آفتاب
ما با تعارف نیامده ایم که با اخم برویم

درمان کامل و قطعی و بدون بازگشت لکنت

درمان کامل و قطعی و بدون بازگشت لکنت

مرکز توانمند سازی ذهن از سال 1393 توسط دکتر محمد احسان تقی زاده، روانشناس و دانشــیار دانشگاه با 20 سال سابقـــه پژوهـــشی، درمـــانی و آموزشی در زمینه خدمات مشــــاوره‌ای و روانشــــناختی به عنـــوان (مرکز درمان لکنت زبان) تأســــیس گردید و تاکنون توانســـته بیش از 1000 نفــر از مبتلایان به مشکل لکنت زبان را با استفــــاده از روش شبیه سازی ذهن و روان‌شناسی ذهنی به درمان کامل، قطعی و بدون بازگشت برساند. روش‌های روانشــــناختی از جمله گروه درمـــانی یکی از مـــوثرترین شیـــوه های درمان لکنت زبان می باشد.

آفتاب: مرکز توانمند سازی ذهن از سال 1393 توسط دکتر محمد احسان تقی زاده، روانشناس و دانشــیار دانشگاه با 20 سال سابقـــه پژوهـــشی، درمـــانی و آموزشی در زمینه خدمات مشــــاوره ای و روانشــــناختی به عنـــوان (مرکز درمان لکنت زبان) تأســــیس گردید و تاکنون توانســـته بیش از 1000 نفــر از مبتلایان به مشکل لکنت زبان را با استفــــاده از روش شبیه سازی ذهن و روان‌شناسی ذهنی به درمان کامل، قطعی و بدون بازگشت برساند. روش‌های روانشــــناختی از جمله گروه درمـــانی یکی از مـــوثرترین شیـــوه‌های درمان لکنت زبان می باشد.
در این مورد با بنیان گذار مرکز توانمندسازی ذهن که به صورت تخصصی فقط در بحث لکنت مشغول هستند گفتگویی داشتیم:
آفتاب: برای‌مان می‌فرمایید دلایل لکنت از دید شما چیست؟
ترس‌های واقعی و خیالی، مشاهده و همانندسازی گفتاری یا همان یادگیری مشاهده‌ای و ضعف‌ مهارت‌های گفتاری
آفتاب: لکنت زبان در چند جلسه درمان می‌شود؟
از دوازده تا پانزده جلسه فشرده است که هر جلسه فشرده شامل 4 الی 5 ساعت درمانی را شامل می‌شود. البته درمان عادی لکنت 100 تا 150 ساعت درمانی نیاز دارد. ما برای سهولت و تسهیل در رفت و آمد و هزینه‌های مردمی که از راه دور، شهرستان یا کشورهای دیگر می‌آیند از جلسات فشرده چند ساعته استفاده می‌کنیم.
آفتاب: این مدت زمان طولانی برای درمان شونده خسته‌کننده نیست؟
خیر. در بین این ساعات استراحت می‌کنند.
آفتاب: لکنت ارثی و ژنتیکی است؟
خیر. مشکل لکنت بین 98 تا 99 درصد، به عوامل ذهنی، روانی، محیطی و تربیتی برمی‌گردد.
آفتاب: در شیوه شبیه سازی ذهن شروط درمان چیست؟
اول، هوشمندی و هوشیاری فرد) افرادی که عقب مانده ذهنی هستند درمان نمی‌شوند. (دوم، باورمندی فرد به خود و درمانگرش است. فرد باید استعدادها و توانایی های خود را باور داشته باشد و به درمانگرش اعتماد کند. سوم، انجام تمرین‌ها و تکنیک‌های ارائه شده است.
آفتاب: از کشورهای دیگر هم مراجعه داشتید و چطور با شما آشنا شدند؟
