آفتاب

روز تهران | ۳۲۰ اثر ثبت شده معرفی می‌شود؛ موزه‌ رایگان و سینما نیم‌بها

روز تهران | ۳۲۰ اثر ثبت شده معرفی می‌شود؛ موزه‌ رایگان و سینما نیم‌بها

همشهری آنلاین: عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: تلاش می‌کنیم امسال با مشارکت افزون‌تر سازمان‌های دولتی، عمومی و مردم‌نهاد روز تهران با شکوه بیشتری برگزار شود.

احمد مسجد جامعی در نود و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به در پیش بودن روز تهران (چهاردهم مهر) گفت: انتظار این است که برای گرامیداشت این روز تلاش بیشتری صورت گیرد. سال قبل ما به همراه آقای محسن هاشمی تقریبا از تمامی مراکز تهران پژوهی بازدید کردیم و امیدواریم امسال برنامه‌ها وسعت بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از پیشنهادات امسال این است که سینماها در روز تهران نیم بها شوند و فکر می کنم با همکاری سینماگران و هنرمندان که جا دارد از آنان تشکر کنم این اقدام انجام خواهد شد.

وی افزود: پیشنهاد دیگر که مورد تایید دوستان سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت، دیدار رایگان از موزه‌ها در این روز برای شهروندان تهرانی است. چه زیبا خواهد بود اگر شهرداری نیز برای تشکر و قدردانی از آنها گلدان و گلی را به سینماها و موزه‌ها در روز تهران اهدا کند.

مسجدجامعی افزود: ما در تهران 320 اثر ثبت شده داریم و تلاش ما بر این است که این 320 اثر را در روز تهران برای شهروندان و گردشگران معرفی کنیم که البته برای این امر تورهای ویژه تهران گردی تدارک دیده شده است.

وی افزود: برای گرامی‌داشت روز تهران برنامه های متنوعی تدارک دیده شده که مشارکت همه گروه ها را می طلبد از جمله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد که آنها نیز در این موضوع مشارکت خواهند داشت. بر همین اساس پیشنهاد می شود شهرداری پهنه GIS فرهنگی ، گردشگری و به ویژه تاریخی و میراثی را تهیه و در اختیار شهروندان و برنامه ریزان و مدیران قرار دهد.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری و آموزش و پرورش کار مشترکی را برای تورهای تهرانگردی طراحی کرده‌اند که در 22 منطقه تهران به صورت همزمان کار خود را آغاز می‌کنند؛ پیشنهادی هم که آقای حجت نظری راجع بازنشستگان و بزرگسالان داشتند خوب است و البته سازمان فرهنگی هنری برنامه‌ای در این زمینه دارد.

عضو شورای اسلامی سپس به دلایل نام گذاری روز تهران در 14 مهر پرداخت و گفت: اما چرا 14 مهر به عنوان روز تهران نامگذاری شده؟ در متمم قانون اساسی مشروطیت، تهران رسما به عنوان پایتخت معرفی می‌شود. این تصمیم در روز 14 مهر 1286 است. تهران قبل از آن به عنوان دارالخلافه مطرح بود و حتی در روزنامه وقایع اتفاقیه ستونی با عنوان اخبار دارالخلافه وجود داشت.

مسجد جامعی از شهرداری تهران خواست تا در برگزاری روز تهران اهتمام بیشتری داشته باشد و گفت: از سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری، معاونت فرهنگی اجتماعی، مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل، سازمان زیباسازی، سازمان میراث فرهنگی، شرکت ملی پست، آموزش و پرورش، مجموعه میراثی کاخ گلستان و انجمن دوستداران تهران، سینماداران تهران که برای بزرگداشت روز تهران همکاری داشته‌اند صمیمانه سپاسگذارم و نیز امیدوارم مشارکت شورایاران و سمن‌ها نیز در این روز مشارکت حداکثری کنند تا شاهد برگزاری روز باشکوه‌تری نسبت به سال‌های قبل برای تهران باشیم.

کد N1974518

وبگردی