آفتاب

شماره ۱۷۲ آتیه نو منتشر شد

شماره ۱۷۲ آتیه نو منتشر شد

شماره ۱۷۲ آتیه نو با پرداختن به موضوعاتی از قبیل آسیب‌شناسی دلایل و زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی تصویب قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی در سال ۱۳۸۳، تقدیر جهانی ازطرح‌های تامین اجتماعی ایران در نشست منطقه‌ای اتحادیه بین‌المللی تامین‌اجتماعی و... منتشر شد.

به گزارش ایلنا، یکصد و هفتاد و دومین شماره هفته‌نامه آتیه نو با برگزیدن تیتر "بار این درخت کی می‌رسد؟" به آسیب‌شناسی دلایل و زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی تصویب قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین‌اجتماعی در سال ۱۳۸۳ و شباهت‌های آن با دوران کنونی پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: "تامین‌اجتماعی به شکل نوین آن، ایده‌ای منحصربه‌فرد دارد. گرچه همانند دیگر ساخت‌های عمومی، مبنای آن از کشورهای توسعه‌یافته به عاریت گرفته شده، در ایران نیز حرکتی توسعه‌‌خواهانه تلقی می‌شود و قانون‌گذار در برخی از اصول قانون‌اساسی از جمله ماده۲۹، گسترش آن به آحاد جامعه را حقی عمومی دانسته است. مبنای شکل‌گیری قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین‌اجتماعی پایبندی به همین ایده است. قانونی مصوب سال۸۳ که خود برآیندی آسیب‌شناسانه از ۸۰سال سابقه دولت متمرکز و قریب به ۵۰سال برنامه‌ریزی عموما رشدمحور بود و هدفش این بود که اقدامات رفاهی عموما ناهماهنگ را صورت‌بندی مجدد کند و در شکل و قالبی جدید به تحقق کارکردهای توسعه‌‌ای و بلند‌مدت آن‌ها یاری برساند..."

دیگر عنوان مهم این شماره اختصاص به تقدیر جهانی ازطرح‌های تامین اجتماعی ایران در نشست منطقه‌ای اتحادیه بین‌المللی تامین‌اجتماعی دارد: "سازمان تامین‌اجتماعی در نشست منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه اتحادیه بین‌المللی تامین‌اجتماعی (ایسا) به سبب ارائه خدمات نوین در حوزه‌های بیمه‌ای، درمانی و سلامت و رفاه در میان ۵۶کشور عضو این اتحادیه، در رده کشورهای برتر قرار گرفت. در این اجلاس سه روزه که در شهر کوالالامپور مالزی و با حضور مقامات بلند‌پایه دولت مالزی، اتحادیه بین‌المللی تامین‌اجتماعی، سازمان تامین‌اجتماعی و نمایندگان سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، از میان ۱۹طرحی که سازمان تامین‌اجتماعی ارائه کرده بود، ۱۵طرح،‌ گواهینامه تایید تجربه موفق دریافت کردند..."

سایر عناوین اصلی این شماره عبارتند از:

استراتژی رفاه، جامعه منهای فقر باشد (گفت‌وگو با دکتر مثیم موسایی، استاد گروه برنامه‌ریزی اجتماعی دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه تهران)

پیش‌شرط‌های مهم تشکیل وزارت رفاه و تامین‌اجتماعی (یادداشتی از علی خدایی؛ نماینده کارگران در شورای عالی کار)

تعارض‌ها جای سیاست‌گذاری رفاهی نشسته‌اند! (علی شکوری، استادیار گروه برنامه‌ریزی اجتماعی دانشگاه تهران از اشتباهات و خطاهای رویکردی و اثرات آن بر ناکامی‌های رفاهی می‌گوید)

شرکای اجتماعی خواستار سه‌جانبه‌گرایی هستند (یادداشتی از حمیدرضا امامقلی‌تبار؛ بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور)

طناب کشی دلالان دلار با قانون (مهم‌ترین دغدغه فعالان اقتصادی، تثبیت نرخ ارز است که شاید حتی از کاهش نرخ ارز هم مهم‌تر باشد)

دو راهی تاریخی در سیاست‌گذاری اجتماعی ایران (یادداشتی از ابراهیم رستمیان مقدم؛ روزنامه‌نگار حوزه رفاه و تامین‌اجتماعی)

چرا ریال از دلار عقب می‌افتد؟ (تفاوت‌های بحران ارزی ایران با ترکیه و آرژانتین)

استقلال تامین‌اجتماعی باید تحت هر شرایطی حفظ شود (یادداشتی از حسین حبیبی؛ دبیر کانون شورای اسلامی کار استان تهران و بازرس کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور)

سلامت اجتماعی و بهداشت روان را فراموش نکنیم! (کم‌توجهی به بهداشت روان و سلامت اجتماعی در چند دهه اخیر، هزینه‌های نظام سلامت را افزایش داده و بیمه‌ها را متضرر کرده است)

انتظارات شرکای تامین‌اجتماعی از وزیر کار آینده (یادداشتی از آرمان خالقی؛ دبیرکل و عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران)

چرا مشمولان بیمه رانندگان، مقرری بیکاری نمی‌گیرند؟ (پاسخ به چند پرسش متنوع بیمه‌ای)

مرخصی زایمان فقط مسئله والدین نیست (صدای غایب کودکان در سیاست‌گذاری اجتماعی)

کد N1977086

وبگردی