آفتاب
معاونین حمل ونقل و ترافیک شهرداری های کلانشهرها تاکید کردند:

اولویت دهی به نوسازی ناوگان اتوبوس رانی کلان‌شهرها

اولویت دهی به نوسازی ناوگان اتوبوس رانی کلان‌شهرها

بیست وششمین نشست معاونین حمل و نقل و ترافیک مجمع شهرداران کلانشهرها با تاکید بر لزوم اولویت دهی به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و موضوعاتی چون مدیریت ترافیک وآلودگی هوا به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن پور سید آقایی معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران و رئیس این کمیسیون در این نشست با بیان اینکه اگر در طرح نوسازی رئیس جمهور، قیمت اتوبوس بر اساس نرخ دلار اختصاصی به کالاهای اساسی محاسبه نشود، با توجه به پایین بودن قیمت بلیط در شهرها و توان مالی شهرداریها، عملاً امکان بهره مندی از این طرح برای شهرداریها وجود ندارد تصریح کرد: مقرر شد بحث اولویت دهی به نوسازی ناوگان اتوبوس، مینی بوس و کامیون کلانشهرها در طرح رئیس جمهور از سوی این کمیسیون پیگیری شود.

وی در ادامه افزود: به منظور رفع مشکل کمبود ناوگان اتوبوسرانی کمیسیون حمل و نقل و ترافیک کلانشهرها پیگیری کرده است که از سایر کشورها اتوبوس هایی با عمر بالای پنج سال خریداری شود.

پور سید آقایی با توجه به مصوبه شورای امنیت کشور در خصوص نحوه استقرار و بهره برداری از تجهیزات هوشمند حمل و نقل گفت : کلانشهرها با در نظرگرفتن وضعیت فعلی شهرهای بزرگ از نظر استقرار تجهیزات هوشمند ثبت تردد و تخلف و نیز مسائل فنی و اقتصادی مرتبط، سرورهای سامانه های هوشمند ثبت تردد و تخلف، معاونین حمل و نقل و ترافیک تاکید کردند این تجهیزات باید در شهرداری ها مستقر باشند و داده های تخلفات به سرورهای مستقر در پلیس ارسال شود.

در این نشست همچنین مقرر شد پیگیری اجرای ماده ۲۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و ردیف اعتباری مرتبط با جدیت تمام از سوی کمیسیون معاونان حمل و نقل و ترافیک کلانشهرها و متعاقباً در کمیسیون شهرداران کلانشهرها پیگیری شود.

همچنین به منظور تشکیل شورای حمل و نقل و ترافیک در کلانشهرها مقرر شد موضوع در دستور کار جلسه شورای شهرداران کلانشهرها قرار گرفته تا سایرکلانشهرها نیز همانند شهر تهران و با همان ترکیب اعضا نسبت به تشکیل شورای حمل و نقل و ترافیک اقدام کنند.

موضوع مصوبه اصلاح ساختار سازمانی شهرداری ها و همچنین ابلاغیه راهور مبنی بر عدم به کارگیری تاکسیها در سرویس مدارس از موارد مورد اعتراض شهرداری ها بود که مقرر شد در زمینه ی لغو این مصوبات پیگیری های لازم صورت گیرد.

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک کلانهشرها در ادامه از اعضا خواست بودجه لوایح اصلاح قانون ارزش افزوده و درآمدهای پایدار شهرداریها را  بررسی و نتیجه را جهت طرح در کمیسیون کلانشهرها به ریاست کمیسیون اعلام کنند.

اجرای ماده ۲۳ و اختصاص ۶۰ درصد جرائم راهنمایی و رانندگی به شهرداری ها نیز از جمله موارد مورد تاکید معاونین حمل و نقل و ترافیک کلانشهرها بود که تحقق آن تاثیر به سزایی در کسب درامدهای پایدار برای شهرداری ها خواهد داشت.

استفاده از نرم افزار جامع و متمرکز پارکینگ در کلانشهرها

لزوم انتخاب نرم افزار جامع و متمرکز برای مدیریت و اخذ تعرفه از پارکینگ ها، لزوم حذف فرآیند واریز وجوه حاصل از پارک های حاشیه ای به خزانه که با توجه به زمان بر بودن فرآیند و نبود برنامه ریزی مناسب باعث نارضایتی گسترده پیمانکاران شهرداری می شود، لزوم تشکیل جلسات شورای ترافیک در کلانشهرها همانند تهران و تصویب مکانیزم های تشویقی برای ورود سرمایه گذار برای احداث پارکینگ های عمومی و استفاده از ظرفیت های بالقوه و همچنین لزوم بازنگری ضوابط ترافیکی طرح تفصیلی از جمله مصوبات و پیشنهادات مطرح شده در کمیته ی پارکینگ کمیسیون حمل و نقل و ترافیک بود.

