آفتاب
حسینی در نشست خبری مطرح کرد:

ایجاد حس رقابت در شیوه جدید برگزاری چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن

ایجاد حس رقابت در شیوه جدید برگزاری چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن

سید مصطفی حسینی رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری به جزییات و مسائلی در خصوص چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در اراک پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری مرحله کشوری چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با حضور سید مصطفی حسینی، مدیر مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه صبح امروز دوشنبه ۹ مهرماه برگزار شد.

در این نشست حسینی در مقدمه ای در خصوص اهمیت عدم فعالیت های موازی گفت: گویا عزم راسخی وجود ندارد که کارهای موازی حذف شود و ای کاش ما اتاق فکری برای رسانه های قرآنی در دست داشتیم چرا که رسانه ها وقتی به صورت غیر منسجم عمل می کنند، خروجی مناسب و تاثیر گزاری برای آن دریافت نمی کنیم.

وی در این خصوص ادامه داد: وقتی رسانه های غربی به موضوعاتی کوچک اما به صورت واحد می پردازند ما شاهد راه افتادن موجی در آن حوزه هستیم اما موضوعاتی که در رسانه های قرآنی مطرح می شود جسته گریخته عمل می کنند.

حسینی با اشاره به ارسال نامه ای به دفتر مقام معظم رهبری به جهت تجمیع فعالیت های قرآنی افزود: در ارتباط با تجمیع فعالیت های قرآنی نامه ای را به دفتر رهبری ارسال کردیم و امیدواریم هم افزایی  رسانه ای را شاهد باشیم.

وی با اعلام جزییات چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اظهار داشت: این مسابقات از ۱۰مهرماه الی ۲۳ مهر ماه در دو بخش خواهران و برادران در سالن مجمتع فرهنگی کوه نور اراک برگزار خواهد.

حسینی اضافه کرد: این مسابقات در دو رشته های آوایی و معارفی برپا خواهد شد که در رشته های  معارفی، تفسیر، حفظ و مفاهیم قرآن و حفظ و مفاهیم احادیث  و در رشته های آوایی قرائت ، ترتیل، حفظ کل،حفظ ۲۰ جز، دعا خوانی ؛ اذان مدیحه سرای و همخوانی به رقابت می پردازند.

وی به جزئیات این مسابقه پرداخت و گفت: در مرحله کشوری ۸۹۸ نفر به رقابت می پردازند که از این تعداد ۵۰۱ نفر از برادران و ۳۹۷ نفر از فعالان قرآنی بانوان هستند.

مدیر مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اعلام اینکه مسابقات برادران به صورت زنده از شبکه های قرآنی پخش خواهد شد، ادامه داد: بر خلاف سالهای قبل شاهد تغییرات زیادی بودیم و مرحله مقدماتی را با فرایند جداگانه ای برگزار کردیم.

وی با تاکید بر نظر سنجی های به عمل آمده از روابط عمومی سازمان افزود: بر اساس ارزیابی ها،  دستاوردهای خوبی درخصوص  برگزاری مسابقات به شیوه جدید آمده است. علیرغم چهل دوره گذشته که نتوانستیم فضای رقابتی را در فضای رسانه ای به مخاطب منتقل کنیم امسال شاهد ایجاد حس رقابت در بین مخاطبان و شرکت کنندگان بودیم.

حسینی با توضیحاتی در این خصوص ادامه داد: در دوره های قبل  نمرات در لحظه منتقل نمی شد اما در تغییرات جدید مخاطب و شرکت کنندگان  در صحنه نشسته و تعامل شرکت کننده با داور در صحنه رقم می خورد که بسیار می تواند جذاب باشد و در این تغییرات برخلاف  سالهای قبل  نمره جدید پس از مشورت جمعی قطعی می شود.

مدیر مرکز امور قرآنی اوقاف با اشاره به نگرانی های به وجود آمده در تغییرات تصریح کرد: این نگرانی به وجود آمد که خیل عظیمی از مشتاقان از مسابقات و حضور در آن محروم شدند اما با توجه به مسائل فرهنگی اجتماعی  وجود مخاطبینی که به صورت یک هفته مداوم حضور فیزیکی پیدا کنند عملا ناممکن بود.

وی ادامه داد: اگر در سال‌های گذشته مشاهده می‌شد که عموم مردم در سالن مسابقات حضور دارند به این دلیل بود که همکاران ما با رایزنی که با نهادهای مختلف انجام می‌دادند و فراهم کردن سرویس ایاب و ذهاب جمعیت را به سالن می‌آوردند اما ما امسال مرحله مقدماتی که بسیار طولانی بود به شکل یک برنامه تلویزیونی ضبط و روزانه یک ساعت آن هم در طول دو ماه پخش کردیم. مسابقه‌ای که کاملاً در آن رقابت حس می‌شد و هر شرکت‌کننده بلافاصله نمره‌اش را دریافت می‌کرد. البته در فینال به دلیل اینکه نخبه‌های نهایی حضور دارند و مسابقات تنها دو روز طول می‌کشد هم عموم مردم در رقابت‌ها به صورت خود جوش حضور دارند و هم مسابقات را به صورت زنده پخش می‌کنیم.

حسینی ادامه داد: متأسفانه سبک برنامه های قرآن جوری است که نتوانستیم آن را همچون یک برنامه جذاب در بیاوریم و اگر همین روش اعمال شود، مسابقات به صورت تیمی و یا  لیگی می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد.

وی در پایان گفت: ما چهل سال مسابقات قرآنی را به شکل سنتی برگزار کردیم، اما باید جوان هایی را تربیت کنیم که کارشان با قرآن باشد، همانگونه که کشور ۱۰‌ میلیون حافظ قرآنی می خواهد باید موسسات آموزشی قرآنی را تقویت کنیم و در همین زمینه تفاهم نامه ای با ارشاد و تبلیغات در دست است‌، ما فعلاً پاسخی را دریافت نکردیم و برای اینکه زمینه خوب انجام شود صحبت هایی با وزارت ارشاد صورت گرفته است.

کد N1972718

وبگردی