آفتاب
ناهید عبدی در گفت‌وگو با مهر:

«کتاب‌هایی که تاریخ هنر را عوض کردند» منتشر می‌شود

«کتاب‌هایی که تاریخ هنر را عوض کردند» منتشر می‌شود

کتاب مجموعه مقالات «کتاب‌هایی که تاریخ هنر را عوض کردند» به کوشش ریچارد شون با ترجمه ناهید عبدی منتشر می‌شود.

ناهید عبدی به خبرنگار مهر گفت: مجموعه مقالات «کتاب‌هایی که تاریخ هنر را عوض کردند» با کوشش و سرویراستاری ریچارد شون منتشر شده، یک کتاب نقادانه مهم درباره کار فکری کسانی است که بر تاریخ هنر و پژوهش‌های پیرامون آن تاثیر گذار بوده‌اند.

وی افزود: نویسندگان مقالات این کتاب همگی از متخصصان برجسته تاریخ هنر هستند. این متخصصان درباره برخی اندیشمندان و مورخان تاریخ هنر  مانند هاینریش ولفلین، برنارد برسون، امیل مال، اروین پانوفسکی و... و کار فکری و اهمیت‌شان در تاریخ نگاری هنری مقاله نوشته‌اند.

عبدی ادامه داد: کتاب ۱۶ مقاله دارد و یک مقدمه سنگین و فوق‌العاده درباره تاریخ نگاری هنر. این کتاب با ترجمه من در آینده‌ای نزدیک از سوی انتشارات پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر منتشر می‌شود.

این محقق در پایان گفت: کتاب «یادنامه استاد جواد حمیدی» نیز آخرین کتاب منتشر شده من بود که در سال گذشته روانه کتابفروشی‌ها شد. استاد جواد حمیدی از نسل اول هنرمندان نوگرا و استادان آموخته آکادمی است. او از سال ۱۳۲۴ تا پایان عمر،‌ یعنی قریب به شش دهه،‌ در عرصه هنر معاصر ایران و نیز امر آموزش دانشگاهی هنر، حضور مستمر و فعال داشت. در این یادنامه سعی شد با گردآوری و بررسی آثار و مقالاتی که درباره این هنرمند نوشته شده و همچنین سخنرانی‌های این هنرمندا برجسته، معرفی کامل و جامعی از او به نسل جوان داشته باشیم.

ناهید عبدی دارای مدرک دکتری پژوهش هنر از دانشگاه هنر تهران است. وی هم‌اکنون به عنوان عضو هیات علمی پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر به پژوهش اشتغال دارد. از دیگر کتاب‌های منتشر شده عبدی می‌توان به «درآمدی بر آیکونولوژی: نظریه‌ها و کاربردها» و «یادنامه استاد جواد حمیدی» اشاره کرد.

کتاب «مکاتب نقاشی» عبدی که به سفارش وزارت آموزش و پرورش تألیف شد تاکنون بارها تجدید چاپ شده است.

کد N1960573

وبگردی