالباتی که در جریان انتخابات برای آنها وعده‌هایی داده شد و به‌نوعی برآمده از گرایش مسالمت‌جویانه و اصلاحی جامعه برای رسیدن به اهداف، مطالبات و بهبود وضعیت است. این دولت از این حیث یک مأموریت تاریخی دارد و نباید به نحوی عمل کند که موجب برآمدن احساس سرخوردگی و ناامیدی از اصلاح یا حداقل رسیدن به اهداف جامعه از طریق روش‌های اصلاحی، شود.

سراج‌زاده در پایان افزود: من این گفت‌وگو را به فال نیک می‌گیرم چراکه آغازگر گفتگوی جدی‌تر، انتقادی‌تر و سازنده‌تر بین دولت و نخبگان خواهد بود. ما کنش‌گران مرزی مطالبات و نیازهای مردم و ضرورت‌های اجتماعی را به دولت منتقل و کمک می‌کنیم تا حرکت به سمت اهداف با استفاده از شناخت واقعی و مبتنی بر نگاه کارشناسانه و پژوهشی شکل بگیرد.

کد N1992045

وبگردی