آفتاب

«جهنم نیات خوب» به قلم «استفان والت» منتشر شد

«جهنم نیات خوب» به قلم «استفان والت» منتشر شد

تازه‌ترین کتاب استفان والت استاد سرشناس دانشگاه هاروارد آمریکا و از نظریه پردازان رئالیسم تدافعی با عنوان «جهنم نیات خوب» در حوزه سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، انتشارات اف‌اس‌جی آمریکا (Farrar, Straus and Giroux) کتابی از «استفان والت» نظریه پرداز و استاد برجسته روابط بین الملل در دانشگاه هاروارد آمریکا با عنوان «جهنم نیات خوب» منتشر کرد.

در این کتاب، والت به بررسی کاستی‌ها و نقاط ضعف سیاست خارجی ایالات متحده پرداخته و دلایل گرفتار شدن در جنگ‌های بی‌نتیجه‌ و طولانی عراق و افغانستان را توضیح می‌هد.

درحالیکه در سال ۱۹۹۲، آمریکا در اوج قرار داشت و از بابت آغاز عصری توام با صلح و رفاه اطمینان خاطر داشت، اکنون با گذشت ۲۶ سال، رابطه شکننده‌ای که با روسیه، چین و اتحادیه اروپا دارد، دورنمای بسیار متفاوت‌تری را به نمایش می‌گذارد. این درحالی است که جریان‌های نژادپرستانه و پوپولیستی نیز با اقبالی روزافزون مواجه هستند.

والت ریشه عدم کامیابی سیاست خارجی آمریکا را تعصب‌ورزیدن در اجرای راهبرد «هژمونی لیبرال» عنوان می‌کند که هر ۲ طیف جمهوریخواه و دموکرات را به اشاعه دموکراسی، بازارهای آزاد و دیگر ارزش‌های لیبرال در گوشه و کنار جهان، واداشته است حال آنکه هیچ‌کس نیز از بابت هزینه‌ای که آمریکا از بابت اجرای این راهبرد پرداخت کرد؛ مسئول شناخته نمی‌شود.

این درحالی است که ریاست‌جمهوری ترامپ و درک ناقص وی از سیاست بین‌الملل نیز به کاستی‌های سیاست خارجی آمریکا دامن می‌زند.

نهایت آنکه والت راه رهایی دولت واشنگتن را بازگشت به راهبرد واقع‌گرایانه موازنه منطقه‌ای (offshore balancing) می‌داند که تغییر رژیم و دیگر اشکال مهندسی اجتماعی در سطح جهانی را مردود معرفی می‌کند.

«جهنم نیات خوب» همزمان با ارائه کاستی‌های سیاست خارجی آمریکا، راه برون رفت از آنها را نیز عرضه می‌کند.

کد N1989385

وبگردی