آفتاب

طرح آسیب‌های اجتماعی را در شبکه خانگی به فال نیک بگیریم

طرح آسیب‌های اجتماعی را در شبکه خانگی به فال نیک بگیریم

یک کارگردان سینما معتقد است باید طرح آسیب‌های اجتماعی را در شبکه خانگی به فال نیک بگیریم

به گزارش ایلنا، محمد هادی کریمی درباره مباحث مطرح شده درباره سریال «ممنوعه» گفت: تاکنون ۱۰ قسمت از این مجموعه را دیده‎ام بی‎آن‌که روی جزئیات یا تک‌تک سکانس‎های آن بخواهم جداگانه نظر بدهم، آن را مجموعه‎ای نسبتا شعاری می‌دانم که به جوانان پند و اندرز می‎دهد که در زندگی اجتماعی‌شان مراقب دوستان و رفتارهایشان باشند.

وی ادامه داد: یکی از صدها مجموعه‎ اندرزگویانه‎ای که در تلویزیون بارها شاهدش بوده‎ایم، تقریبا به لحاظ محتوایی همان است که بارها در تلویزیون در ماه‌رمضان شاهدش بوده‎ایم. صد البته اینجا با خودسانسوری بیشتر در داستان و عاقبت شوم همه‎آدم‎هایی که از دید سازندگان این مجموعه گمراه شده‎اند. اگرچه شاید آب و رنگ تصاویر متفاوت باشد از نمونه‎های تلویزیونی‎اش و فی‎المثل پروک(موهای مصنوعی) بازیگران زن که از زیر روسری بیرون آمده یا چند شوخی جوانانه‎ای که البته نه سیاسی است و نه به آن حد که در بسیاری از رسانه‎ها می‎بینیم و می‎شنویم اروتیک است و به اصطلاح ملتهب‎ترینش صحنه‎ حکمی است که نه صراحتی در طرح آن وجود دارد و هم با تندی و شدت از جانب افراد دیگری که در صحنه حضور دارند محکوم می‎شود و بر آشفتن آنها نشان می‎دهد حتی آدم‎های این‌چنینی که از ظاهرشان آنها را قضاوت می‌کنیم بی مبالات باشند در مواقعی این‌چنین  علیه کسانی که احتمالا(چون تصریحی وجود ندارد) حرفی خلاف اخلاق می‎زنند برمی‎آشوبند.

نویسنده «شمعی در باد» اظهار داشت: از نظر من ذات هنر با خود فاش‎‌گویی و صراحتاً به نمایش گذاشتن زدن در تعارض است، هنر یک ایهامی را لازم دارد که از رسانه فاصله بگیرد، نقطه‎ افتراق هنر و رسانه به زعم بنده، در همین نقطه است. مثلا وقتی شبکه‎ خبر از گورخواب‎ها فیلم خبری پخش می‎کند یا از معتاد زن متجاهر کارتن‌خواب، به دلیل همان رسانه بودن باید فاش و آشکار و صریح همه چیز را نشان دهد، اما وقتی قرار است فیلمی از همین زن مثلاً در سینما ساخته شود، نشان دادن عریان و یا بدتر از آن ذوق‌زده شدن از نکبتی که در واقعیت آنجا وجود دارد، نقض غرض است. ضمن آن‌که سلیقه‎ بنده و شاید داب من بر این باشد که مثلاً به جای آنکه سلباً از خیانت بگویم، ایجاباً از وفاداری بگویم اما این سلیقه را نمی‎توان بر همه تحمیل کرد.

کریمی درباره شبکه نمایش خانگی گفت: شبکه‎ خانگی الزامات خود را دارد، باید با مخاطب عام ارتباط برقرار کند و بفروشد آن‌هم با این حجم از دانلود غیر مجاز، در نتیجه مجالی برای آن نوع آسیب‎شناسی عمیقی که مد نظر شماست نمی‎ماند، اما تا این حد هم به نظر من خوب است.

وی ادامه داد: به‌جای لودگی و هرزه‌درایی و قصه‎های بی‎سرو ته خنثی، گیرم که کاری پندآموزانه و نصحیت‎گرانه که به‌طور یک‌جانبه و مستقیم جوان‌ها را نصیحت می‎کند مانند اتفاقی که در «ممنوعه» افتاده، حاصل شود، باز این بهتر است از خنثی بودن، هرچند که ممکن است نقدهای جدّی بر ساختار داستان یا معدودی از صحنه‎های مجموعه وارد باشد.

کد N1956957

وبگردی