آفتاب
ناصر مهدوی عنوان کرد؛

داوری روشنفکران دینی درباره عاشورا کاملاً غلط است/خدمت تاریخ طبری

داوری روشنفکران دینی درباره عاشورا کاملاً غلط است/خدمت تاریخ طبری

ناصر مهدوی، استاد فلسفه و عرفان اسلامی گفت: متأسفانه یک عده از روشنفکران دینی درباره برخی مسائل عاشورا داوری هایی می کنند که کاملا غلط است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ناصر مهدوی قرآن پژوه و استاد عرفان اسلامی در دومین شب از سلسله نشست های «عاشورا و امروز ما» که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، با موضوع «امام حسین(ع) و حق و تکلیف» به ایراد سخنرانی پرداخت.

داوری روشنفکران دینی درباره عاشورا کاملاً غلط است

ناصر مهدوی، در سخنانی با بیان اینکه متأسفانه طی سال های اخیر فضای روشنفکری در محرم ایجاد شده است که یک عده از روشنفکران دینی درباره برخی مسائل عاشورا داوری هایی می کنند که کاملاً غلط است، گفت: این روشنفکران تصور دارند نقل برخی از وقایع عاشورا هیچ پایه و اساسی ندارد و همه آنها ساخت ذهن برخی افراد است، اما خوشبختانه وجود تاریخ طبری و برگزاری این محافل در جهت شفاف سازی تاریخ عاشورا امثال مرا بسیار دلگرم می کند.

ناصر مهدوی با بیان این که اتفاق عاشورا خیلی تلخ و غم انگیز است، گفت: پایبندی به اصول و ارزش های والا، وفای به عهد و اعتقاد به باورهای انسانی و اخلاقی و احترام به بشریت از نکات ارزشمند این ماجراست و تلاش امام حسین(ع) هم در این راستا بود که ارزش ها بر باد نرود.

تاریخ طبری درباره اتفاق کربلا خدمت بزرگی به مسلمانان کرده است

دکتر مهدوی در ادامه  افزود: در ارتباط با گزاره «عاشورا امروز با ما چه نسبتی دارد؟» کوشش می کنم  پاسخ کامل و جامع بدهم. تاریخ طبری درباره اتفاق کربلا خدمت بزرگی به مسلمانان کرده است و تمام عناصر مهم عاشورا را از منابع قدیمی تر دیگر ضبط و اعلام کرده است. همچنین با رجوع به «انساب الاشراف» و کتاب معروف ابن اعثم کوفی متوجه می شویم آن زمان کتابت و نگارش وجود داشته، هرچند به مانند امروز این اتفاق رخ نمی داد، اما اینگونه نبود که افراد همگی بی سواد باشند و فرد با سواد در میان آنها حضور نداشته باشد. در کتاب انساب الاشراف و گفته های ابن اعثم کوفی به همراه کتاب «تاملی بر نهضت عاشورا» اثر رسول جعفریان، چندین فراز مهم و حقیقی عاشورا قید شده است که باید به فراخور فکر، خرد و اندیشه خودمان آن را بررسی کنیم.

این استاد فلسفه افزود: برخی پیامبر و امام را فردی با دسترسی کامل به علم غیب معرفی کردند، به شکلی که اعلام می کنند پیامبر از وقایع عاشورا خبردار بوده و به حضرت علی(ع) گفته است که خون امام حسین(ع) ریخته خواهد شد و حضرت علی گریه کردند. یا اینکه پس از چند روز مقدمه چینی خبر ریختن خون امام حسین(ع) بر روی زمین را به حضرت فاطمه(ص) انتقال دادند و سپس همه با خبر شدند که چه اتفاقی قرار است ٦١ سال بعد برای امام حسین(ع) رخ بدهد. متأسفانه این روایات بیانگر علم غیب ائمه بوده است و متأسفانه این تفکر در تاریخ و تحلیل تاریخی قرار گرفت که نتیجه آن تاکنون مشخص نشده است. این روایات باعث شد که با امام حسین(ع) نتوانیم درست ارتباط برقرار کنیم و از تجربه های کربلا سود ببریم.

حادثه عاشورا به لحاظ منابع تاریخ کم نظیر است

مهدوی با اشاره به کتب تاریخی معتبر افزود: خوشبختانه تاریخ طبری و انساب الاشراف به خوبی عمق فاجعه عاشورا را روایت کرده است. متأسفانه نمونه های روایی علم غیب که نقل کردم نه با خرد و نه با قرآن و نه حتی با سلوک امام حسین (ع) جور در نمی آید.

وی گفت: بسیاری از بزرگان دیگر همچون مرحوم نراقی، مرحوم مجلسی و... گریه، اشک ریزی و خرافاتی را در ارتباط با عاشورا مطرح کردند که نوشته های آنها باعث تشکیل مراسم هایی با مضامین هویت انتقامی، هویت مظلوم بودن، هویت احساس ترحم، احساس عقیده یک باور و... شد که تنها اشک ریختند و هیچ راه حلی ارائه ندادند. در حالی که امام حسین (ع) خطاب به حضرت زینب گفت: عواطف خودت را کنترل کن، هرچند مصیبت بسیار تلخ و سنگین بود، اما حضرت زینب بر خود مسلط بود و این حرکت فوق بشری را انجام داد. حضرت زینب این اندوه را در سینه خود قرار داد تا روزی که آن را برای همگان نقل کرد.

این استاد دانشگاه  در پایان گفت: حادثه عاشورا به لحاظ منابع تاریخ کم نظیر است. اتفاق عاشورا خیلی تلخ و غم انگیز است،  پایبندی به اصول و ارزش های والای خود بسیار ارزشمند است.  وفاداری به عهد و اعتقاد به باورهای انسانی و اخلاقی احترام به بشریت بود که تلاش امام حسین (ع) هم در این راستا بود تا ارزش ها بر باد نرود.

کد N1961381

وبگردی