آفتاب

جزئیات هزار و ۹۸ قرارداد میلیاردی شهرداری

جزئیات هزار و ۹۸ قرارداد میلیاردی شهرداری

همشهری‌آنلاین: بررسی جزئیات قراردادهای شهرداری نشان می‌دهد، از بین یک هزار و ۹۸ قرارداد بالای یک میلیارد تومان این نهاد، ۸۲۵ قرارداد از طریق مناقصه عمومی انجام شده و بیشترین سهم قراردادها هم مربوط به سازمان مهندسی و عمران شهر تهران است.

به گزارش شهرنوشت، بر اساس آن چه در سامانه شفافیت درباره قراردادهای شهرداری  آمده است، 825 قرارداد با مناقصه عمومی با دارا بودن 65.9 دهم درصد از کل مبلغ قراردادها، 188 قرارداد با ترک تشریفات و 22 قرارداد بدون تشریفات منعقد شده است. 46 قرارداد هم با مناقصه محدود ، 4 قرارداد با روش انتخاب مشاور و یک قرارداد هم بر اساس بند 1 ماده 31 انجام شده است.

اين قراردادها از شهریور سال 96 انجام شده‌است.

بند یک ماده 31 یکی از مواردی است که در آیین‌نامه معامله‌های شهرداری تهران در مورد معاملاتی که طرف معامله وزارتخانه و یا موسسه یا شرکت دولتی یا شھرداری ھا یا موسسات وابسته به آن ھا باشند توضيح مي‌دهد.

21 فروردین امسال از سامانه شفافیت شهرداری تهران رونمایی شد.

سامانه شفافيت،سامانه‌ای است که جزئیات قراردادهای بیش از یک میلیارد تومان این نهاد با پیمانکاران را به اطلاع شهروندان می‌رساند. البته این قراردادها بیشتر مربوط به پروژه‌های عمرانی و خدمات شهری مناطق 22 گانه شهرداری تهران است. حالا قرار است قراردادهای بالای 250 میلیون تومان هم به لیست این قراردادها اضافه شود.

این خبر را بهاره آروین، رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران داده است. آن طور که او در حساب توئیتری خود نوشته است؛ «با دستور شهردار تهران، آقای افشانی، انتشار اطلاعات قراردادهای بالای ۲۵۰ میلیون تومان شهرداری تهران بر روی وب‌سایت شفاف آغاز شد.»

اما جزئیات قراردادهای بالای یک میلیارد تومان شهرداری نشان می‌دهد، از میان یک هزار و 98 قرارداد شهرداری، بیشترین سهم از نظر مبلغ قرارداد را سازمان مهندسی و عمران شهر تهران با 11 درصد به عنوان کارفرما دارد. شرکت بهره‌برداری راه آهن تهران و حومه با 4.52 دهم درصد، شهرداری منطقه 18 با 4.18 دهم درصد بعد از سازمان مهندسی و عمران شهر تهران کارفارماهایی هستند که از نظر مبلغ قراردادها بیشترین سهم را دارند. شهرداری‌ منطقه 20 سازمان حمل و نقل و ترافیک، سازمان میادین میوه و تره‌بار به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

آن‌طور که در جزئیات قراردادهای شهرداری تهران آمده است؛ در شهریور سال 1396، 134 قرارداد میان شهرداری و پیمانکاران بسته شده که از نظر تعداد تا به امروز در رتبه نخست قرار دارد. شهرداری تهران از فروردین تا مهر امسال هم مجموعاً 376 قرارداد منعقد کرده است.

بر اساس گفته‌های مسئولان شهرداری، این سامانه قرار است به روزرسانی شود و جزئیات دیگری از آنچه مربوط به مدیریت شهری است، به اطلاع شهروندان برسد. پیشتر هم حسن رسولی عضو شورای شهر تهران گفته بود: «هرگونه خرید، فروش و اجاره در قالب مزایده و مناقصه که بین شهرداری و اشخاص ثالث حقیقی و حقوقی منعقد می‌شود، در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.»

به تازگی هم در نشست کمیته شفافیت شورای شهر تهران به ریاست بهاره آروین، تصمیم گرفته شد تا جزئیات سفرهای خارجی مدیران شهری هم در سامانه منتشر شود.

کد N1982980

وبگردی