آفتاب

«ساماندهی مراکز آموزشی» مهمترین راه نجات دانشگاه علمی کاربردی از حاشیه‌ها

«ساماندهی مراکز آموزشی» مهمترین راه نجات دانشگاه علمی کاربردی از حاشیه‌ها

وزیر علوم اجرای برنامه ساماندهی آموزشی را مهمترین راهکار نجات دانشگاه علمی کاربردی از حاشیه‌ها عنوان کرد، گفت: اگرچه در حال حاضر اقدامات قابل قبولی در راستای کیفی سازی و ساماندهی این دانشگاه صورت گرفته اما باید این برنامه با جدیت بیشتری در این دانشگاه اجرایی شود تا علاوه بر دور شدن حاشیه‌ها بحث مهارت‌آموزی در جامعه نیز تقویت و تبلیغ شود.

به گزارش ایسنا، دکتر منصور غلامی در نشست معاونین و روسای مراکز و واحدهای دانشگاه علمی کاربردی که امروز به مناسبت بیست و ششمین سالگرد تاسیس این دانشگاه برگزار شد اجرای برنامه ساماندهی آموزش عالی را یکی از جدی‌ترین سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت علوم توصیف کرد و گفت: ما در 40 سال گذشته تحولات مختلفی در عرصه آموزش عالی داشتیم که البته تمامی این تحولات را نمی‌شود با نقد منفی بررسی کرد بلکه اجرای برنامه‌هایی در مقاطعی بسیار ضروری به نظر می‌آمد و آثار آن در مسائل اجتماعی و جایگاه نیروی انسانی کشور قابل مشاهده بود و به طور کلی می‌توانیم اذعان کنیم که عملکرد و جایگاه خوبی در این عرصه به دست آمده اما در کنار نقدها که از لحاظ دلسوزی سرمایه انسانی و مادی در آموزش عالی بنگریم این عرصه طی سال‌های اخیر مجددا مورد توجه قرار گرفته است.

وی در ادامه تصریح کرد: ساماندهی آموزش عالی برنامه‌ای است که اجرای آن در برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته و در اواخر سال 94 نیز به عنوان یک مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده است. در واقع لازمه اجرای این برنامه منسجم داشتن یک طرح و برنامه کارشناسی قابل اجرا هدفمند و آینده نگر است و صرفا نمی‌توان یک حرکت مقطعی ساماندهی تلقی نمود.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: اگرچه اجرای برنامه ساماندهی مراکز آموزش عالی کار سختی به نظر می‌آید اما می‌شود این برنامه را به صورت مرحله بندی و در فازهای مختلف اجرایی کرد. آنچه که مهم است شروع اجرای این طرح می‌باشد. چرا که ما معمولا برای انجام کارهای بزرگ در شروع با توقف مواجه می‌شویم و تلاش وزارت علوم این بوده است که باید یک حرکت جدی برای اجرای این برنامه آغاز کند که البته اقدامات مهمی نیز در این راستا شکل گرفته اما مقداری باید بیشتر این برنامه را تبلیغ و تبیین کنیم تا همراهی افکار عمومی به خصوص دانشگاه‌ها را در پی داشته باشد.

وزیر علوم همچنین خاطرنشان کرد: نگاه‌های کارشناسانه زیرنظام‌های مختلف آموزشی را به لحاظ ماموریت‌ها در دسته بندی‌های مختلف قرار داده‌ایم و در قانون و اساسنامه‌های تاسیس این زیرنظام‌ها ماموریت‌ها و وظایف مراکز نیز تعریف شده است که یکی از رویکردهای طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی بازگرداندن زیرنظام‌های آموزشی بر محور ماموریت گرایی است.

دکتر غلامی ادامه داد: بحث دیگر در امر ساماندهی مراکز آموزش عالی به نیازهای جامعه برای کسب آموزش‌ها بر می‌گردد و باید برنامه‌های مبتنی بر آینده پژوهی در این راستا تعریف شود. همچنان که طی سال‌های گذشته تاکید به وظایف هیات‌های امنا در دانشگاه‌ها بیشتر صورت گرفته و تاکیدات این بوده است که دانشگاه‌ها برنامه‌های راهبردی و اجرایی را برای خود تعریف نمایند که البته به نسبت اقدامات خوبی در این زمینه شکل گرفته است.

وزیر علوم همچنین امر مهارت آموزی را یکی دیگر از سیاست‌های وزارت علوم عنوان کرد و گفت: تربیت نیروی انسانی ماهر که در برخی مواقع عنوان تکنسین، کارشناس و یا کارشناسی ارشد برای آن ذکر می‌شد جدی گرفته شود. امروز این سیاست را در برنامه‌های خود مورد تاکید قرار نمی‌دهیم و بیشتر مدرک تحصیلی از این هدف استنباط می‌شود. در حالیکه در همه کشورهای دنیا کاربرد این عبارت با عنوان کاربردی بودن علم یاد می‌شود.

