آفتاب

حدود ۱۰ پلنگ ایرانی در سیستان و بلوچستان شناسایی شد

حدود ۱۰ پلنگ ایرانی در سیستان و بلوچستان شناسایی شد

همشهری آنلاین: مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون حدود ۱۰ قلاده پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده و ارتفاعات این استان شناسایی شدند.

به گزارش ايرنا، وحید پورمردان روز یکشنبه گفت: پلنگ ایرانی از راسته گوشتخواران (carnivopa) و تیره گربه‌سانان (felidae) بزرگ با بدن دراز و باریک، دست‌ها و پاهای قوی، پنجه‌ها و ناخن‌های بزرگ، گوش‌هایی کوتاه و دم دراز است.

وی ادامه داد: همه ساله از شهریور به مدت سه ماه فصل جفت‌یابی و جفت‌گیری گونه‌ پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های استان شامل منطقه حفاظت شده کوه بیرک، منطقه شکار ممنوع بزمان، ارتفاعات شهرستان‌های سرباز، نیکشهر و غیره آغاز می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به تداوم خشکسالی‌های پی درپی در استان و کاهش منابع غذایی حیات وحش، پلنگ ایرانی در این فصل جفت‌گیری قلمرو بسیار گسترده و وسیعی را برای جفت‌‌یابی طی می‌کند و احتمالا در این جا به جایی‌ها با جوامع محلی که در نزدیکی قلمرو زیستی این گونه زندگی می‌کنند نیز مواجه شوند.

وی از مردم استان بویژه عشایر و جوامع محلی که در نزدیکی زیستگاه‌های طبیعی این گونه‌ نادر و حمایت شده زندگی می‌کنند خواست از تردد و رفت و آمد غیر ضروری در ارتفاعات استان به عنوان زیستگاه‌های پلنگ ایرانی پرهیز و جلوگیری کنند.

به گزارش ایرنا، رنگ بدن پلنگ ایرانی با خال‌های مشکی، سفید مایل به زرد یا خاکستری است و طول بدن این حیوان تا 160 سانتی‌متر گاهی تا 180 سانتی‌متر و طول دم آن نیز تا 110 سانتی‌متر است.

این جانور در نقاط جنگلی، کوهستان‌ها در ارتفاعات زیاد تا سه هزار و 500 متر زندگی می‌کند و نواحی پر درخت، صخره‌ای و نزدیک به رودخانه‌ها را ترجیح می‌دهد، کمتر به پایین‌تر از کوهپایه‌ها می‌آید و به ندرت در دشت‌ها دیده می‌شود.

خوراک اصلی این جانوار سُم دارانی مانند گوسفند، بز کوهی و گاهی خوک وحشی است و هنگامی که این نوع شکارها کمیاب باشند از پرندگان، جوندگان و حیوانات کوچک دیگر نیز تغذیه می‌کند.

پلنگ از گونه‌های حمایت شده در ایران محسوب می‌شود و در لیست قرمز IUCN در معرض خطر قرار دارد که روند جمعیتی آن رو به کاهش است.

کد N1960446

وبگردی