آفتاب

در طرح اشتغال روستایی فرصت‌سوزی شد

در طرح اشتغال روستایی فرصت‌سوزی شد

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف از پرداخت ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی به تعاونی‌های فرش خبر داد و گفت: اگر تعاونی‌هایی که سال گذشته در سامانه کارا ثبت نام کرده بودند، زودتر به وام اشتغال می‌رسیدند، امروز تولید و ارزش افزوده آن‌ها سه برابر شده بود.

عبداله بهرامی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ اظهار کرد: از زمان اعلام آغاز طرح در سال گذشته، تعاونی‌های فرش به‌طور مستقیم در سامانه کارا ثبت نام کردند و علاوه بر تعاونی‌ها، ۱۱ هزار عضو تعاونی فرش در این طرح شرکت کردند. اما معتقدم که در این طرح فرصت‌سوزی شد و چنانچه مدیریت بهتری را در تزریق منابع شاهد بودیم، نتیجه بهتری از طرح می‌گرفتیم.

وی ادامه داد: اگر تعاونی‌هایی که سال گذشته در سامانه کارا مراحل ثبت‌نام خود را طی کردند، زودتر تسهیلات اشتغال را دریافت می‌کردند، امروز تولید و ارزش افزوده آن‌ها سه برابر شده بود.

رییس کمیسیون فرش و صنایع دستی اتاق تعاون با بیان اینکه تعداد محدودی از تعاونی‌ها وام و تسهیلات اشتغال روستایی را دریافت کردند، اظهار کرد: تاکنون نزدیک به ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی به تعاونی‌های حوزه فرش و صنایع دستی پرداخت شده است ولی نسبت به آن حجمی که می‌توانستند کاربری داشته باشند و با سرمایه اندک اشتغال و ارزش افزوده بالا ایجاد کنند، محقق نشده است.

به گفته وی قیمت ابریشم تحت تاثیر نوسان نرخ ارز نسبت به سال گذشته ۳۰۰ درصد افزایش یافته است و این امر ضرر بزرگی به بافندگان و تعاونی‌های فرش دستباف وارد آورده است.

بهرامی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف در ماه گذشته، گفت: این نمایشگاه فرصت بسیار خوبی برای تولید و صادرات فرش‌های دستباف ایرانی فراهم کرد و از نظر قیمت و کیفیت مناسب بود. بانک توسعه تعاون نیز در اقدامی ۸۰ درصد مبلغ فاکتور را به تعاونی‌ها وام و تسهیلات داد که در ایجاد انگیزه تعاونی‌های فرش موثر بود.

به گزارش ایسنا، طرح اشتغال روستایی با هدف توسعه اشتغال در مناطق محروم روستایی، عشایری و مرزی و تاسیس تعاونی در روستاهای دارای مزیت نسبی در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است.به گفته کارشناسان اجرای موفق این طرح موجب کاهش مهاجرت به شهرها، اشتغالزایی و حل بیکاری در مناطق روستایی و عشایری می‌شود. سال گذشته یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی از سوی مجلس، برای توسعه اشتغال در مناطق روستایی به تصویب رسید.

انتهای پیام

کد N1964202

وبگردی