به گفته وزیر علوم اوایل پیروزی انقلاب اسلامی و دهه 60 ما در بحث تربیت نیروی انسانی کاردان برنامه‌های خوبی داشته‌ایم و در این راستا آموزشکده‌ها نیز شکل گرفته است اما متاسفانه با گذر زمان این آموزشکده‌ها به دانشکده و در نهایت به مجتمع‌های آموزش عالی تبدیل شدند و امروزه مجددا تاکید می‌شود که به تربیت نیروی کار کاربردی بپردازیم و وجود نیروی کاردان و تکنسین در بسیاری از زمینه‌ها خالی است و همچنین تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی با مدرک کارشناسی ارشد و دکتری که دنبال شغل می‌گردند نیز بیشتر شده است.

وی خاطرنشان کرد: امروزه فرصت خوبی برای مهارت آموزی سوق دادن خانواده‌ها و افراد برای تحصیل در عرصه مهارت آموزی احساس می‌شود اگرچه نگاه جامعه به تحصیل بسیار واقع بینانه‌تر شده اما با این وجود گاهی انحرافاتی نیز دیده می‌شود که داوطلبان به دلایل اشتغال و یا هدایت تحصیلی نادرست به سمت رشته‌های علوم تجربی گرایش پیدا کرده‌اند و اعتقاد من این است که باید مراکز علمی کاربردی و کیفی سازی کردن آموزش‌های مهارتی به اندازه‌ای در جامعه جدی گرفته شود که داوطلبان به سمت این نوع آموزش‌ها حرکت کنند.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه دانشگاه‌های مهارت آموز نظیر علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای نیازمند توجه ویژه هستند، گفت: تلاش ما این است که اجرای سیاست‌ها و برنامه‌ها بر اساس هدف تعیین شده پیش برود. دانشگاه علمی کاربردی امروزه فعالیت‌های خوبی را شروع کرده است و خوشبختانه مشکل مدرک گرایی که زمانی دامن گیر مراکز مهارت آموزی شده بود و بیشتر به سمت حرکت به مقاطع بالاتر یعنی از کاردانی و کارشناسی و کارشناسی ارشد حرکت می‌کردند حل شده است. بطوریکه توجه این مراکز به سمت آموزش‌های مهارتی منجر به اشتغال پذیری بیشتر شده است.

"ساماندهی" راهکار اصلی نجات دانشگاه علمی کاربردی از حاشیه‌ها

وزیر علوم خاطرنشان کرد: تلاش ما در وزارت علوم این بوده است تا اجرای برنامه ساماندهی دانشگاه علمی کاربردی از حاشیه‌هایی که برای آن ایجاد شده بود را نجات خواهد داد و آن را در مسیر اصلی خود باز می‌گرداند اما لازمه این اقدام این است که برنامه‌های خود را با قدرت بیشتری اجرایی کنیم تا بتوانیم امر کیفی سازی در این دانشگاه را پیاده سازی نماییم.

وزیر علوم همچنین تاکید کرد: باید سیاستی در کشور جا بیفتد تا بر اساس آن بکارگیری نیروی انسانی ماهر جزء ملزومات اساسی در امر اشتغال از سوی مراکز و واحدهای صنعتی و تولیدی به شمار رود و ما نیز این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنیم. اگرچه ممکن است سختی‌هایی داشته باشد اما مطمئن هستم نتیجه بخش خواهد بود تا بر اساس آن کسانی که در دوره‌های مهارتی آموزش دیده‌اند با کسانی که بدون هدف تحصیل کرده‌اند از نظر شغلی متفاوت باشند.

وزیر علوم به جایگاه آموزش‌های مهارتی در کشورهای توسعه یافته اشاره کرد و گفت: در سفر اخیر خود به کشور ژاپن با رئیس مجموعه آموزش فنی حرفه‌ای ژاپن دیداری داشته‌ام که در این کشور 32 هزار مرکز مهارت آموزی وجود دارد که این مراکز گواهی مهارت آموزی را صادر می‌کنند و این گواهی به عنوان مدارک و مستندات لازم برای اشتغال پذیری افراد جویای کار در بسیاری از شرکت‌های بزرگ محسوب می‌شود.

وزیر علوم در پایان با بیان اینکه برنامه ساماندهی مراکز آموزش عالی را با نگاه آینده نگری انجام خواهیم داد، گفت: کیفی سازی در بخش آموزش مراکز آموزشی و سیستم‌های نظام مند جامعه در حوزه اشتغال و کارآفرینی باید جا بیفتد و دانشگاه‌ها از این طریق می‌توانند اساس و بنیان توسعه اقتصادی کشور به شمار می‌رود اگرچه وقفه‌هایی ممکن است در اجرای این برنامه اتفاق بیفتد اما حتما با جدیت پیگیر اجرای این برنامه خواهم شد.

انتهای پیام

کد N1984318

وبگردی