آفتاب
گفتگو با کاشف درمان پروانه ای؛

آغاز کارآزمایی بالینی بیماری پروانه ای/ با ایرانیها همکاری می کنم

آغاز کارآزمایی بالینی بیماری پروانه ای/ با ایرانیها همکاری می کنم

کاشف درمان بیماری پروانه ای با تاکید بر روشن بودن آینده درمان بیماریها با سلول بنیادی، گفت: بنا داریم کارآزمایی بالینی سطح وسیعی از بیماری پوستی پروانه ای را آغاز کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، پروفسور مایکل دلوکا از دانشگاه مودنای ایتالیا بیش از ۲۰ سال است که روی سلول های بنیادی اپیتلیالی با هدف استفاده از پزشکی بازساختی فعالیت می کند. تحقیقات ارزشمند دلوکا سبب استفاده از سلول های بنیادی اپیدرمی در درمان سوختگی های عمیق و وسیع شده است.

وی در حال حاضر موفق شده برای اولین بار با استفاده از تصحیح ژنتیکی سلول های بنیادی کراتینوسیت پوست بیماری موسوم به ای بی یا پروانه ای را به طور قطعی درمان کند.

همچنین دلوکا عضو چندین کمیته ملی و بین المللی علمی بوده و تا کنون ۱۳۵ مقاله و کتاب نوشته است.

وی در طول ۳۰ سال گذشته موفق به درمان ۴۰۰ بیمار سوختگی عمیق پوستی، درمان ۱۰۰ بیمار مبتلا به ویتیلیگو پایدار، درمان ۱۷۰ بیمار مبتلا به نقص های مخاطی دهانی، درمان ۱۸ مبتلا به POSTERIOR-HYPOSPABIAS شده است.

پروفسور مایکل دلوکا موفق شد در نوزدهمین جشنواره بین المللی تحقیقاتی رویان پنجمین جایزه پروفسور کاظمی را دریافت کند. «کاظمی پرایز» یک جایزه بزرگ علمی است که در حوزه بیولوژی به صورت سالانه به یک دانشمند برگزیده اعطا می شود که امسال به کاشف درمان بیماری پروانه ای اعطا شد. در همین راستا در صدد برآمدیم که با برگزیده پنجمین جایزه پروفسور کاظمی گفتگویی داشته باشیم.

مشروح گفتگوی خبرنگار مهر با پروفسور «مایکل دلوکا» به شرح زیر است؛

*ابتدا به دلیل دریافت جایزه پروفسور کاظمی به شما تبریک می گویم و می خواهم نظر شما را راجع به جایزه رویان و چشم انداز آینده آن بدانم؟

جایزه یادمان دکتر کاظمی یک جایزه بین المللی است که به دانشمندان برجسته دنیا اعطا می شود. به وسیله این جایزه از دستاوردهای علمی دانشمندان بزرگ دنیا قدردانی می شود و زمینه انتقال دانش آنها به کشور فراهم می شود. همچنین با شرکت در این جشنواره سبب شناخته شدن دانش کشور خودمان به دنیا خواهیم شد.

*با توجه به اینکه جایزه به افرادی اعطا می شود که تا کنون در حوزه سلول های بنیادی به خوبی عمل کرده اند، به عنوان برنده کاظمی پرایز بفرمایید آینده سلول بنیادی را برای درمان بیماریها چگونه ارزیابی می کنید؟

آینده سلولهای بنیادی در دنیا بسیار روشن است و در تمام مراکز دنیا در این زمینه در حال کارکردن هستند. با توجه به اینکه یکی از ابزارهای مهم پزشکی بازساختی، سلولهای بنیادی است، با استفاده از این دانش می‌توان امیدوار بود که بسیاری از بیماریها در آینده با استفاده از این فناوری مورد درمان قرار بگیرند.

*آیا تمایل به همکاری با مراکزعلمی-دانشگاهی  ایرانی دارید؟ با مراکز درمانی چطور؟

بله. بنده آماده همکاری با مراکز ایرانی هستم. در همین جشنواره رویان جلسات متعددی با پژوهشگران مختلف در کنگره داشتیم.

*درخواست همکاری از سوی مراکز ایران هم داشته اید؟

بله درخواست همکاری از پژوهشگاه رویان داشتم و قرار است با آنها همکاری کنم.

*با توجه به اینکه شما به عنوان کاشف درمان بیماری پوستی پروانه ای هستید علاقمندیم که بدانیم فرآیند درمان بیماری ای بی که روی پسربچه سوری انجام داده اید چگونه بود؟ آیا این درمان قطعی است؟

این درمان قطعی نیست چون یک کارآزمایی بالینی بوده و باید در چندین بیمار دیگر نیز تکرار شود.

* آیا در حال کارآزمایی روی افراد مبتلا به این بیماری هستید؟ چه تعداد هستند و سطح بیماریشان در چه حد است؟

اکنون در حال اخذ مجوز از سازمان غذا و داروی ایتالیا هستیم تا کارآزمایی بالینی در زمینه درمان بیماری پروانه ای را آغاز کنیم. هنوز تعداد افراد مشخص نیست. بعد از اخذ مجوز تعداد مشخص می شود.

*آیا به مرحله ای خواهیم رسید که به صورت عمومی تر از این روش برای درمان بیماری پروانه ای استفاده شود و راحت تر برای مردم قابل دسترس باشد؟ چون این بیماری در ایران و سایر کشورها فراگیر است.

این بیماری انواع مختلف دارد و بیمار سوری که درمان آن با سلول بنیادی موفقیت آمیز بود از  نوع جانکشنال بوده است. بیماری پروانه ای ۴نوع دارد که انواع آن از طریق روش های مولکولی مشخص می شود.

با انجام این درمان روی بیماران بیشتر و پاسخهای مشابه، می توان امیدوار بود که برای نوع جانکشنال بتوان در آینده به طور قطعی از این روش استفاده کرد.

*با این اوصاف امکان عمومی شدن درمان وجود دارد.

باید جامعه آماری وسیعی داشته باشیم تا بتوانیم بعد از مرحله کارآزمایی بالینی، درمان این بیماری را آغاز کنیم. بعد از دریافت مجوزها و انجام کارآزمایی بالینی می توان گفت که این نوع درمان عمومی می شود یا خیر.

کد N1967346

وبگردی