آفتاب

دانش محوری، آینده‌پژوهی و مدل‌سازی رمز موفقیت مدیران شهری در پدافند غیرعامل است

دانش محوری، آینده‌پژوهی و مدل‌سازی رمز موفقیت مدیران شهری در پدافند غیرعامل است

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: توجه به مثلث طلایی دانش محوری، آینده‌پژوهی و مدل‌سازی در طرح‌ریزی و اجرای برنامه‌ها و اقدامات پروژه‌های شهری توسط مدیران شهری می‌تواند باعث موفقیت در حوزه پدافند غیرعامل شهری شود.

به گزارش ایسنا مهدی جمالی نژاد که امروز در نخستین همایش شهرداران، روسای شوراهای اسلامی شهر و مدیران پدافند کلانشهرها در جمع شهرداران، روسای شوراهای اسلامی و مدیران و رابطان مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری‌های کلانشهرها سخن می‌گفت،اظهارکرد: اولین نکته در این مثلث مفهومی طلایی، بحث توجه به دانش‌محوری، اقدامات دانش مبنا و دانش بنیان است. تمامی اقدامات، تصمیم گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در مدیریت شهری باید بر مبنای علمی و دانش‌محور شکل بگیرد.

وی در ادامه گفت: مبحث بعدی آینده‌نگری و آینده‌پژوهی برای آینده سکونتگاه‌هاست. باید با پیش‌بینی‌های پنج یا ۱۰ ساله و یا حتی با پیش‌بینی‌های ۲۵ و ۵۰ ساله بتوانیم آینده شهرها را پیش بینی کنیم و تمهیدات لازم را بیندیشیم. برخی از کشورها برنامه ۵۰ ساله دارند اما برخی از شهرهای مراکز استان ما برنامه پنج ساله هم ندارند.

جمالی‌نژاد اضافه کرد: مبحث سوم - که می‌تواند نقش بی‌بدیلی در تکامل پدافند غیرعامل در شهرها داشته باشد - مدل‌سازی در برنامه‌ریزی است. با مدل‌سازی در پدافند غیرعامل این موضوع مطرح می‌شود که چه خواهد شد اگر این پروژه اجرا شود و چه اتفاق و پیامدهای مثبت و منفی به دنبال خواهد داشت. باید به این « اگر» قبل از هر اتفاقی پاسخ داد.

وی در خصوص نقش سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در گسترش مفهوم پدافند غیرعامل در شهرداری‌ها اظهارکرد: طبق سند شهرسازی نقش این سازمان در پدافند غیرعامل می‌تواند در مکان‌یابی توسعه شهرها و در چارچوب طرح آمایش سرزمین براساس استعدادهای منطقه‌ای در ایمنی مقابل حوادث طبیعی و امکان استفاده از زیرساخت‌ها و شبکه‌های شهری متصور شد.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به ماده ۶۲ قانون شهرداری‌ها که هدایت، نظارت و حمایت از شهرداری‌ها را بر عهده این سازمان گذاشته است، گفت: نقش اصلی سازمان در توزیع عادلانه امکانات و خدمات است که نتیجه آن با توزیع متناسب جمعیت ارتباط دارد و ناخودآگاه بحث پدافند غیرعامل در خیلی از شهرها رعایت خواهد شد و ما دیگر شهرهای بزرگ همانند تهران ، مشهد ، اصفهان و .. نخواهیم داشت که در حالت انفجار جمعیتی قرار بگیرند و از طرفی دیگر روستاها و شهرهای کوچک و میانی ما خالی از سکنه باشند.

جمالی‌نژاد اضافه کرد: متاسفانه اشتیاقی که در خصوص تبدیل روستا به شهر بدون هیچگونه مطالعه و وجود زیرساخت‌های لازم وجود دارد، تناسبی با مباحث پدافند غیرعامل ندارد و بابت این مسابقه‌ای که در سطح کشور در تبدیل روستا به شهرها به راه‌افتاده،بشدت ابراز نگرانی می کنم.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، وی در پایان گفت: سیاست‌هایی که ما برای جلوگیری از این اتفاق در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور پیش بینی کردیم شامل توجه بیشتر به روستاها، شهرهای کوچک و شهرهای میانی و متوسط و توزیع عادلانه خدمات و امکانات در آن‌ها برای دستیابی به توسعه متوازن است تا از فشار جمعیتی که در شهرهای بزرگ به علت مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک در حال رخ دادن است، جلوگیری کنیم.

انتهای پیام

کد N1984429

وبگردی