آفتاب
رئیس شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب:

جلوی برگزاری برنامه‌های کم مخاطب در هفته کتاب گرفته شود

جلوی برگزاری برنامه‌های کم مخاطب در هفته کتاب گرفته شود

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد و رئیس شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب گفت: باید تلاش شود برنامه‌های هفته کتاب نوآورانه و خلاق باشند و از برگزاری برنامه‌های کم مخاطب و موازی جلوگیری شود.

به گزارش ستاد خبری بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه (۱۰ مهرماه) با حضور محسن جوادی، رئیس شورای سیاست‌گذاری و اعضای شورا در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

محسن جوادی در ابتدای این جلسه با اشاره به تاکیدات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص نوآوری در برنامه‌ها گفت: باید تلاش شود برنامه‌ها نوآورانه و خلاق باشند و از برگزاری برنامه‌های کم مخاطب و موازی جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: همچنین باید توجه داشته باشیم تا این برنامه‌ها رنگ دولتی به خود نگیرند و مشارکت مردم و جوانان در این برنامه‌ها پُررنگ باشد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین توجه به قشرهای آسیب‌پذیر در برنامه‌های هفته کتاب را ضروری دانست و گفت: افراد و گروه‌هایی در جامعه وجود دارند که متاسفانه به آن‌ها کمتر پرداخته می‌شود. باید برنامه‌هایی برای قشرهای آسیبب‌پذیر مانند معلولان و نابینایان در نظر گرفت تا این گروه‌ها نیز در هفته کتاب دیده شوند.

وی همچنین بر طراحی و تعریف ساختار به منظور استمرار برنامه‌های هفته کتاب و تاثیر آن‌ها در طول سال تاکید کرد.

آغاز فعالیت ستاد اجرایی هفته کتاب

در ادامه این جلسه داریوش رضوانی، دبیر شورای سیاست‌گذاری بیست و ششمین هفته کتاب با اشاره به آغاز به کار ستاد اجرایی هفته کتاب گفت: با تشکیل دبیرخانه هفته کتاب، ستاد اجرایی هفته کتاب نیز فعالیت خود را آغاز کرده است. نمایندگانی از ۵۰ دستگاه مختلف در نخستین جلسه ستاد اجرایی حضور داشتند و برنامه‌های خود را ارلیه دادند.

وی افزود: شورای سیاست‌گذاری وظیفه بازبینی برنامه‌های هفته کتاب را برعهده دارد تا برنامه‌هایی که تکراری هستند و تاثیرات خود را ندارد بازبینی شوند.

رضوانی با اشاره به مکان افتتاحیه و اختتامیه هفته کتاب نیز گفت: بر اساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری مراسم افتتاحیه در کاشان به عنوانت پایتخت کتاب ایران و مراسم اختتامیه در مهاباد برگزار می‌شود. دلیل انتخاب شهر مهاباد به عنوان محل اختتامیه نیز آن بود که این شهر یکی از ۵ شهر خلاق کتابخوانی در ارایه طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران بوده است.

پیشنهاد پخش زنده برنامه‌های هفته کتاب از صدا و سیما

همچنین نیکنام حسین‌پور، دبیر بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ضرورت تبلیغات در ایام هفته کتاب در سراسر کشور گفت: در حوزه تبلیغات یک سری از فعالیت‌ها آغاز و جلساتی با صدا و سیما برگزار شده است. همچنیبن پیشنهاد شده است تا برنامه‌های هفته کتاب به صورت زنده از صدا و سیما پخش شوند و در ایام هفته کتاب روزانه ساعتی از برنامه‌های صدا و سیما به ارایه گزارش از فعالیت‌های هفته کتاب اختصاص یابد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در جلسه‌ای که با سازمان زیباسازی شهر تهران داشتیم  بر ضرورت تبلیغات کتاب در ایام هفته کتاب تاکید شد تا  در این ایام فضای شهر تهران کتابی شود. با توجه به اینکه برنامه‌های هفته کتاب باید در همه کشور دیده شوند، تلاش داریم تا از طریق تعامل با وزارت کشور شاهد تبلیغات هفته کتاب در همه شهرهای ایران باشیم و برای این منظور نیز محتوا و پوسترهایی در نظر گرفته شده است تا از این نظر دچار خلاء محتوایی نباشیم.

دبیر بیست و ششمین هفته کتاب همچنین از تعامل با معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و کشور خبر داد و گفت: جلسه‌ای با آقای سلطانی‌فر برگزار شد و پیشنهادی مبنی بر ارایه یارانه‌ای به روزنامه‌های کثیرالانتشار که در ایام هفته کتاب اقدام به چاپ ویژه نامه‌ با موضوع هفته کتاب می‌کنند، ارایه شد.  

وی تصریح کرد: البته در هفته کتاب باید همه چرخه نشر را ببینیم. نویسنده، تصویرگر، چاپخانه‌ها، کتابفروشی‌ها و...نیز باید در این هفته دیده شوند و برنامه‌هایی متناسب با فعالیت‌های آن‌ها ارایه شود.

در ادامه جلسه اعضای شورای سیاست‌گذاری پیشنهادهای خود را درباره شعارهای این دوره از هفته کتاب ارایه دادند و به بررسی آن‌ها پرداختند و در پایان شعار «حال خوش خواندن» به عنوان شعار بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

بر اساس این گزارش، در دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و ششمین دوره هفته کتاب که با ریاست محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، علیرضا مختارپور، نیکنام حسینی‌پور، داریوش رضوانی، ایوب دهقانکار، محمدجواد مرادی‌نیا، فریدون عموزاده خلیلی، عادل تقوی، علی‌اصغر سیدآبادی، سعید اوحدی، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری، علی رمضانی، مرتضی انفاقی، سیدعلی عماد، مهدی فیروزان، عیسی علیزاده، غلامرضا امیرخانی، محمد ربیع احمدخانی و حسین صفاری حضور داشتند.

کد N1973062

وبگردی