آفتاب

فراز و فرودهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

 فراز و فرودهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در طول سالیان متمادی با فراز و فرودهای بسیاری همراه بوده و در این میان از نگاه متفاوت دولتمردان مختلف و سیاست های گوناگونی همچون ادغام، خصوصی‌سازی مخابرات، سرعت و پهنای باند اینترنت، فیلترینگ برخوردار شده است تا آنکه سرانجام دولت اعتدال با ساماندهی به این مباحث سبب ایجاد تعادل و ثبات در این نهاد مهم شد.

ایرنا: گسترش ارتباطات و ظهور وسایل و شیوه‌های ارتباطی نوین باعث شد تا عده ای در کشور به این فکر بیافتند که نام وزارت پست، تلگراف و تلفن متناسب با فعالیت های جدید آن نیست از این رو در جلسه علنی چهارشنبه 19 آذر 1382خورشیدی مجلس قانون تغییر نام این وزارتخانه به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مشتمل بر 14 ماده و هفت تبصره تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسید.
در ماده یک آن آمده است: نظر به تحول چشم‌گیر علوم و فنون مرتبط با صنایع الکترونیک، مخابرات، ارتباطات رادیوئی و رایانه‌ای و نقش مهم و موثر خدمات پستی، مخابراتی، پست‌بانک و سنجش از راه دور، در امور فرهنگی و اقتصادی، تعمیق علایق و پیوستگی بین جوامع انسانی، تحول نظام اداری، کاهش مسافرت‌های غیرضروری، حفظ محیط‌زیست و تشخیص منابع زمینی، هواشناسی، اقیانوس‌شناسی در برنامه‌ریزی توسعه و لزوم تدوین و تعیین وظایف و اختیارات قانونی برای دستگاه متولی نظارت بر عرضه خدمات مذکور و هماهنگ کردن نام و عنوان این دستگاه، متناسب با ضرورت‌ها و نیازهای زمان، قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در چارچوب سیاست‌های کلی نظام به‌شرح مواد آتی تدوین می‌شود.
همچنین در ماده هشت آن می خوانیم: به‌منظور استفاده از فناوری‌های فضایی و استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو و حفظ منافع ملی و بهره‌برداری منسجم از علوم و فناوری فضایی در جهت توسعه اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری کشور، شورای عالی فضایی با ریاست رییس‌جمهور و با استفاده از امکانات و نیروی انسانی سازمان موضوع ماده (9) این قانون تشکیل می‌گردد. مصوبات شورا با رعایت سیاست‌های کلی نظام در چارچوب قوانین و مقررات پس از تأیید رییس‌جمهور توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ابلاغ می‌گردد و مسئولیت نظارت بر حسن اجرای آن به‌عهده وی خواهد بود. وظایف و اختیارات شورای عالی فضایی به‌شرح زیر خواهد بود.
الف- سیاست‌گذاری برای استفاده از فناوری‌های فضایی در بخش‌های امنیتی و استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو، در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و رعایت قوانین و مقررات کشور.
ب- سیاست‌گذاری ساخت و پرتاب و استفاده ماهواره‌های ملی تحقیقاتی در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و رعایت قوانین و مقررات کشور.
ج- ایجاد هماهنگی لازم میان کلیه دستگاه‌های ذی‌ربط.
د- ارایه پیشنهاد و تدوین برنامه‌های بلند مدت و میان ‌مدت مربوط به امور فضایی دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی برای طی مراحل قانونی.
ه- تصویب برنامه‌های بلند مدت و میان ‌مدت در بخش فضایی کشور.
و- هدایت و حمایت از فعالیت‌های بخش خصوصی و تعاونی در امر استفاده بهینه از فضا.
ز- ارایه پیشنهاد در خصوص خط‌مشی همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در مسایل فضایی و تعیین مواضع دولت جمهوری اسلامی ایران در مجامع یاد شده به هیأت وزیران جهت طی مراحل قانونی و در چارچوب سیاست‌های کلی نظام.
تبصره 1- اساسنامه شورای عالی فضایی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
