آفتاب

گزارش وضعیت بارشی ایران تا ۱۰ مهر ماه ؛ از نرمال تا خوب

گزارش وضعیت بارشی ایران تا ۱۰ مهر ماه ؛ از نرمال تا خوب

همشهری آنلاین: رئیس شبکه پایش سازمان هواشناسی کشور وضعیت جوی کشور را طی دو هفته آینده تشریح کرد و گفت: از ۳ تا ۹ مهرماه بارش‌ها در کل کشور در حد نرمال خواهد بود و از ۱۰ تا ۱۶ مهرماه انتظار بارش‌های قابل توجه داریم.

مسعود حقیقت در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تا سوم مهرماه در استان‌های گیلان، اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و زنجان بارش‌ها بالاتر از نرمال خواهد بود. در همین بازه زمانی، در بقیه استان‌ها بارندگی در حد نرمال پیش‌بینی می‌شود. ضمن اینکه در مرکز و جنوب کشور بارشی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: از لحاظ دمایی در نوار شمالی و نوار جنوبی خلیج فارس یک درجه کمتر از نرمال و در بقیه استان‌ها در حدود نرمال پیش‌بینی می‌شود. در مرکز کشور نیز دما یک تا سه درجه بیش از نرمال خواهد بود.

  • آشنايي با سازمان هواشناسي كشور

مدیرکل شبکه پایش سازمان هواشناسی در مورد شرایط جوی کشور در هفته آینده اظهار کرد: از 3 تا 9 مهر ماه بارش‌ها در کل کشور در حدود نرمال خواهد بود. در این بازه زمانی در جنوب کشور بارشی نخواهیم داشت. دمای هوا نیز در نوار شمالی و شرقی کشور یک تا دو درجه کمتر از نرمال خواهد بود.

به گفته حقیقت از 3 تا 9 مهر ماه در مناطق جنوب غربی کشور یک تا دو درجه افزایش دما خواهیم داشت. همچنین در بقیه مناطق دمای کشور در شرایط نرمال خواهد بود.

وی تاکید کرد: از تاریخ 10 تا 16 مهرماه بارش‌های خوبی در سطح کشور پیش بینی می‌شود به طوری که در نیمه غربی بارش‌ها بیش از حد نرمال و در شمال کشور در حدود نرمال خواهد بود.

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی کشور در بخش دیگر گفت‌وگو توصیه‌هایی برای کشاورزان ارائه داد و گفت: کشاورزانی که قصد کاشت گندم دیم دارند در استان‌های غربی و شمال غربی کشور به ویژه در مناطق سردسیر از جمله آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، کردستان، قسمت‌های سردسیر کرمانشاه و زنجان باید حداکثر تا 15 مهر کشت گندم خود را انجام دهند تا بتوانند از بارش پاییزه بهره کافی را ببرند.

حقیقت در پایان تاکید کرد: به کلزاکاران مناطق معتدل استان‌های غربی و شمال غربی کشور توصیه می‌شود که نهایتا تا هفته اول مهر کشت کلزا را انجام دهند.

کد N1962064

وبگردی