بله از کشورهایی مانند آمریکا، ایتالیا، آلمان، استرالیا، چین، دبی، افغانستان، عمان، مجارستان، عراق و عربستان تاکنون مراجعه کنند داشتیم. کسانی که از کشورهای عربی می‌آیند از طریق برنامه تلویزیونی شبکه العالم و بقیه هم از طریق سایت انگلیسی زبان ما و شبکه های اجتماعی آشنا شدند.
آفتاب: تمام این موردها درمان شدند؟
تعدادی به درمان قطعی رسیدند و عده‌ای در حال درمان هستند. چون از خارج از کشور می‌آیند نمی‌توانند ماهانه مراجعه داشته باشند. همان یکباری که می آیند به صورت چند جلسه فشرده با آنها کار می کنیم و موارد لازمی که باید طی چند ماه درمنزل رعایت و تمرین کنند را به آنها می گوییم تا مدتی بعد برای مرحله بعدی درمان بیاییند.
آفتاب: گفتار درمانی عمدتا در چه رده های سنی با این شیوه جواب می دهد؟
گفتار درمانی در همه دنیا بر روی کودکان صورت می‌گیرد اما شیوه ما همه سنین را در بر می‌گیرد. در بین درمان شدگان از بچه دو سال و نیم داشته‌ایم تا فرد هشتاد و سه ساله که بعد هشتاد و یک سال زندگی با لکنت اکنون درمان شده است.
افرادی را هم داشتیم که بین ده تا دوازده دقیقه طول می‌کشید تا سه کلمه «سلام آقای دکتر» را بیان کنند ولی الان خیلی واضح و شفاف بدون مشکل گفتاری قفل، تکرار یا کشیدگی کلمات صحبت می‌کنند.
آفتاب: دکتر، برخی از بچه‌ها در صحبت کردن قبل از مدرسه حروف را به علت نا آشنا بودن، درست تلفظ نمی کنند ولی بعد از سن مدرسه که تفاوت بین کلمات را متوجه می‌شوند به گفتاری درست می رسند. به نظر شما برای چنین مواردی بهتر نیست تا سن مدرسه صبر شود و برچسب گذاری لکنت نشوند؟
از نظر من مشکل تلفظ و لکنت مساله جداگانه است. یکی ژنتیکی است مانند نوک زبانی صحبت کردن و یا  لحن و گفتار و اصوات خاص دارند. اینها بُعد ژنتیکی را در بر می‌گیرد و نمی‌توان تغییرات زیادی در اینها ایجاد کرد ولی برخی‌ها به علت یادگیری اشتباه است مثلا کودکانه صحبت کردن اطرافیان با بچه‌ها که مفهوم‌سازی درست در ذهن صورت نمی‌گیرد. کودک اشتباه تلفظ می‌کند و بزرگسالان به او لبخند می زنند و تشویقش می‌کنند و خوششان می‌آید که چقدر بامزه است اما توجه نمی‌کنند موضوعی که برای آنها بامزه و جالب است و ذوق می‌کنید بعدها در آینده کودک تاثیرات منفی خواهد داشت.
این بخش که اشتباهات تربیتی و آموزشی است و در اثر تشویق‌ها کودک تقویت می‌شود را می‌توان اصلاح کرد ولی از بُعد ژنتیکی خیر با مدرسه رفتن اصلاح نمی‌شود. تشخیص اینکه لکنت از کدام نوع هست و آیا نیاز به صبر دارد یا درمان در حیطه تشخیص این روش درمانی است.
آفتاب: افرادی که دارای فلج مغزی هستند، روش درمانی شما تاثیری روی آنها دارد؟
ممکن است چند درجه ای بهتر شوند ولی چون شعار و هدف ما رسیدن به درمان کامل و قطعی و بدون بازگشت هست نمی‌خواهیم خلاف این موضوع کاری را انجام دهیم، بر این اساس کسانی را می پذیریم که به درمان کامل و قطعی برسند.
