آفتاب

ضرورت ایجاد اصلاحات در قانون اساسی برای اجرایی کردن سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

ضرورت ایجاد اصلاحات در قانون اساسی برای اجرایی کردن سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

استاد دانشگاه علامه طباطبایی بر ضرورت ایجاد اصلاحات لازم در قانون اساسی کشور به منظور اجرایی کردن سند نهایی تدوین شده در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تاکید کرد و گفت: اجرای موفق این سند،‌ نیازمند شکل‌گیری عزم ملی و ایجاد اصلاحات در همه حوزه‌ها حتی تغییر قانون اساسی کشور است.

دکتر محمدحسین پناهی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اعلام این مطلب به اهمیت فراخوان رهبری در خصوص استفاده از توانمندی‌های نخبگان جامعه بر برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های کلان کشوری تاکید کرد و افزود: این فراخوان نوعی آماده شدن برای یک حرکت جدی توسعه‌ای و پیشرفت کشور در راستای اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی است که متاسفانه بعد از پیروزی این انقلاب چنین الگویی ساخته نشده است، در نتیجه برنامه‌های پیشرفت و توسعه‌ای که در کشور دنبال می‌شد، همان مشابه برنامه‌هایی بود که در دوره قبل از انقلاب تدوین و اجرایی می‌شد.

وی در ادامه تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چون الگوی دیگری برای توسعه‌ کشور ساخته و پرداخته نشد، بنابراین ما مجبور بودیم از الگوهای قبلی استفاده کنیم و نتیجه آن نیز شرایطی است که امروزه شاهد آن هستیم که بعد از حدود چهار دهه هنوز آن انتظاراتی که مردم ما و نخبگان سیاسی کشور دارند، حاصل نشده است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بنا این است که دست به یک تغییر الگو برای دستیابی به توسعه‌ کشور بزنیم، گفت: باید چارچوب دیگری برای اینکه به توسعه و پیشرفت مورد نظر دست یابیم، در این مرکز تدوین شود و برنامه‌های توسعه‌ای کشور در این چارچوب تعیین‌شده شکل بگیرد تا بتوانیم به اهداف مورد نظر که منجر به عادلانه‌تر شدن حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهیخته‌تر شدن مردم از استفاده از پتانسیل‌های وسیع ظرفیت‌های انسانی و غیره شود، دست یابیم. دستیابی به این اهداف نیازمند برنامه دیگری در چارچوب مشخص است.

پناهی خاطرنشان کرد: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به دنبال این است که چارچوب مشخصی برای توسعه کشور فراهم کند تا بر پایه آن برنامه‌های کلان و برنامه‌های توسعه‌ای پنج ساله و غیره تدوین شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی درخصوص ضمانت اجرایی سند تدوین شده در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز افزود: ضمانت اجرایی این است که باید یک شرایط ذهنی و عینی لازم برای تحقق سند تدوین شده وجود داشته باشد. اگر خود الگو ویژگی‌های لازم را داشته باشد و بعد شرایط ذهنی و علمی نیز برای اجرایی شدن آن ایجاد شود، در این صورت می‌توانیم امیدوار باشیم که نقطه عطفی در تحولات کشور به وجود می‌آید و شرایط عینی و ذهنی این است که نخبگان کشور و مردم واقعا به این باور برسند که چنین الگویی می‌تواند به توسعه کشور منجر شود و اجرایی کردن آن بسیار ضروری است.

پناهی خاطرنشان کرد: باید همه با هم یک عزم ملی برای اجرای سند نهایی تدوین شده در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت داشته باشیم و برای تحقق شرایط عینی اجرای این سند نیز نیازمند این هستیم که تحولاتی واقعی در حوزه سیاسی، اجتماعی، برنامه‌ریزی، ‌مدیریت کشور و غیره اتفاق بیفتد. به عبارتی دیگر اصلاحات اولیه باید در جامعه اتفاق بیفتد که این اصلاحات شامل ایجاد اصلاحات در قانون اساسی نیز خواهد شد تا زمینه را برای اجرای الگوی فوق در کشور فراهم کند. در واقع بدون این شرایط اجرای این الگو صورت نمی‌گیرد و نمی‌تواند منشاء اثر جدی و موثر در کشور شود.

انتهای پیام

کد N1990435

وبگردی