آفتاب
با اجرای بازچرخانی آب خاکستری صورت می‌گیرد؛

صرفه جویی سالانه ۲ میلیون لیتر آب شرب در پردیس علوم دانشگاه تهران

صرفه جویی سالانه ۲ میلیون لیتر آب شرب در پردیس علوم دانشگاه تهران

سالانه ۲ میلیون لیتر آب شرب با اجرای طرح بازچرخانی آب خاکستری در پردیس علوم دانشگاه تهران صرفه‌جویی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران،  با اجرای بازچرخانی آب خاکستری توسط هسته حذف، بازیافت و بهیافت آلاینده‌های شیمیایی سالانه ۲ میلیون لیتر آب شرب در پردیس علوم دانشگاه تهران صرفه‌جویی می‌شود.

ایران به دلیل شرایط جغرافیایی و کمبود نزولات جوی و به ویژه در طی سال‌های اخیر با کمبود آب مواجه بوده و ضروری است در این مورد چاره‌اندیشی شود.

بازیافت آب خاکستری علاوه بر ایجاد یک منبع جایگزین برای مصارفی نظیر فلاش‌تانک‌ها و آبیاری، موجب کاهش بار ورودی به تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و کاهش هزینه‌های انتقال و صرفه‌جویی آب مصرفی می‌شود.

در این راستا طرح بازیافت آب خاکستری در پردیس علوم دانشگاه تهران توسط علیرضا بدیعی استاد دانشکده شیمی پردیس علوم وارد مرحله اجرایی شده و تاکنون بخشی از این پروژه به صورت عملی اجرا شده که با فراهم سازی امکانات و تجهیزات به صورت کامل اجرا خواهد شد.

پردیس علوم دانشگاه تهران با حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو و ۵۰۰ کارمند و عضو هیات علمی سالانه به طور متوسط دو میلیون لیتر فاضلاب تولید می‌شود. سالانه این حجم آب بدون استفاده به سیستم فاضلاب شهری وارد می‌شود. این در حالی است که بازچرخانی و بازیافت آب خاکستری مزایای بسیاری دارد و باعث صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف آب و سایر هزینه‌های مرتبط می‌شود.

در این طرح با استفاده از یک سیستم تصفیه ساده، طی چند مرحله تصفیه اولیه بر روی فاضلاب انجام و آب فاضلاب برای استفاده مجدد آماده می‌شود.

با توجه به اینکه مشکل اصلی در استفاده از فاضلاب، آلودگی میکروبی است در این طرح از روش‌های نوین مانند روش میکروب‌زدایی فوتوکاتالیستی برای حذف آلاینده‌های میکروبی استفاده و آب تصفیه شده مجددا برای استفاده در فلاش‌تانک‌ها به سیستم بازگردانده می‌شود.

کد N1991541

وبگردی