آفتاب
یک پژوهشگر حوزه خانواده عنوان کرد؛

تاکید بر عدم تداخل نقش زنان و مردان در خانواده

تاکید بر عدم تداخل نقش زنان و مردان در خانواده

یک پژوهشگر حوزه خانواده با تاکید بر عدم تداخل نقش زنان و مردان در خانواده ، گفت: آموزش حقوق به مرد و زن بدون یادآوری مسئولیت‌ها و وظایف موجب گرفتاری خانواده ها می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مریم سقایت پژوهشگر حوزه خانواده در پنل تخصصی «تربیت جنسی» که در حاشیه برپایی کنگره ملی خانواده برگزار شد، با بیان اینکه اخلاق در جامعه مورد بی توجهی قرار گرفته است گفت: برخی با تکیه بر مناسک دین با تربیت جنسی مخالفت می کنند اما باید بدانیم که دین فقط مناسک نیست بلکه فقه و اخلاق مهم تر است.

وی ادامه داد: موضوع اخلاق در جامعه متولی ندارد و هر کس و هر دستگاه آن را بر گردن دیگری می اندازد در حالی که مهم ترین آموزه های اسلام مبتنی بر اخلاقیات است.

این پژوهشگر حوزه خانواده اضافه کرد: موضوع تربیت جنسی در جامعه که یکی از دلایل ضعیف شدن پیوندهای زوجین است باید تقویت و پررنگ شود و از سنین پایین آموزش داده شود.

وی گفت: وقتی از تربیت جنسی سخن می گوییم بسیاری فقط آموزش جنسی را در نظر دارند در حالی که تربیت جنسی شیوه تعاملات درون خانواده، پاسخگویی به سوالان جنسی کودکان و رفتار جنسی و حوزه های دیگر را هم شامل می شود.

سقایت تاکید کرد: تربیت جنسی می تواند زمینه پیشگیری از انحرافات را فراهم کند و جلوی مواردی چون آسیبهای درون خانواده و خشونت جنسی را بگیرد.

وی با بیان اینکه خشونت جنسی اقسام مختلفی دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه شاهدیم در بسیاری موارد زنان با تحقیر رفتار یکدیگر به ویزه در فضای مجازی در حشونت جنسی علیه یکدیگر مشارکت می کنند.

این پژوهشگر حوزه خانواده گفت: آموزش جنسی صرفا به نکات جنسی محدود نمی شود بلکه مهارت های زندگی، شیوه رفتار و ارتباطات درون خانواده را در بر می گیرد.

سقایت افزود: اگر سبک فرزندپروری در خانواده ها مقتدرانه همراه با مشخص کردن مسئولیت و تکالیف اعضا باشد سازنده و راهگشاست اما شاهدیم امروز جایگاه مرد با دلایلی چون نفی مردسالاری از بین رفته است و در مواردی نقش افراد دچار ابهام یا جا به جا شده است.

وی با بیان اینکه در خانواده افراد باید نقش خود را درست ایفا کنند، گفت: مردسالاری اگر به قوام زندگی منجر شود مورد تایید است.

سقایت خاطرنشان کرد: نباید نقش شغلی و نقش خانوادگی زنان مخلوظ شود که در این صورت خانواده با بحران مواجه می شود. همچنین آموزش حقوق به مرد و زن بدون یادآوری مسئولیت ها و وظایف موجب گرفتاری خانواده ها می شود. 

این پژوهشگر حوزه خانواده گفت: در خانواده باید به جای اتکا بر حقوق، بر اخلاق متکی باشیم.

کد N1986909

وبگردی