آفتاب

تأکید سنایی بر اهمیت کریدور شمال - جنوب در همکاری‌های منطقه‌ای

تأکید سنایی بر اهمیت کریدور شمال - جنوب در همکاری‌های منطقه‌ای

نمایندگان کشورهای ایران، روسیه و هند در نشست سه‌جانبه بنیاد روسکی میر به بررسی به بحث و تبادل نظر درخصوص تهدیدات جهان امروز و مشکلات همکاری‌های منطقه‌ای پرداختند.

به گزارش ایلنا، مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در آغاز این نشست گفت: مشارکت سه کشور در طرح‌های منطقه‌ای و توسعه همکاری‌ها در چارچوب دوجانبه و سه‌‌‌‌‌جانبه بیش از هر زمانی اهمیت یافته است.

وی ادامه داد: موضوعاتی همچون سازمان همکاری شانگهای، کریدور بین‌المللی شمال - جنوب و طرح انتقال گاز ایران به هند با مشارکت پاکستان و روسیه از طرح‌های منطقه‌ای مهم برای سه کشور است.

سفیر ایران در مسکو با بیان اینکه طرح‌هایی وجود دارد که سه کشور ایران، روسیه و هند در آن مشارکت دارند، اظهار داشت: دو اجلاس سران ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در باکو و تهران برگزار شده که در آن کریدور بین‌المللی شمال - جنوب مورد بررسی قرار گرفته است. 

سنایی کریدور شمال - جنوب را برای ایران و روسیه مهم خواند و تصریح کرد: مطمئنم که مشارکت هند در این کریدور نیز برای دولت این کشور اهمیت فراوانی خواهد داشت.

وی به امضای موافقتنامه‌هایی بین ایران و روسیه در تسهیل صدور روادید اشاره و خاطرنشان کرد: چنین موافقتنامه‌هایی را هند در گذشته امضا کرده است. نشست سه‌‌‌‌جانبه می‌تواند فرصت مناسبی برای گفت‌وگو درباره همکاری‌های مشترک سه کشور در موضوعاتی همچون مبارزه با تروریسم، تبهکاری فراملی و قاچاق مواد مخدر از افغانستان باشد. 

محمدکاظم سجادپور، رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه هم در این نشست ابراز داشت: تجزیه و تحلیل جزو اصلی برای اقدام است و آنالیز بی‌‌کیفیت منجر به سیاست بد می‌‌‌شود. 

وی با بیان اینکه فضای این بحث غیررسمی است، بیان کرد: اهدافی که از برگزاری این نشست دنبال می‌‌‌‌‌شود، غیردیپلماتیک است.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین به همکاری ایران و روسیه از جمله در مساله سوریه اشاره کرد و یادآور شد که این همکاری نتایج مطلوبی برای دو کشور داشته است. 

کد N1989631

وبگردی