آفتاب
معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی خبر داد؛

اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم برای کودکان ۳ تا ۶ سال

اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم برای کودکان ۳ تا ۶ سال

معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی گفت: طرح پیشگیری از تنبلی چشم از امروز برای کودکان ۳ تا ۶ سال آغاز می شود و تا پایان آذر ماه ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، مینو رفیعی در مراسم آغاز برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم در مهدهای کودک و پیش دبستانی ویژه کودکان ۳ تا ۶ سال گفت: این برنامه ابتدا به صورت آزمایش در سال ۷۴ و سپس در اصفهان در سال ۷۵ اجرایی شد و از سال ۷۷ نیز در تمامی شهرها و روستاهای کشور اجرای آن آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه ابتدای آبان تمامی کودکان ۳ تا ۶ سال در مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی تحت پوشش معاینه چشم و طرح غربالگری قرار می گیرند، گفت: البته این طرح در برخی مدارس و خانه های بهداشت نیز اجرایی می شود.

به گفته رفیعی، تا پایان آذر ماه طرح غربالگری چشم ادامه دارد و همچنین در مناطق سردخیز و صعب العبور نیز تا بهمن ماه اجرایی خواهد شد.

معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه ۴۲۲ پایگاه دائم و ۲۰ هزار پایگاه سیار طرح غربالگری اجرا می شود، گفت: پایگاه های دائم در مهدهای کودک مستقر شده و پایگاه های سیار در روستاها، مناطق حاشیه ای و میادین شهر مستقر خواهند شد.

وی تاکید کرد: اجرای این برنامه سال گذشته با پوشش ۷۵ درصدی انجام شد و طی آن بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار کودک معاینه شدند و مشخص شد ۱۷ هزار نفر آنها دچار تنبلی چشم هستند که به مراکز تخصصی ارجاع داده شدند.

رفیعی با اشاره به اینکه طرح غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم در سه سطح از جمله مهدهای کودک و پایگاه های غیردائم، اوپتومتری و در نهایت چشم پزشک اجرایی می شود، گفت: هزینه انجام این معاینات در مراکز دولتی دو هزار تومان و غیردولتی دو هزار و ۵۰۰ تومان است.

به گفته وی، اعتبار امسال این طرح ۶ میلیارد تومان است که بخشی از آن صرف خرید عینک برای کودکان نیازمند خواهد بود.

معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی گفت: از سال ۷۴ تا پایان سال ۹۶، ۳۷ میلیون کودک تحت پوشش طرح پیشگیری از تنبلی چشم قرار گرفتند که البته در برخی موارد این کودکان یک تا سه بار در طرح شرکت کرده بودند.

کد N1991324

وبگردی