آفتاب

تصمیم‌گیری درباره سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پس از بارش فکری نخبگان

تصمیم‌گیری درباره سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پس از بارش فکری نخبگان

دبیر اندیشکده فرهنگ در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت فراخوان رهبری برای استفاده از توانمندی نخبگان در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های کشوری را نوعی حکم حکومتی و ضمانت اجرایی برای تدوین سند تهیه شده در این مرکز توصیف کرد و گفت: نخبگان و دانشمندان تمامی دانش و توانمندی خود را برای تدوین سند پیش‌نویس مرکز الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی به کار بگیرند.

دکتر شهریار نیازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن بیان این مطلب به توصیف اهمیت فراخوان رهبری درخصوص استفاده از مهارت نخبگان در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری‌های کشوری اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری به صورت تمام قد از سند الگوی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت حمایت کردند، این حمایت می‌تواند پشتوانه بسیار قوی برای استفاده از مهارت‌ها و توانایی نخبگان در تصمیم‌گیری‌های کشوری باشد. درواقع فراخوان رهبری اعتبار حکومتی خوبی را برای ادامه فعالیت مرکز الگو فراهم می‌کند. اما طبیعتا از سوی دیگر باید سند حاصل از این مرکز را با کمک افکار عمومی نخبگان کشور تهیه کنیم، چراکه آنها هستند درنهایت نظر نهایی را در ارتباط با ویژگی‌های یک الگوی موثر برای پیشرفت جامعه ایرانی اسلامی ارائه خواهند داد.

وی در ادامه تصریح کرد: الگوی تهیه شده در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یک پیش‌نویس اولیه برای ارائه راهکارهای توسعه‌ای در کشور است و قرار نیست که بلافاصله دو سال بعد از تهیه در کشور اجرایی شود، چراکه قرار است تغییرات مختلفی در تدوین سند آن شاهد باشیم و این الگو بر اساس دانش موجود، خرد جمعی در میان دانشگاهیان و حوزویان مسیر مورد نظر تصحیح شده و ارتقا یابد. بنابراین یک فرایند انعطاف پذیر و پیش رونده و پویا در تدوین الگوی فوق در پیش داریم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران همچنین خاطر نشان کرد: قرار است سند تدوین شده در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مورد بارش فکری نخبگان و توفان فکری دانشگاهیان قرار بگیرد و بر اساس اظهارنظرهای جمعی درخصوص آن تصمیم‌گیری شود.

نیازی، همچنین درخصوص ضمانت اجرایی سند تدوین شده در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اشاره کرد و افزود: اگر این الگو به عنوان یک سند جا افتاده و ارتقا یافته باشد، مطمئنا ضمانت اجرایی نیز به همراه خواهد داشت؛ ولی ضمانت اجرایی آن به شورای نگهبان، مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده خواهد شد تا این مراکز ضمانت اجرایی سند فوق را حفظ کند.

دبیر اندیشکده فرهنگ در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت درخصوص چالش و خلأ استفاده از توانمندی‌های نخبگان در تصمیم‌گیری‌های کلان کشوری نیز گفت: ما امروزه در حوزه‌های مختلف از جمله علوم انسانی، تجربی و مهندسی تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان نخبه را داریم که آنها منابع انسانی لازم برای تحقق الگوی فوق را فراهم می‌کنند و اگر این افراد هماهنگ و بسیج شوند و بتوانند دانش خود را در عرصه‌های مختلف به کار بگیرند، طبیعتا برای پیشرفت نیز بسیار مفید خواهند بود و قابلیت‌هایی را ایجاد خواهند کرد.

انتهای پیام

کد N1989677

وبگردی