آفتاب

نمره دولت روحانی فعلا کمتر از میانگین چهار ساله‌ دولت یازدهم است

نمره دولت روحانی فعلا کمتر از میانگین چهار ساله‌ دولت یازدهم است

نمره دولت روحانی فعلا در این یک سال کمتر از میانگین چهار ساله‌ دولت اول ایشان است اما برای قضاوت نهایی زود است و باید دید در سه سال آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

به گزارش ایلنا،  دولت روحانی یک سال گذشته را با سختی و تلخی گذراند و امید است که در سه سال آینده این شرایط تغییر کند. در یک سال گذشته دشواری‌ها، مشکلات و بدبیاری‌های بسیاری را دولت از سر گذرانده است و سال پر دردسری برای دولت بود. دولت روحانی در یک سال گذشته و شروع دور دوم ریاست جمهوری با مشکلات بسیار و غیر قابل پیش بینی روبه رو بوده است. مشکلاتی که هر کدام دولت را با بحران جدی روبه رو کرد. زلزله کرمانشاه که خرابی‌های بسیاری به بار آورد، خروج ترامپ از برجام و ناکام گذاشتن مذاکرات پیچیده ایران، سقوط هواپیما در یاسوج، ناآرامی‌های شهر کازرون و ناآرامی‌های دی ماه از جمله این بحران‌ها بودند. وجود این بحران‌ها سبب شد که دستاوردهای مثبت دولت دیده نشود.

باید به شرایط کشور با دیدی منطقی نگریست و این نگرش را داشت که قرار نیست تمامی مطالبات و مشکلات و اقدامات بنیادین در طی یک سال حل و فصل شود و می‌توان تا سه سال آینده منتظر بود و آنگاه در مورد علملکرد دولت به نتیجه رسید. بحران بسیار شدیدی که در سیاست خارجی ما اتفاق افتاده گذراست. بحران‌های اجتماعی‌ که برخی از آن به خاطر تحریم‌هاست و برخی به خاطر فشارهای داخل کشور، این‌ها هم مدتی ادامه خواهد داشت و بعد از مدتی فروکش می‌کند و نمی‌تواند خیلی دیرپا باشد.

در گذشته هم وقتی این چنین رخدادهایی داشتیم چند ماه بیشتر طول نکشیده است. بعد از این دوران ما می‌توانیم با پرستیژ بالاتری در عرصه سیاست خارجی وارد شویم؛ یعنی اگر ما بتوانیم این مقطع را پشت سر بگذاریم و نشان بدهیم با فشار، تهدید و روش‌های ترامپی از صحنه خارج نمی‌شویم احترام ویژه‌ای را در صحنه‌ بین‌المللی کسب خواهیم کرد و نشان می‌دهیم دولتی منطقی هستیم، با رفتار مدنی، مستقل و برای امضای خود ارزش قائل هستیم و حاضریم در شرایط محترمانه با تمام کشورها به داد و ستد بپردازیم. چنین فضایی می‌تواند وضع کشور را کاملاً عوض کند و بنابراین ‌می‌توان این خوش‌بینی را داشت که اگر این دوره سخت را پشت سر بگذاریم، فضای بهتری ایجاد خواهد شد.

یکی از اقدامات بسیار مثبت دولت روحانی در یک سال اخیر نوع برخورد وزارت کشور با ناآرامی‌ها و اعتراضات اخیر و دی ماه بوده است که به خوبی و با آرامش کنترل شد. هر وقت ما عصیان‌های اجتماعی داشتیم معمولاً با کشته و زخمی شدن‌ها همراه بوده و به خشونت‌ها دامن زده شده است اما در چند ماه اخیر ما این را تجربه می‌کنیم که می‌‌شود خشونت‌هایی را که به هر شکل بروز می‌کند طوری تدبیر کرد که منجر به تداوم و افزایش خشونت نشود.

بی شک ناآرامی و اعتراض در جامعه ما وجود خواهد داشت، مهم عملکرد دولت در کنترل و مدیریت فضا است که وزارت کشور به خوبی اقدام کرد. به این بلوغ رسیده‌ایم که ناآرامی را بدون خشونت کنترل کنیم. در زمان محمود احمدی‌نژاد و اعتراضات در مورد انتخابات صحبت‌های احمدی نژاد نفتی بر آتش بود و می‌توان تفاوت رویکردی حسن روحانی را با محمود احمدی نژاد به وضوح دید.

از سویی داعش در گوشه و کنار کشور به دنبال ناآرامی بوده و هست و دستگاه‌های امنیتی در این مورد به خوبی عمل کردند. در سیاست خارجه درخششی که در دوره اول روحانی داشتیم را اکنون شاهد نیستیم و این برداشت می‌شود که وزارت خارجه سست عمل می‌کند و خبری از تحرک دیپلماسی ایران در منطقه و جهان نمی‌شنویم. مدیریت نفت در دوره قبل به خوبی انجام شد و اکنون وزارت نفت نیز با توجه به تحریم‌ها در معرض آزمون بزرگی قرار دارد. افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس گام بزرگی بود که وزارت نفت برداشت که می‌تواند کشور را در به نیازی از فرآورده‌های نفتی برساند. واقعیت را نمی‌توان از چشم دور داشت؛ به هر حال نمره دولت روحانی فعلا در این یک سال کمتر از میانگین چهار ساله‌ دولت اول ایشان است اما برای قضاوت نهایی زود است و باید دید در سه سال آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

احمد شیرزاد  

فعال سیاسی و استاد دانشگاه

کد N1946697

وبگردی