آفتاب

راهکارهایی برای جلوگیری از تأثیر تحریم بر تحقیقات/آلاینده‌های نوپدید تهدید جدی زیست‌محیطی

راهکارهایی برای جلوگیری از تأثیر تحریم بر تحقیقات/آلاینده‌های نوپدید تهدید جدی زیست‌محیطی

مدیرگروه بهداشت محیط دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همزمان با روز جهانی بهداشت محیط، ضمن تشریح تاثیر تحریم بر تحقیقات دانشگاهی، تغییر روند فعلی تحقیقات را مناسب‌ترین راهکار برای جلوگیری از تأثیر تحریم بر تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی عنوان کرد.

دکتر احمدرضا یزدان‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به تاثیر مستقیم افزایش نرخ ارز و اعمال تحریم بر فعالیت‌های تحقیقاتی دانشگاهی و غیردانشگاهی کشور، گفت: بسیاری از موضوعات تحقیقاتی نیازمند تجهیزات و موادی است که سازنده آنها اغلب شرکت‌های خارجی بخصوص اروپایی بوده و تهیه آنها  ارزبر است.

راهکاری برای جلوگیری از تأثیر تحریم بر تحقیقات دانشگاهی

وی تغییر روند فعلی تحقیقات را  مناسب‌ترین راهکار برای جلوگیری از  تأثیر تحریم بر تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی عنوان کرد و ادامه داد: در اولویت قرار دادن تحقیقات فناورانه و مبتنی بر تولید محصول، همکاری و مشارکت اعضای هیات علمی دانشکده با مرکز سلامت و محیط کار وزارتخانه برای تدوین دستورالعمل‌ها و راهنماهای کاربردی در زمینه‌های مختلف بهداشت محیط، عضویت در کمیته‌های سیاست‌گذاری بهداشت محیط کشور، ارائه مشاوره‌های تخصصی و تالیف و ترجمه ده‌ها کتاب تخصصی در حوزه بهداشت محیط، حمایت از متخصصان برای تولید تجهیزات، ابزار و مواد مورد نیاز برای تحقیقات برخی از راهکارهاست که فعالیت گروه بهداشت محیط دانشگاه نیز در همین راستاست. 

یزدان بخش همچنین با  اشاره به فرا رسیدن روز بهداشت محیط، عنوان کرد: با توجه به اینکه محور فعالیتهای بهداشت محیط، سلامت انسان است، در این رابطه می‌توان به مشکلات و بحران‌های آب و فاضلاب، هوا، مواد زائد، مواد غذایی، سروصدا، حشرات و جوندگان، پرتوها و آسیب های محیطی اشاره کرد.

 " آلاینده‌های نوپدید" از معضلات نوین زیست محیطی

این عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه " آلاینده‌های نوپدید" را یکی از معضلات نوین حوزه بهداشت محیط عنوان کرد و گفت: امروزه در اثر تولید و مصرف بسیاری از ترکیبات مثل داروها بخصوص آنتی‌بیوتیک‌ها، سموم کشاورزی و آفت‌کش، هورمون‌های جنسی و ترکیبات آلی خاص که اغلب مقاوم به تجزیه بیولوژیکی هستند، به صور مختلف بقایای آنها وارد محیط زیست شده و باعث آلودگی خاک و آب می‌شوند. این ترکیبات تحت عنوان آلاینده‌های نوپدید تلقی می‌شوند و با مطالعاتی که بر روی اثرات آنها انجام شده، بسیاری از آنها می‌توانند برای سلامتی انسان حتی در غلظت‌های بسیار کم خطرات جدی ایجاد کنند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر مشخص شده که رفع آلودگی این مواد در محیط زیست، ده‌ها و در بعضی موارد صدها برابر کنترل و مدیریت صحیح دفع، هزینه تحمیل می‌کند.

رشد شهرنشینی در چند دهه اخیر عامل مشترک تأثیرگذار بهداشت جهانی

یزدان بخش رشد شهرنشینی در چند دهه اخیر ایران را مهمترین عامل مشترک تأثیرگذار بهداشت جهانی عنوان کرد و گفت: رشد شهرنشینی از نظر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و همچنین زیست محیطی و بهداشتی تبعات زیادی به دنبال دارد.

به گفته وی، رشد جمعیت شهری آنقدر سریع در کشور اتفاق افتاده که از ارائه خدمات شهری و توسعه زیرساخت‌ها پیشی گرفته و در این راستا از مشکلات شهری زیادی از جمله آلودگی هوا، سر و صدا و حمل ونقل عمومی رنج می‌بریم.

وی آب‌های سطحی تهران را مشکل بعدی زیست محیطی دانست و گفت: این آب‌ها  که به خاطر شیب زمین از جنوب تهران سر در می‌آورد (مثل نهر فیروز آباد) برای کشاورزی استفاده می‌شود که متاسفانه دارای آلودگی بوده و نیازمند تصفیه است.

راهکارهایی برای جلوگیری از آلودگی‌های محیطی

مدیرگروه بهداشت محیط، با ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از آلودگی‌های عوامل بهداشت محیط، عنوان کرد: جلوگیری از افزایش جمعیت شهری و برنامه‌ریزی برای توسعه شهرهای پایدار در آینده، توجه اساسی به ایجاد امکانات در روستاها و شهرهای کوچک برای جلوگیری از مهاجرت به شهرهای بزرگ، شناخت نقاط ضعف مدیریت شهری و استفاده از مدیریت‌های کارآمد با جلب مشارکت بخش‌های مختلف و مردمی برای حل معضلات، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، استفاده از تکنولوژی‌های نوین و استفاده از تجارب کشورهای موفق، تفکیک وظایف شهرداری‌ها و صنایع و بیمارستان‌ها در مدیریت مواد زائد خطرناک، توجه ویژه به رشته مهندسی مدیریت پسماند، تصفیه فاضلاب‌های شهری و صنعتی و جلوگیری از ورود زه آبهای کشاورزی به منابع آب برخی از این راهکارهاست.

دکتر یزدانبخش در پایان "امنیت و بهداشت مواد غذایی" را شعار امسال روز جهانی بهداشت محیط عنوان کرد و گفت: آموزش اصناف و دست‌اندرکاران تهیه و توزیع مواد غذایی، نظارت بر تامین وضعیت بهداشتی محیط، نگهداری و عرضه بهداشتی مواد غذایی،  نظارت بر صدور کارت‌های معاینه بهداشتی، نمونه‌برداری و آزمایش مواد غذایی مشکوک به آلودگی، ارائه رهنمودهای مناسب و در اختیار قراردادن راهنماهای تدوین شده دراین زمینه، اقدامات مهم بهداشت محیط برای کنترل بهداشت مواد غذایی است. همچنین با استناد به قوانین و مقررات موجود در آیین‌نامه‌های مرتبط و بر اساس نتایج بازرسی‌ها، در صورت نیاز متخلفین به مراکز قانونی معرفی می‌شوند.

انتهای پیام

کد N1967866

وبگردی