آفتاب

بازنشر تاکید آیت الله هاشمی در مورد اهمیت رعایت استاندارد در اسلام

 بازنشر تاکید آیت الله هاشمی در مورد اهمیت رعایت استاندارد در اسلام

سایت خانه موزه آیت‌الله هاشمی به مناسبت ۲۲ مهر روز جهانی استاندارد به بازنشر تاکید آیت‌الله در مورد اهمیت رعایت استاندارد پرداخت.

به گزارش ایلنا، سایت خانه موزه آیت‌الله هاشمی به مناسبت ۲۲ مهر روز جهانی استاندارد به بازنشر تاکید آیت‌الله در مورد اهمیت رعایت استاندارد پرداخت.

در این مطلب بخشی از سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی در مورد تاکید بر اهمیت رعایت استاندارد در اسلام آمده که به شرح ذیل است:

 ..... سوره ای در قرآن به نام سوره" مطففین" یعنی کم فروشان داریم "ویل؛ للمطففین". معمولا،  ابتدا در ذهن این می آید که  کسانی که چیزی می خواهند بفروشند؛  کم بدهند. اما این نیست و دربرگیرنده همه موارد است. یعنی  بنده که بناست معلم باشم؛  اگر درس را ناقص بدهم "مطفف" هستم. کسی که می‌خواهد منبر برود، سخنرانی که می کند ، اگر درست وقت  نگذارد و مردم را سرگرم موارد بیهوده کند، "مطفف" است. اینها، کسانی هستند که خداوند آنها را تهدید می‌کند "ویل للمطففین" یعنی جامعه ای که استاندارد ندارد ؛ مشمول "ویل للمطففین" است.

 متاسفانه، الان در کشور ما، کسانی که استاندارد را خوب مراعات می‌کنند ، حسن عمل دارند و کیفیت را فدای کمیت نمی کنند، با قاچاق و کارهای سبک دیگران، روبرو هستند که باعث می شود شخصیت و عظمت ایران و آن ارزشهایی که شما دارید، زیر سوال برود.

 ما باید صمیمانه از کسانی که در این شرایط، سعی می‌کنند استاندارد را مراعات کنند؛  تشکر کنیم. یکی از راه‌های تحقق این کار که دنیا پیش آورده که اصل آن در اسلام بوده و بعدا به دنیا داده شده، مسئله رقابت است. رقابت راهی است که خداوند، جلوی انسان باز کرده. مثلاً در دانش، کار تحقیقی، یادگیری و ورزش، وقتی که رقابت و مسابقه، در کار باشد؛  انسان به جایی که امکان دارد برسد؛ می رسد.

 راه ما روشن است. اولاً، باید استاندارد جدی گرفته شود و باید همه  متعهد باشند و ثانیاً باید رقابت،  کاملاً سالم باشد و حتی اجازه ندهیم که اطلاعات خصوصی دست جایی بیفتد که یک رقیب از آن اطلاعات، سوء استفاده کند و طرف دیگر، بخاطر بی اطلاعی، کار دیگری انجام دهد.

 قاچاق، نقطه مقابل توجه به استاندارد است و صاحبان کالای قاچاق، می دانند که در رقابت ها، می بازند و به همین خاطر، به سراغ انسان های حریص به عنوان دلال کالاهای قاچاق، می روند که کارشان خیانت به تولید داخلی  و انبوه زحمتکشا نی است که برای پیشرفت ایران مخصوصاً در بخش‌های خصوصی تلاش می‌کنند.

کد N1982888

وبگردی