آفتاب
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده:

جوانان پیش ازورود به نهاد خانواده تصور دقیقی از تکالیف خود ندارند

جوانان پیش ازورود به نهاد خانواده تصور دقیقی از تکالیف خود ندارند

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با اشاره به مهمترین چالش های حوزه خانواده گفت: دختران و پسران قبل از ورود به نهاد خانواده تصور دقیقی از نقش ها و تکالیف خود ندارند.

فاطمه قاسم پور، در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سؤال که مهمترین چالش هایی که خانواده امروز با آن روبرو است چیست؟ گفت: پاسخ به این سؤال به راحتی امکان پذیر نیست اما آنچه بیش از همه موجب آسیب های حوزه خانواده شده است، این است که دختران و پسران قبل از ورود به نهاد خانواده تصور دقیقی از نقش ها و تکالیف خود در حوزه خانواده ندارند و همین امر موجب می شود که بعد از ورود به نهاد خانواده با چالش های جدی مواجه شوند.

وی ادامه داد: البته یکسری عوامل بسترساز و زمینه ای نیز خانواده را به چالش می کشند که از مهمترین آنها می توان به مسائل اقتصادی، آسیب های سبک زندگی مدرن و ... اشاره کرد. در این میان یکی از تأکیدات ما چالش هویتی زنان است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده در پاسخ به این سؤال که به عقیده شما بهترین راهکار برای برون رفت از این چالش ها چیست، گفت: قطعا اولین اقدام گفتگوی نخبگان در این زمینه است. از آنجایی که ارائه الگوی اقدام و راهبرد در حوزه خانواده امری پارادایمیک است و متخصصان معمولا با چارچوب نظری خودشان به این مسائل می پردازند، نیاز به گفتگو و تضارب آراء داریم.

وی ادامه داد: البته گفتگوی سازنده که از خلل آن رویکرد مناسب بومی برای حل مسائل اخذ شود.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با اشاره به ضرورت گردهمایی فعالان حوزه خانواده و تبادل نظر میان آنها گفت: این موضوع از چند منظر مفید فایده خواهد بود. وجه اول گفتگوی کارشناسان و کنشگران حوزه خانواده است که بسیار ضروری است.

وی گفت: وجه دوم نیز اشتراک گذاری تجربی، عملی و اقدام موثر کنشگران خواهد بود که این مورد هم بسیار مهم است.

قاسم پور تصریح کرد: آنچه در این هم اندیشی ها و گردهمایی ها باید رخ دهد این است که اولا کنشگران و کارشناسان به توصیف بهتری از چالش ها و فرصت های حوزه خانواده دست پیدا کنند، با یکدیگر مرتبط شوند و فعالیت های گروهی و شبکه ای در این زمینه برنامه ریزی شود.

وی افزود: ضروری است شناخت نسبت به فعالیت های تاثیرگذار صورت گیرد و این فعالیت ها الگوی اقدام دیگران شود.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده ادامه داد: باید جامعه کارشناسی و کنشگری همراه تر شوند و بتوانند نیازهای یکدیگر را مرتفع کنند.

وی در خاتمه تأکید کرد: کنشگران باید هر چه بیشتر کارشناسان را در جریان فضای اجتماعی قرار دهند و کارشناسان هم بتوانند نظرات علمی‌شان را به جامعه فعالین ارائه دهند.

کد N1983006

وبگردی