آفتاب

ضرورت استفاده از توان جامعه علمی برای مقابله با جنگ اقتصادی

ضرورت استفاده از توان جامعه علمی برای مقابله با جنگ اقتصادی

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیه‌ای به مناسبت فرارسیدن هفته دفاع مقدس بر لزوم استفاده از توان جامعه علمی کشور به منظور مقابله با جنگ اقتصادی دشمنان تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، متن کامل این بیانیه به این شرح است: " فرارسیدن هفته دفاع مقدس که یادآور آغاز تجاوز رژیم بعثی به نمایندگی از استکبار جهانی به ملت غیور و سرافراز ایران بود؛ در عین آنکه یادآور خاطرات تلخی است، زنده‌کننده یاد حماسه‌ها و دفاع جانانه این ملت از کیان اسلامی و خاک میهن عزیز خود است.

در ابتدای جنگ تحمیلی و در حالی که رژیم متجاوز عراق خیال خام فتح هفت روزه تهران را در سر می‌پروراند، مقاومت اعجاب انگیز و غرورآفرین ملت غیور ایران در مقابل این تجاوز که مورد حمایت تمام عیار آمریکا و اذنابش بود، تاریخ معاصر منطقه غرب آسیا را گونه‌ای دیگر رقم زد.

در طول هشت سال دفاع مقدس و در اوج دشمنی‌های همه جانبه دشمنان ملت ایران علیه این ملت بزرگ، استعدادها و توانمندی‌های حیرت آور جوانان غیور میهن‌مان بروز و ظهور یافت که توانست کمبودها و نقایص را جبران کند و کشورمان را در دفاع مقدس پیروز و سرافراز سازد.

امروز هم هر چند جنگ در بعد نظامی آن پایان یافته و آمریکای جهانخوار و اذنابش هم بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» خیال خام تجاوز نظامی به کشورمان را از سر خود بیرون کرده‌اند، دشمنی‌ها در عرصه اقتصادی و با هدف توقف کامل روند رشد و پیشرفت همه جانبه ملت بزرگ ایران بروز یافته است.

در این جنگ تمام عیار ایجاد وقفه در روند معیشت مردم از طریق تحریم‌های سنگین و ظالمانه گام اصلی دشمن است و برای مقابله با این حربه، ارائه راهکار علمی برای تقویت بنیه اقتصاد ملی و استحکام بخشی به ساختار اقتصادی کشور باید در راس برنامه‌های جامعه علمی کشور باشد.

جامعه علمی و نخبگانی کشور در این مسیر باید ضمن ارائه یک تصویر واقع بینانه از وضعیت فعلی کشور و توانمندی‌ها و کمبودها بتواند در قالب برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت برای حل مشکلات کشور ارائه دهد.

مشکلات و معضلاتی که در ماه‌های اخیر دامنگیر اقتصاد کشور شد و متاسفانه اثرات نامطلوبی بر ارزش پول ملی گذاشت، بدون تردید قابل جبران است و دانشگاهیان در همه حوزه‌های علمی باید در زمینه ارائه راه حل این مشکلات، احساس وظیفه و تکلیف کنند و مطمئن باشند که در کشور هیچ مشکل غیر قابل حل وجود ندارد.

یکی از راهکارهای تقویت اقتصاد ملی که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم مورد تاکید قرار گرفته است، افزایش ارزش افزوده و ثروت ملی از طریق تولید کالای مرغوب ایرانی و دارای قابلیت رقابت با کالای خارجی است که در این مسیر بدون تردید توجه به اقتصاد دانش بنیان که نقشی مهم در افزایش کیفیت و بالابردن بهره‌وری و در نتیجه کاهش قیمت دارد، لازم و واجب است.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم اهل بیت (ع) و با یادآوری مسئولیت و تکلیف جامعه دانشگاهی و نخبگان علمی کشور در تقویت اقتصاد ملی؛ بر لزوم همکاری همه نهادها در مسیر تحقق نظرات علمی و کارشناسی ارائه شده به منظور بهبود وضعیت اقتصادی کشور نیز تاکید می‌کند".

انتهای پیام

کد N1963403

وبگردی