 پور سید آقایی به سیاست شهرداری تهران در این زمینه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در مکان های مرکزی شهر، مثل بازار تهران که سیستم حمل و نقل عمومی مناسب دارند اجازه ساخت پارکینگ داده نمی شود بلکه باید مردم را بیشتر به استفاده از حمل و نقل عمومی تشویق کنیم و پارکینگ در اطراف ایستگاههای ابتدایی مترو که تراکم کمتری دارند ایجاد شود که شهروندان خودروهای خود را در پارکینگ های عمومی پارک کنند و سپس برای دسترسی به نقاط مرکزی از خطوط مترو استفاده کنند.

پورسید آقایی همچنین در خصوص پارک حاشیه ای تصریح کرد: نرخ پارک های حاشیه های هم باید به گونه ای تنظیم شود که شهروندان تنها برای مراجعات کوتاه مدت از آنها استفاده کنند.

وی همچنین پیشنهاد اختصاص ۲ درصد از درآمد حاصل از صدور پروانه ی ساختمانی برای توسعه حمل و نقل عمومی را از جمله موارد مورد نظر معاونین حمل و نقل و ترافیک عنوان کرد و در خصوص توسعه ی دوچرخه سواری در سطح کلانشهرها افزود : این مورد از موضوعات است که نیاز به تامین زیر ساخت ها، فرهنگ سازی و حل مشکلات در این زمینه دارد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک  همچنین در خصوص پیشنهاد اعضا در خصوص برقی کردن موتور سیکلت ها ، این امر را بسیار هزینه بر عنوان کرد و اظهار داشت : با توجه به بررسی های انجام شده و با توجه به آلودگی موتور سیکلت ها که اغلب موتور های کاربراتوری دارند در حال حاضر می توان با هزینه ی بسیار کمتر و نصب یک کیت انژکتوری میزان آلایندگی آنها را ۷۵ درصد  کاهش داد.

وی همچنین هویت بخشی به موتور سیکلت ها و راکبین آن را یکی از راه حل ها برای کاهش میزان جرایم راهنمایی و رانندگی این گروه در کلانشهرها عنوان کرد.

پورسید آقایی به تجربه ی شهرهای توسعه یافته اشاره کرد و افزود: مترو یکی از گران ترین راه حل ها برای حل معضل ترافیک است و در ابتدا می توان از ابزار های دیگری همچون توسعه ی پیاده راهها، مسیرهای دوچرخه سواری، اتوبوس های تندرو، مونوریل و ... استفاده کرد.

استفاده از تجربیات موفق شهرداری تهران در مدیریت طرح ترافیک، بررسی موضوع تبلیغات تاکسی ها، ساماندهی سرویس مدارس، طرح نوسازی ناوگان و لزوم نظارت بر تاکسی های اینترنتی از سوی شهرداری تهران از دیگر موضوعاتی بود که دراین نشست بحث و بررسی شد.

لزوم تایید صلاحیت تاکسی های اینترنتی از سوی شهرداری ها

مرضیه حصاری مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری ها نیز در این نشست به بحث توسعه ی فرهنگی در موضوع حمل و نقل عمومی و ارتباط با سازمان ها و نهادهایی همچون آموزش و پرورش و گنجاندن مفاهیم آموزشی در کتب آموزشی اشاره کرد.

وی استفاده از تبلیغات بر روی تاکسی ها را به عنوان یکی از منابع درآمدی و کمک اقتصادی به رانندگان این خودروها عنوان کرد و در خصوص تاکسی های اینترنتی گفت: مقرر شده است که تمام خودروها و رانندگان اینترنتی مشخصات خود را در سامانه ای ثبت کنند و در صورت تایید صلاحیت آنها از سوی شهرداری اجازه ی فعالیت در سطح شهر داشته باشند.

 اعتمادی معاون توسعه صنایع حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هم در این جلسه به تشریح طرح خروج خودروهای فرسوده تجاری پرداخت و افزود: کاهش مصرف سوخت، افزایش ایمنی جاده ها، استفاده از توان داخلی و ایجاد اشتغال از جمله مزایای این طرح است.

در خاتمه معاونین حمل و نقل و ترافیک کلانشهرها خواستار اولویت دهی به نوسازی اتوبوس های شهری و قرار دادن این کالا جزو کالاهای ضروری و درجه یک شدند.

کد N1952954

وبگردی