ما در رزومه کاری خود موردی را داشته‌ایم که فرد دچار CP (فلج مغزی) بود و بعد از گذراندن سه جلسه درمان، سی تی اسکن که متخصص مغز و اعصاب از او گرفت بیانگر تغییرات 70درصدی در مغز فرد بود و تا حدودی بهبود در گفتار را شاهد بودیم. البته فلج مغزی انواع گوناگونی دارد. آنهایی که فلج مغزی از نوع پلژی‌ها هستند، می‌توانند تاثیرات بهتری از طریق شبیه سازی ذهن دریافت کنند. ما برای اینکه نشان دهیم روش‌های‌مان تغییرات را در مغز فرد ایجاد کرده از طریق MRI و FMRI که یک دستگاه پیچیده است، مراحل قبل و بعد را می‌توانیم نشان دهیم.
آفتاب: شما دارای تخصص‌های دیگر هم هستید. چطور شد که در بین آنها درمان لکنت را انتخاب کردید؟
در گذشته به عنوان روان شناس در حوزه های مختلف از قبیل درمان افسردگی و وسواس و انواع فوبیاها و تیک های عصبی و خانواده درمانی کار می کردم اما وقتی افرادی را می‌دیدم که از لکنت زجر می کشند و اختلال تسلط بیانی داشتند به فکر افتادم که قدمی در مسیر درمان آنها در سطح جهانی بردارم.
طی مطالعاتی که انجام دادیم متوجه شدیم که در همه جای دنیا از جمله در کشور خودمان برای درمان لکنت از ترجمه کتاب‌هایی استفاده می شود که از آمریکا آورده می‌شود. مطالب این کتاب‌ها در حد کنترل گفتار هستند نه درمان و این موضوع ممکن است برگشت‌پذیری لکنت برای بیمار را در پی داشته باشد.
ما هم مطالعات‌مان را به طور گسترده شروع کردیم و بعد از دو دهه موفق شدیم عملکرد و ریتم گفتاری ذهن را شناخته و ریشه لکنت را پیدا کنیم. وقتی دلایل و ریشه اصلی پیدا شود می توان به راهکار دست یافت. افتخارمان این است که توانستیم راهکار را توسط تمرینات و تکنیک‌های قدرتمند به وجود آوردیم. افرادی که خودشان دکترای روان‌شناسی دارند و یا دکتر گفتار درمان هستند و یا در این زمینه فعالیت دارند اگر در جلسات ما شرکت کنند می‌توانند درمان شوند ولی نمی‌توانند با شیوه ای که خودشان درمان شدند کسی را درمان کنند. چون روش کار به طور ویژه و منحصر به فرد است و دانش فنی آن در اختیار ما است. در حال حاضر بخشی از شیوه توانمندسازی ذهن را ثبت کرده ایم و در حال ثبت جهانی آن هستیم. وقتی این اتفاق رخ دهد آن وقت به دیگران نیز آموزش داده و کار را گسترش و توسعه خواهیم داد.
فعلا تنها شعبه ای که داریم همین کلینیک تهران خیابان جردن است. البته تعداد محدودی را به عنوان کادر آموزشی برای تسهیل در خدمت‌رسانی بیشتر به مراجعین آموزش داده ام. این آموزش دیده ها هم به تنهایی نمی توانند این کار را در جایی دیگر اجرا کنند چون همه تکنیک ها به طور کامل و تخصصیدر اختیار ما است.
آفتاب: چطور شد به این شیوه دست پیدا کردید و به موفقیت رسیدید؟
این شیوه ترکیبی از چند دانش شبیه سازی و روان‌شناسی است که در کنار هم قرار گرفته تا با لطف خدا و تلاش و برنامه‌ریزی به مرحله اجرا و نتیجه گیری رسید. علم عطیه و هدیه ای از جانب خداوند است. ترکیب دانش روان شناسی با علم کامپیوتر و دانش برنامه نویسی و کدگذاری ها، علوم ورزشی در بخش مهارت‌های حرکتی، فلسفه ذهن و همه اینها در کنار هم قرار گرفت و تا درمان قطعی و بدون بازگشت را به وجود آورد.
