آفتاب
در برنامه شعبده شوم مطرح شد:

صوفیه شریعت گریز نیست/خاستگاه عرفان و تصوف از نظر تاریخی یکی است

صوفیه شریعت گریز نیست/خاستگاه عرفان و تصوف از نظر تاریخی یکی است

حجت الاسلام کربلایی گفت: واژه عرفان در زمان امروز بار فرهنگی مجزایی پیدا کرده است، در حالی که خاستگاه عرفان و تصوف از نظر تاریخی یکی بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه شعبده شوم با موضوع بررسی تصوف و فرق مختلف آن، با حضور حجت الاسلام مرتضی کربلایی (پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه) و صدرا حافظ (پژوهشگر دانشگاه ادیان) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه حجت الاسلام مرتضی کربلایی با اشاره به این که نسبت اسلام با عرفان، گفت: از نظر تاریخی تصوف در زمان صفوی تحت فشارها و محدودیت های بسیاری قرار می گیرد.

وی با اشاره به این که تصوف در زمان صفویان افول می کند، اظهار داشت: بعد از زمان صفویان تصوف در بین مردم تعبیری مذموم و نامناسب پیدا می کند، به طوری که مردم در آن زمان تصوف را با فقدان شریعت یکی می دانستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که واژه عرفان نسبت به تصوف در میان مردم جایگاه بهتری دارد، عنوان کرد: واژه عرفان در زمان امروز بار فرهنگی مجزایی پیدا کرده است، در حالی که خواستگاه عرفان و تصوف از نظر تاریخی یکی بوده است.

وی با اشاره به این که بسیاری از جریان های فرهنگی اسلام در طول تاریخ با چالش های بسیاری مواجه شده اند، تصریح کرد: تصوف همانند اکثر چالش های فرهنگی اسلام موانع و موضوعات بسیاری را داشته است.اگر کسی صوفی نام گرفت و در جریان تصوف بود و درگیر خرافات شد، دلیل بر کل تصوف و عملکرد تمامی صوفیان ندارد.

حجت الاسلام مرتضی کربلایی افزود: با اشاره به این که در موضوع تصوف بزرگان این پدیده مورد بررسی قرار می گیرند، اظهار داشت: مراد ما از تصوف و صوفیه افراد اهل خدا هستند.

در ادامه برنامه شعبده شوم از شبکه رادیویی گفت و گو صدرا حافظ با اشاره به آسیب های ایجاد شده در تصوف، گفت: یکی از مهم ترین اتهاماتی که جریان تصوف وارد می شود به کاهش فروعات دین در افراد صوفیه مربوط می شود؛ به طوری که منتقدان تصوف معتقد هستند که این جریان تمامی دین را بر بخشی از دین متمرکز می کنند.برجسته کردن معنویت در جریان تصوف از جمله اتهامات وارد بر معتقدان این افراد است.

این پژوهشگر حوزه ادیان با اشاره به این که منظومه تصوف باید مشخص شود، عنوان کرد: نقد به تصوف باید مشخص شود که کدام یک از دسته های این جریان اعم از آموزه، رهبران یا پیروان وارد می شود.

وی با اشاره به این که نادیده گرفتن کل جریان تصوف کار درستی نیست، اظهار داشت: ترک شریعت در برخی از پیروان جریان تصوف نباید به تمامی این جریان تامین داده شود.در آموزه های مختلف تصوف انحرافی دیده نمی شود، مگر در شرایطی که هنگام اجرای این آموزه ها از سمت پیروان ایجاد شود.

کد N1976016

وبگردی