آفتاب

بازگشت وضعیت اقتصادی به حالت نرمال/ نسخه‌ای برای پایان احتکار خانگی

بازگشت وضعیت اقتصادی به حالت نرمال/ نسخه‌ای برای پایان احتکار خانگی

نائب رئیس اتاق ایران گفت:به نظر می‌رسد که عرضه و تقاضا در کشور در حال رسیدن به تعادل است و حداکثر تا ماه‌های آینده وضعیت به حالت نرمال برمی‌گردد.

حسین سلاح‌ورزی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در فرآیند تولید، توزیع و تجارت مفهوم انبار، انبارداری و دپوی محصولات در برخی از شرایط مهم است و این موضوعات با احتکار متفاوتند، اظهار کرد: احتکار مفهومی به معنای نگهداری و انبار یک سری کالا و فروش آنها در مقطعی با قیمت بیشتر در جهت منفعت طلبی است.

وی اضافه کرد: احتکار زمانی اتفاق می‌افتد که از نظر اقتصادی، فرآیند عرضه و تقاضا تعادل خود را از دست می‌دهد و جو روانی ایجاد شده منجر به نگهداری کالا توسط افراد سودجو می شود.

کشور با مشکل عرضه مواجه نیست

سلاح‌ورزی با تاکید بر اینکه در مملکت ما از نظر عرضه اتفاقی نیفتاده است، تصریح کرد: شش ماهه گذشته سالجاری عرضه‌ای کاهش نیافت و حتی بر اساس آمار یک سری محصولات وارداتی هم افزایش داشتند و از طرفی تقاضا در حالت کلی ابتدا ثابت بود.

جو روانی ایجاد شده عامل اصلی مشکلات اقتصادی اخیر است

نائب رئیس اتاق ایران ادامه داد: متأسفانه دلیل عمده همه اتفاقات اخیر اقتصادی در کشور جنبه غیراقتصادی و روانی داشت و بخشی از آن هم به سوی تدبیرها بر می‌گردد. در شرایطی که فشارهای بین‌المللی قصد داشت التهاب و نگرانی به جامعه القا کند و براساس اعمال تحریم‌های آمریکا این طور القا می‌شد که امکان اداره کشور ممکن است با اختلال مواجه شود، جو روانی ایجاد شده باعث شد مردم تصور کنند که ممکن است عرضه کاهش یابد و به همین دلیل به فروشگاه‌ها هجوم بردند و خریدی بیش از نیاز ماهیانه خود داشته باشند و نتیجه این کار باعث شد مردم بخش عمده‌ای از کالاهای موجود مانند رب گوجه را در خانه ‌ها نگهداری کنند و این قضیه سطح تقاضای کل را افزایش داد، چرا که این افزایش تقاضا ناگهانی بود.

وی با بیان اینکه جو روانی ایجاد شده نظام عرضه و توزیع را دچار اختلال کرد، افزود: در آن شرایط دولت باید برنامه توزیع و عرضه مناسبی را اجرایی می‌کرد.

نسخه‌ای برای پایان احتکار خانگی/ مسئولین نگرانی مردم را بیشتر نکنند

سلاح‌ورزی با اشاره به اینکه کشور با مشکل ذخیره ارزی و عرضه و تقاضا مواجه نیست، تصریح کرد: یکی از بهترین کارهایی که دولتمردان باید در این شرایط انجام دهند این است که نیاز نیست خیلی در خصوص وضعیت بازار و عرضه و تقاضا صحبت کنند چراکه اظهارنظر زیادی باعث احساس نگرانی در مردم می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی لرستان، افزود: موضوع، موضوع خاصی نیست، زمانی که می‌دانیم ممکن است براساس القائات روانی و غیراقتصادی، سطح تقاضای جامعه برای برخی اقلام افزایش یابد، دولت باید سیاست‌های تسهیل‌گرانه در جهت تسریع تولیدات داخلی و واردات برخی محصولات انجام دهد.

احتکار خانگی ثمره‌ای جز گرانی و افزایش قیمت ندارد

وی یادآور شد: به نظر می‌رسد که عرضه و تقاضا در کشور در حال رسیدن به تعادل است و حداکثر تا ماه‌های آینده وضعیت به حالت نرمال برمی‌گردد و مردم بدانند کشور هم از نظر ذخائر ارزی و هم از نظر میزان ذخائر استراتژیک کالاهای اساسی مشکل خاصی ندارد و حتی می‌توان با اطمینان گفت برای پیش‌بینی دو ساله از نظر ذخائر ارزی و امکان تأمین نیازهای کشور نگرانی وجود ندارد، لذا مردم هم در خرید اقلام موردنیاز خود روند عادی را طی کنند و به این نکته توجه کنند که هجوم آوردن و احتکار خانگی هیچ ثمره‌ای جز افزایش قیمت‌ها ندارد.

انتهای پیام

کد N1980648

وبگردی