آفتاب

24 درصد انرژی کشور در بخش حمل و نقل هدر می‌رود/ هدف‌گذاری بهینه‌سازی مصرف سوخت در 165 هزار کشنده /23 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان بابت گازوئیل در سال 95 پرداخت کردیم

24 درصد انرژی کشور در بخش حمل و نقل هدر می‌رود/ هدف‌گذاری بهینه‌سازی مصرف سوخت در 165 هزار کشنده /23 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان بابت گازوئیل در سال 95 پرداخت کردیم

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: اگر وزارت نفت پول داشت همه نیسان‌های آبی را می‌خرید تا نه انسان‌ها در جاده‌ها کشته شوند و نه مصرف سوخت تا این حد افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محسن دلآویز در مراسم تحویل دوهزار و دویست و بیست و دومین کشنده سنگین در قرارداد بین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و شرکت ماموت که با حضور رئیس کمیسیون انرژی و رئیس کمیسیون صنایع مجلس برگزار شد، اظهار داشت: اگر ما دولتی‌ها دست بخش خصوصی را با بخشنامه‌های هر روزه نبندیم این بخش می‌تواند موفق شده و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

وی افزود: امروز اهمیت بهینه‌سازی مصرف سوخت بیش از همیشه احساس می‌شود؛ چرا که دغدغه مقام معظم رهبری نیز در جلسه اخیر با دولت کاهش مصرف سوخت بوده است. دولت نیز در قالب ماده 12 رفع موانع تولید با همکاری مجلس اقدامات خوبی آغاز کرده و این همکاری نتایج خوبی هم داشته است که از جمله آنها دوهزار و دویست و بیست و دومین کشنده بوده که در طرح نوسازی کامیون‌های بالای 10 تن و با عمر 35 سال انجام شده است.

صرفه جویی 9.2 میلیارد لیتر گازوئیل در قالب طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت

وی با بیان اینکه شرکت ماموت کار خود را به خوبی جلو برده و این طرح در بین ماده 12 پیش رو بوده و ثمرات خوبی برای کشور داشته است، تصریح کرد: اگر طرح بهینه‌سازی در 165 هزار کشنده که در قالب 2.7 میلیارد دلار هدف‌گذاری شده اجرایی شود، حدود 9.2 میلیارد لیتر گازوئیل در حوزه تقاضا صرفه‌جویی می‌شود و مانع انتشار 25 میلیون تن دی اکسید کربن در هوا می‌شویم.

تلفات 501.23 میلیون بشکه معادل  نفت خام در سال 94

رئیس شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به نمودار جریان انرژی که در سال 94 منتشر شده افزود: در این نمودار عمق فاجعه و مصرف بی‌رویه را شاهدیم که باید فکر اساسی برای آن شود. طبق این نمودار تلفات انرژی در بخش‌های مختلف 501.23 میلیون بشکه، معادل نفت خام بوده که فقط 307.791 میلیون بشکه معادل نفت خام در نیروگاه‌های برق هدر می‌رود و ضرب در دلار نرخ امروز، رقم فاجعه‌باری را بیان می‌کند.

وی با بیان اینکه فرسودگی تاسیسات، عدم کارآیی، عدم نوسازی و نبود تکنولوژی باعث تلفات شدیدی در جریان انرژی کشور قبل از رسیدن به دست مصرف کننده نهایی شده است، خاطرنشان کرد: تمرکز ما در مصرف سوخت بر این است که بتوانیم راندمان پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها را بالا ببریم و از هدررفت انرژی جلوگیری کنیم.

24 درصد انرژی کشور در بخش حمل و نقل هدر می‌رود

دلآویز بیان کرد: درسال 94 ، 304 میلیون بشکه معادل نفت خام که بیش از 24 درصد مصرف نهایی انرژی کشور (هزار و 264 میلیون بشکه) است، در بخش حمل و نقل مصرف شده که یک برنامه‌ریزی جدی برای کاهش نیاز دارد.

وی در ادامه گفت: البته در کشور ما سرانه مالکیت خودرو نسبت به دیگر کشورها پایین‌تر است اما میزان مصرف بالاست به طوری که به ازای هر هزار نفر 200 دستگاه خودرو در ایران وجود دارد اما در آمریکا این رقم 797 خودرو و در ایتالیا 679 خودرو است؛ بنابراین باید دقت کنیم که مصرف را اصلاح کنیم.

دو سال مهلت به خودروسازان برای اصلاح مصرف انرژی

رئیس شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با تاکید بر اینکه صنعت خودرو بایدنسبت به مصرف انرژی در کشور چاره‌ای بیندیشد یادآور شد: در زمینه برچسب انرژی با سازمان ملی استاندارد باید سخت‌گیری‌های بیشتری اعمال شود در این رابطه خودروسازان فقط دو سال فرصت دارند که استانداردها را رعایت کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر ما در کشور از 16.1 میلیون خودروی سبک 900 هزار خودروی فرسوده و از یک میلیون خودروی سنگین، 300 هزار خودروی فرسوده داریم که مصرف آنها بالاست.

دلآویز ادامه داد: نیسان‌های آبی به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش، 20 لیتر سوخت مصرف می‌کنند که این رقم فاجعه است اگر وزارت نفت پول داشت تمامی این خودروها را می‌خرید تا نه آدم بکشند و نه میزان مصرف آنقدر بالا باشد.

در سال 95 ، 23 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان بابت گازوئیل پرداخت کردیم

وی همچنین اظهار داشت: بر اساس برآورد بهینه سازی در سال 95 ، 23 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان به گازوئیل اختصاص دادیم که سیاست دولت جایگزینی گاز طبیعی و مایع در نیروگاه‌ها است که باعث شده 17 درصد در بخش حمل و نقل و 40 درصد در بخش نیروگاهی کاهش مصرف سوخت داشته باشیم.

برنامه کاهش مصرف سوخت اقدامی فرادستگاهی است

دلآویز با تاکید بر اینکه وزارت نفت به تنهایی قادر به کاهش نرخ مصرف سخت سوخت در کشور نیست یادآور شد:  این موضوع کاری فرادستگاهی است که همه باید با عرق ملی پیگیری کنند تا میزان مصرف کاهش یابد.

وی ادامه داد: در حال حاضر فضای کشور برای افزایش قیمت بنزین مناسب نیست و دولت و مجلس نیز برنامه‌ای دراین خصوص ندارند اما ابزار قیمتی مهم است و باید فکر اساسی صورت گیرد.

هدف‌گذاری برای رساندن میزان مصرف سوخت به 4.1 لیتر در صد کیلومتر

این مقام مسئول همچنین گفت: شرکت‌های خودروسازی باید به سمت کاهش مصرف سوخت سوق پیدا کنند چرا که در حال حاضر متوسط مصرف سوخت خودروها 7.8 در صد کیلومتر است در حالی که این رقم در دنیا 5.5 لیتر در 100 کیلومتر است. بنابراین هدف‌گذاری این است که به 4.1 لیتر در هر 100 کیلومتر کاهش مصرف سوخت داشته باشیم.

کد N1959532

وبگردی