آفتاب

ناتو یک مرکز بزرگ فرماندهی و کنترل در کابل ایجاد می کند

ناتو یک مرکز بزرگ فرماندهی و کنترل در کابل ایجاد می کند

سازمان ناتو در نظر دارد تا یک مرکز بزرگ فرماندهی و کنترل، در کابل پایتخت افغانستان ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسیا، پس از گذشت ۱۷ سال از حمله آمریکا و متحدانش به افغانستان، سازمان ناتو در نظر دارد تا یک مرکز  بزرگ فرماندهی و کنترل، در کابل پایتخت افغانستان، ایجاد کند.

بر اساس جزئیات، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نظر دارد تا یک مرکز فرماندهی بتنی جدید به مساحت ۱۱ هزار و ۱۵۰ متر مربع و سه طبقه،  در کابل احداث کند.

مقامات افغان و ناتو ضمن خودداری از ارائه جزئیات بیشتر اعلام کردند که این پروژه در حال طراحی است و در حال حاضر انتشار جزئیات بیشتر در مورد آن ممکن نیست.

در اوایل تابستان سال جاری نیز به دلیل افزایش ترافیک هوایی و نگرانی‌های امنیتی، ناتو یک پایانه دائمی برای مسافران و  یک برج مراقبت جدید را در منطقه فرود بالگردهای این سازمان در کابل ایجاد کرد.

«جان سپکو» سربازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان نیز چندی پیش در گزارشی اعلام کرد که در طول سالیان اخیر به دلیل بمب‌گذاری و حملات متعدد انتقال نیروها و مقامات خارجی پر خطرتر شده و از این رو ترافیک بالگردها برای انتقال نیروها و مقامات از مقر فرماندهی «حمایت قاطع ناتو» افزایش یافته است.

در این گزارش همچنین آمده است که کارکنان غیرنظامی که در سفارت آمریکا در کابل مشغول به کار هستند نیز اجازه طی مسیر ۲ کیلومتری به فرودگاه بین‌المللی کابل از طریق زمینی را ندارند.

احداث یک مرکز جدید برای فرماندهی ناتو در افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که رئیس جمهور آمریکا پس از اعلام استراتژی خود برای این کشور چند هزار نظامی دیگر به افغانستان اعزام کرد و از دیگر کشورهای عضو ناتو نیز خواست تا شمار نظامیان خود را در این کشور افزایش دهند.

این در حالی است که افزایش این نیروها بر تضعیف طالبان و برقراری صلح و امنیت در این کشور تاثیری نداشته است و طالبان نیز همواره از خروج نظامیان خارجی از افغانستان به عنوان یکی از پیش‌شرط‌های خود برای پیوستن به روند صلح نام می‌برد.

کد N1961873

وبگردی