آفتاب
سرپرست سازمان پژوهش مطرح کرد:

۶ سیاست راهبردی سازمان پژوهش/ به سمت چابک سازی حرکت می‌کنیم

۶ سیاست راهبردی سازمان پژوهش/ به سمت چابک سازی حرکت می‌کنیم

به گزارش خبرنگار مهر، حیدر تورانی سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش به همراه مدیران کل این سازمان در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز برگزار شد، به تبیین فعالیت های این سازمان از جمله همایش رونمایی از پایه دوازدهم و تقدیر از مولفان کتب پایه دوازدهم و تجلیل از خانواده شهید حججی و همچنین چالش های کتب درسی پرداخت.
در ابتدای این نشست اعلام شد که در این سازمان از این پس همایش های تجلیل از مولفان کتب درسی در بازه های زمانی مشخص برگزار خواهد شد.
سرپرست سازمان پژوهش گفت: در راستای تحول در آموزش و پرورش ناظر بر سند تحول بنیادین برنامه های متعددی تدوین شده است. برای اینکه برنامه ها خوب محقق شود باید مدیریت سازمان را با برنامه اثر بخش پیش ببریم. ماموریت ما روشن است. چرا که در سند درس ملی چشم انداز روشن است. امروز روز مردان تحول است نه سند تحول.
وی ادامه داد: داشتن رهبری اثربخش در آموزش و پرورش برای امروز بسیار مهم است. ما اینجا با مدیران همفکری کردیم و به ۶ سیاست راهبردی رسیدیم. ماندگاری کتاب های درسی یکی از سیاست های ماست به این معنا که مهر امسال همه کتاب ها همسو شد با سند تحول بنیادین. بنابراین تا ۱۴۰۰ دنبال کتاب های نو نگاشت نمی رویم و دنبال انطباق تولیدمان با اسناد سند تحول بنیادین است. ما تا پایان ۱۴۰۰ کتاب نو نگاشت نداریم به معنای این نیست تغییری در کتاب های درسی نخواهیم داشت. مثلا اگر اتفاقی در دنیا رخ بدهد ما در کتاب وارد می کنیم.
تورانی بیان کرد: ما در آینده سه سال اول دوره ابتدایی و دیگر دوره ها را یکپارچه و پایه ای خواهیم دید. در آینده نظام آموزشی ۶.۳.۳ باید به ۳.۳.۳.۳ تغییر کند. ما به این سمت حرکت می کنیم که چند کتاب برای هر درس داده باشیم و از تک تالیفی خارج بشویم. همچنین در آینده به سمت الکترونیکی کردن کتاب ها حرکت خواهیم کرد تا با توجه به مباحث اقتصادی و محیط زیستی گام های موثری برداریم. الان دلنش آموز و معلم ما نباید دغدغه نداشتن کتاب داشته باشند چرا که در سامانه ما در دسترس است. ما به دنبال چند رسانه ای کردن کتب درسی هستیم. از پایه های بالاتر و از ۵ سال آینده این کار را آغاز خواهیم کرد.
سرپرست سازمان پژوهش در ادامه با بیان اینکه پایدارسازی کتاب های درسی استراتژی بعدی سازمان پژوهش است، تاکید کرد: ما تا وقتی فرصت داریم باید دست به راه حل بزنیم. الان هوای تهران صاف است و هیچ کس فکر بهسازی هوا نیست تا فردا که هوا آلوده می شود و همه به فکر چاره می افتند. تا کی باید یک کتاب چاپ شود و هر سال دور ریخته شود؟  
وی در ادامه اظهار کرد: مرزگستری سیاست بعدی سازمان است که در این سیاست به دنبال باز کردن درهای آموزشی به ساحت های دیگر علمی در کشور است و امسال در باغ موزه دفاع مقدس ۱۷ مهرماه پذیرای ۶۰۰ نفر از ذی نفعان کتاب های درسی برای برگزاری همایش تجلیل از مولفان کتب درسی هستیم. آخرین سیاست ما چابک سازی کتاب های درسی است. الان همه جا از حجم کتاب های درسی انتقاد می کنند. این نشان می دهد ما باید کتاب های درسی را چابک کنیم. به طور مثال کم کردن عناوین درسی از راه های رسیدن به این سیاست است.
سرپرست سازمان پژوهش در ادامه گفت: الان از سمت موسسات برگزاری آزمون ها و کتاب های کمک درسی پول های بیشتری به صدا و سیما داده می شود تا کتاب های کمک درسی تبلیغ شود.

کد N1976863

وبگردی