آفتاب

تلاش مجدد بانک جهانی برای حل مناقشات آبی هند و پاکستان

تلاش مجدد بانک جهانی برای حل مناقشات آبی هند و پاکستان

رئیس بانک جهانی در دیدار با وزیر امور خارجه پاکستان اطمینان داد که این نهاد بار دیگر تلاش های خود را برای حل مناقشات آبی دو کشور آغاز خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جیو نیوز، «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان در دیدار با با رئیس بانک جهانی ضمن تاکید بر اینکه هند و پاکستان نمی توانند اختلافات آبی خود را از طریق مذاکرات حل کنند از این نهاد خواست تا بار دیگر درخواست اسلام آباد برای حل این مسئله را مورد بررسی قرار دهد.

رئیس بانک جهانی نیز در این دیدار اطمینان داد که این نهاد به عنوان میانجی بین هند و پاکستان در حل مناقشات مالی بار دیگر تلاش خود را برای حل این مسئله انجام خواهد داد.

لازم به ذکر است که پیش از این بانک جهانی به عنوان نهاد میانجی حل مناقشات آبی میان پاکستان و هند، دلایل اسلام آباد برای اعتراض به احداث سد جدید هند در منطقه کشمیر را ناکافی دانست.

بر اساس جزئیات متعاقب افتتاح سد «کشن گنگا» در مسیر رودخانه «نیلم» در کشمیرِ تحت کنترل هند، پاکستان با تنظیم شکایت نامه ای این اقدام هند را مغایر با معاهدات تقسیم آب بین دو کشور موسوم به «توافقنامه آب های ایندوس» دانسته و اعلام کرد پس از ساخت این سد و انحراف آن، حقابه پاکستان از رودخانه هایی که از کشمیر تحت کنترل هند سرچشمه می گیرد، به شدت کاهش می یابد.

 پس از آن یک هیئت ۴ نفره به ریاست «اشتر اوصاف» دادستان کل پاکستان با سفر به واشنگتن شکایت پاکستان نسبت به ساخت سد از سوی هند در مسیر آب های منتهی به پاکستان را به بانک جهانی مطرح کرد.

مقامات بانک جهانی در پایان مذاکرات دو روزه با هیئت پاکستانی اعلام کردند که شکایت و شواهد پاکستان در خصوص سد جدید هند ناکافی بوده و بانک جهانی اعتراض پاکستان در این خصوص را رد می کند.

کد N1966451

وبگردی