آفتاب: این راه سختی‌هایی هم برای شما داشت؟
بله تاب آوری در برابر تهمت‌ها و ناسزاگویی‌ها بود. بسیار بسیار سنگ‌اندازی‌ها و حرف‌های ناروایی که می‌توانست هر کسی را از ادامه راه دلسرد کند. اما این نامهربانی‌ها و عدم حمایت‌ها باعث نشد که دست از تلاش برداریم چون حامی اصلی ما خداوند است و افرادی که نتیجه گرفتند. ما با دعوت و تشویق کسی نیامده ایم که با نامهربانی‌ها کنار بکشیم. با علم و دانش آمده‌ایم که با قدرت تمام کار را به سرانجام برسانیم.
آفتاب: در چه گروه سنی مشغول به درمان هستید؟
در بیشتر کشورها کار درمان بر روی کودکان انجام می شود ولی ما در رزومه کاری خود از کودک سه ساله که درمان شده داریم تا فرد 83 ساله که 81 سال لکنت زبان داشت.
آفتاب: از نظر بعد مالی برای‌تان مهم نیست که اگر حیطه‌های درمانی را از لکنت به سایر موضوعات هم گسترش دهید برای‌تان مفید است؟
خیر برای من بعد مالی هیچگاه اولویت اول نبوده نیست و نخواهد بود. بلکه تاثیر گذاری که می خواهم در این کار داشته باشم تا بتوانم به گسترش جهانی برسانم برایم مهم است.
آفتاب: چند درصد جمعیت جهانی به لکنت مبتلا هستند؟
بعضی‌ها می‌گویند یک درصد و برخی می‌گویند سه درصد و ما میانگین را در نظر گرفته و می‌گوییم دو درصد. از این دو درصد مبتلا به لکنت در جهان حدود یک میلیون و پانصد هزار نفرشان در ایران و در دنیا صد و پنجاه میلیون نفر لکنت دارند. اگر بتوانیم تعداد اندکی از این جمعیت را درمان کنیم تا حدودی رسالت خود را به سرانجام رسانده‌ایم.
آفتاب: آیا از متد های گفتار درمانی استفاده می‌کنید؟
خیر تاکنون استفاده نکرده‌ایم و استفاده هم نخواهیم کرد. متد ما با روش کاری گفتار درمان‌گرها بسیار متفاوت است که در این زمینه مجوز قانونی داریم.
آفتاب: یعنی متدهای گفتار درمانی را رد می‌کنید؟
من به همکارانم در گفتار درمانی احترام می‌گذارم ولی در زمینه درمان از متد های خودم استفاده می‌کنم. چون از آن جواب گرفته‌ام.
از نظر ما لکنت مشکل جسمی نیست بلکه ذهنی است. پس مشکل ذهن را با شیوه ذهن باید درمان کرد. برخی از کسانی که دچار مشکل لکنت هستند وقتی تنها هستند مشکل ندارند در بین نزدیکانشان راحت حرف می‌زنند آواز و شعر  می‌خوانند ولی در جمعی که قرار می گیرند دچار لکنت می شوند این نشان از مشکلات ذهنی و عدم اعتماد به نفس فرد است. در صورتی که اگر واقعا جسمی مثل فرد عینکی است چه در تهران باشد چه شهری دیگر و چه خارج از ایران فرقی ندارد. ما در راستای رسالت خود ادبیات این زمینه را تغییر دادیم. کسانی که به کلینیک ما مراجعه می کنند بیمار نیستند ارثی و ژنتیکی نیست و درمان می شوند. این افراد ترحم نمی‌خواهند بلکه درمان کامل نیاز دارند.

* تعرفه: طبق قانون برای دکتر متخصص، عضو هیئت علمی هزینه هر جلسه درمان امسال، 120هزارتومان می‌باشد.

کد N1952921

وبگردی