آفتاب
قاسمی در جمع خبرنگاران:

نشست سران روسیه و ترکیه گامی مهم برای زدودن تروریستها ازمنطقه است

نشست سران روسیه و ترکیه گامی مهم برای زدودن تروریستها ازمنطقه است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نشست سران دو کشور روسیه و ترکیه و اعلام توافق حاصل شده پیرامون چگونگی حل و فصل مسئله ادلب در سوریه گامی مهم و اساسی در زدودن بقایای تروریست‌ها در سوریه است.

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در حاشیه مراسم رونمایی از اسناد نقش وزارت امور خارجه در دفاع مقدس در جمع خبرنگاران در خصوص تفاهم میان روسیه و ترکیه در موضوع ادلب سوریه اظهار داشت: به هرحال بحث ادلب بحث بسیار راهبردی و اساسی است. این یک موضوع باقی مانده در سوریه و در ادامه روند مبارزه با تروریسم در آن کشور به عنوان کانونی که تروریست ها در آنجا حضور دارند، به حساب می آید و به معضلی جدی تبدیل شده است.

وی گفت: اقدامات بسیاری در چند هفته اخیر صورت گرفت؛ در همین راستا سفر آقای ظریف به آنکارا و دمشق را داشتیم و سپس اجلاس سران سه کشور را در تهران برگزار کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در اجلاس تهران صحبت های بسیاری شد و در نهایت با توجه به برخی ابهامات باقی مانده بین سه عضو پایه گذار روند آستانه، مذاکراتی بین روسیه و ترکیه صورت گرفت.

قاسمی افزود: طبق اطلاعات موجود در نشست میان روسیه و ترکیه تفاهاماتی بین این دو کشور درباره ادلب انجام شده که ما از آن استقبال می کنیم و آن را گام بسیار مهمی می دانیم و امیدواریم در شرایط فعلی بتوانیم با تفاهمات سه کشور و با درایت و هوشمندی در جهت پاکسازی ادلب و در اولویت قرار دادن مساله انسانی، با کمترین خسارت جانی و مالی به استقرار کامل حاکمیت ملی در این کشور و آغاز روند سیاسی برای تثبیت اوضاع در سوریه، کمک کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران از نشست میان ترکیه و روسیه اطلاع داشته است یا خیر، تصریح کرد: ما از ابتدایی که کار را با دو شریک خود در روند آستانه آغاز کردیم، بصورت مستمر و دائم رایزنی ها و تماس هایی را داشتیم و داریم و هرگاه که نیاز بوده سفرهایی انجام شده و نشست های مشترکی برگزار شده و در مورد سیر تحولات در سوریه یک هماهنگی و همدلی و اشتراک مواضع وجود داشته، اگرچه در برخی موضوعات با اختلاف نظر روبرو بودیم و شاید به همین دلیل خیلی ها تصور نمی کردند آستانه و این روند پیش رود و بعنوان تنها روند موفق کار خود را ادامه دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: آنچه به عنوان گفتگوهای آستانه شکل گرفت و تا امروز کارش را دنبال کرده، مدیون تلاش هایی است که در جهت همزبانی و همدلی بیشتر و اتخاذ تاکتیک هایی بوده که بتواند مورد تفاهم هر سه کشور باشد.

قاسمی در پایان خاطرنشان کرد: ما همواره در جریان تحولات سوریه و در مشورت های مستمر بین سه کشور قرار داشتیم و موضوعات بدون اطلاع دیگری انجام نشده و امیدواریم این تفاهم و اتفاقات پیش رو که موفقیت دیپلماسی در مذاکرات است، به نتایج خوبی در ادلب برسد و شاهد سوریه جدید باشیم.

کد N1961610

وبگردی