آفتاب

از نظارت آژانس بر تعهدات هسته‌ای ایران تشکر می‌کنیم/ نظم نوین جهانی با خطر روبه‌رو شده است

از نظارت آژانس بر تعهدات هسته‌ای ایران تشکر می‌کنیم/ نظم نوین جهانی با خطر روبه‌رو شده است

رئیس‌جمهوری لهستان طی سخنانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که از نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر برنامه هسته‌ای ایران تشکر می‌کنیم.

به گزارش ایلنا، «آندژی دودا» رئیس‌جمهوری لهستان در جلسه شورای امنیت سازمان ملل که از دقایقی پیش به ریاست «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا آغاز شده است، گفت: وضعیت امنیتی کنونی امیدوارکننده نیست؛ تنش‌ها خطراتی را برای نظم نوین جهانی ایجاد کرده است. شاهد اضمحلال تدریجی نظام منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای توسط بازیگران غیر دولتی هستیم. اما در شرایطی که برخی این نظام را تضعیف می‌کنند یک سلاح کشتار جمعی دیگر در دستور کار قرار گرفته است و آن سلاح‌های شیمیایی است.

وی افزود: هر بار از سلاح شیمیایی در هر جایی استفاده شود، جنایت است. وظیفه جامعه جهانی این است که به نظام قاعده‌مندی پایبند باشد. حملات به غیرنظامیان هدف ارعاب جامعه جهانی را دارد. انفعال ما مجرمان را برای ادامه کارشان تشویق می‌کند.

دودا با تاکید بر اینکه ساز و کار تحریم‌های اتحادیه اروپا باید بتواند کارساز باشد، گفت: امیدواریم بتوانیم به قواعدی عمل کنیم که نظم نوین جهانی را سر پا گذاشته است. پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای منع استفاده از سلاح شیمیایی را ارائه می‌دهیم و از همه می‌خواهیم حمایت از این نظام را اعلام کنند.

رئیس‌جمهوری لهستان در ادامه گفت: نکته دوم بحث توسعه سلاح هسته‌ای است؛ همه می‌دانیم این سلاح‌ها در بازار آزاد خریداری نمی‌شود و هرگونه توسعه آن به معنای شکست نظم نوین جهانی است و این فقط مربوط به کشورهای برخوردار از این فناوری نیست و آنها که این امکان را به چنین کشورهایی می‌دهند را هم شامل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید این فناوری فقط برای موارد صلح‌آمیز استفاده شود، گفت: نباید از اقدامات آنهایی که برای منع این سلاح‌ها کار می‌کنند چشم‌پوشی کنیم. نظارت در این مورد باید توسط همه کشورها برای حفظ نظام منع گسترش سلاح هسته‌ای مورد توجه قرار گیرد. برای همین از تلاش آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نظارت بر تعهدات ایران استقبال می‌کنیم. 

دودا تاکید کرد: از روند زدودن سلاح‌های هسته‌ای از شبه جزیره کره استقبال می‌کنم. روند امیدوارکننده‌ای را دیدیم. دیدار ترامپ و کیم باعث توقف آزمایش‌های هسته‌ای کره‌شمالی شد. این برای تلاش ترامپ و کیم بود ولی تصمیمات قاطع باید ادامه پیدا کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای اعتبار جامعه جهانی مهم است که به مسئولیت‌های خود عمل کنیم.‎

 

 

کد N1968037

وبگردی