آفتاب

خاما چاپ نهمی شد/رکورد علیخانی در باشگاه پرفروش‌ها

خاما چاپ نهمی شد/رکورد علیخانی در باشگاه پرفروش‌ها

رمان «خاما» اثر یوسف علیخانی در کمتر از یکسال پس از انتشار به چاپ نهم رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، رمان خاما نوشته یوسف علیخانی که دومین رمان این نویسنده به شمار می‌رود و در بهمن ماه سال گذشته منتشر شد در کمتر از یکسال به چاپ نهم رسید.

یوسف علیخانی نویسنده، ناشر و روزنامه‌نگار معاصر، دومین رمان خود را با عنوان «خاما» را از سوی نشر آموت روانه بازار کتاب کرده است.

«خاما» داستانی عاشقانه دارد و ماجرایی را با محوریت مردمان کُرد مهاجر غرب ایران روایت می‌کند.

علیخانی در این رمان به رهیافت‌تازه‌ای از منظر زبان روایت دست پیدا کرده و توانسته با عبور از سنت نویسندگی‌اش در سه‌گانه داستانی و رمان نخست خود، به خلق زبانی تازه در نوشتن دست پیدا کند که بر اساس آن شالوده روایت رمان به صورت زبان فارسی عادی است اما اصطلاحات و عبارت‌های مرتبط با زبان مردمان بومی حاضر در رمان در متن و تصویرسازی‌های متن مورد استفاده قرار گرفته است.

این رمان همچنین از منظر توصیف و تصویرسازی در میان سایر آثار این نویسنده قابل‌توجه‌تر است.

این نویسنده در متن کوتاهی که همزمان با تالیف این رمان منتشر کرد، درباره آن نوشته است: خاما نباید نوشته می‌شد. یک بار یکی خیلی سال قبل او را زندگی کرد و در شبی، این راز مگو را گفت و دیگر به سخن در نیامد. لال شد. و گذشت و گذشت و گذشت تا رسید به یکی که کارش گفتن است. این کلمه‌ها امید دارند خاما زنده شود و آن راوی هم. به رقص و به رنگ رنگ  زرد و قرمز این حلفه آتش باید که جاری شد.

در بخشی از این رمان می‌خوانیم:

سگ سفیدم با خودش دم دم بازی می‌کرد. نگاهش کردم. خاما را. هیچ وقت اینطور سرخوش نیده بودمش. از اول حواس‌ام پی‌اش بود. داشت نگاهم می‌کرد تا مرغ و خروس‌ها را جا بدهم و سیر نگاهش بکنم. نشست روی تخته سنگی. رفتم نزدیک‌تر. قلبم تند تند می‌زد. پرنده‌ای توی دلم صدا می‌کرد که بروم جلوتر. بروم و باهاش حرف بزنم. بروش و باهاش پرواز بگیرم. بروم و با هم آشیانه بسازیم. حس کردم همه دارند نگاه‌مان می‌کنند؛ سنگ‌ها و خانه‌ها آدم‌ها و نی‌زارها و دریاچه و آغگل.

خاما تلخ خندید. به اطراف نگاه کردم. آغگل رفته بود توی تاریکی و کسی مار ا نمی‌پایید. نزدیک‌تر رفتم...

علیخانی در مقام نویسنده پیش از این رمان بیوه کشی را منتشر کرده بود و مجموعه داستان‌های عروس بید، قدم به خیر مادربزرگ من بود و اژدها کشان نیز از دیگر آثار منتشر شده او به شمار می‌رود.

خاما همچنین همزمان با چاپ نهم به صورت صوتی و با صدای نویسنده از سوی موسسه آوانامه منتشر شده است.کتابصوتی  خاما در سیزده‌ ساعت و پنجاه دقیقه در سایت آوانامه قابل دانلود است.

کد N1967559

وبگردی