تبصره 2- دبیرخانه شورای عالی در سازمان فضایی ایران با استفاده از امکانات و نیروی انسانی مرکز سنجش از راه دور ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اداره کل طرح و مهندسی و نصب ارتباطات ماهواره‌ای شرکت مخابرات ایران و اداره کل نگه‌داری ارتباطات ماهواره‌ای شرکت مخابرات ایران تشکیل و رییس سازمان فضایی ایران دبیر شورای عالی خواهد بود.
-تاریخچه وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات
**محمد سلیمانی(1384-1388)
محمدسلیمانی در‎ 1333خورشیدی در شهر خشت استان فارس متولد شد. وی دارای دکتری مخابرات با گرایش الکترونیک فرکانس از دانشگاه پیرووماری کوری فرانسه است.
سلیمانی بعد از انقلاب اسلامی سمت هایی همچون معاون امور دانشجویی در وزارت فرهنگ و آموزش عالی، معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت ایران، معاون پژوهشی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، مدیر امور اداری دانشگاه علم و صنعت ایران، مدیر گروه مخابرات دانشگاه علم و صنعت ایران، معاون امور جنگ دانشگاه علم و صنعت ایران، مدیر صنعت سامانه‌های فضایی صنایع مخابرات ایران، مسوول کمیته برق معاونت جنگ وزارت علوم در وزارت فرهنگ و آموزش عالی، ریاست سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، رییس مرکز تحقیقات عالی الکترونیک صنایع الکترونیک ایران را برعهده داشته است.
پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری 1384خورشیدی باعث شد تا محمد سلیمانی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مجلس معرفی شود و با 220 رای، اعتماد مجلس را کسب کند.
در زمان وزارت سلیمانی بحث خصوصی‌سازی مخابرات مطرح شد و هیات وزیران در جلسه 17 دی‌ 1385بنا بر پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور اجرای سیاست‌های کلی اصل (44) قانون اساسی، ابلاغیه مقام معظم رهبری در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات چارچوب کلی نحوه واگذاری شرکت‌های مخابراتی قابل واگذاری را تصویب کرد که این مصوبه حدود 45 روز بعد جهت اجرا ابلاغ شد.
در همین دوره اپراتور دوم تلفن همراه وارد ایران شد. به این نحو که برای شروع فعالیت این اپراتور مزایده‌ای به منظور تعیین شریک خارجی برگزار و شرکت ترک‌سل برنده این مزایده شد اما مجلس هفتم از این شراکت جلوگیری کرد و در نتیجه شرکت MTN آفریقای جنوبی که دومین برنده بعد از ترک‌سل بود، به عنوان برنده نهایی این مزایده اعلام شد. شرکت ایرانسل توانست در مدت زمان کوتاهی پس از دریافت مجوز مذکور، مراحل راه‌اندازی و توسعه شبکه را به انجام رساند و در6 شهریور 1385یعنی9 ماه پس از دریافت مجوز بهره‌برداری آزمایشی از شبکه را آغاز کرد و شبکه ایرانسل در 29 مهر 1385به صورت رسمی در شهرهای تهران، مشهد و تبریز گشایش یافت.
در دوره وزارت سلیمانی پس از ابلاغ سیاست های اصلی 44 قانون اساسی، در 1388سهام شرکت مخابرات ایران در بورس واگذار و عملاً این شرکت به یک شرکت خصوصی تبدیل شد.
امور ارتباطات دیتا که در تابستان 1383 به «شرکت ارتباطات داده ها» تغییر نام داده بود در تابستان1384 با توجه به توسعه اهداف وماموریت های شرکت، نام آن به «شرکت فناوری اطلاعات» تغییر پیدا کرد تا اینکه در 1387 در راستای اجرای اصل44 قانون اساسی، این شرکت ضمن تفکیک از شرکت مخابرات ایران ، نام «شرکت فناوری اطلاعات ایران» بر خود گذاشت و از مهر 1389به منظور انتزاع فعالیت های حاکمیتی و سیاست گذاری از شرکت های دولتی، شرکت فناوری اطلاعات ایران به دلیل وظایف حاکمینی مطرح در اساس نامه خود از شکل شرکت دولتی به موسسه دولتی تغییر ماهیت داد و عنوان آن به «سازمان فناوری اطلاعات ایران» اصلاح شد و به این نحو نخستین نهاد حاکمیتی فناوری اطلاعات در ایران به وجود آمد.
دوره وزارت سلیمانی بر را می‌توان پردرآمدترین دوران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد.
یکی از مهم‌ترین عملکردهای وی را باید کاهش قیمت سیم کارت تلفن همراه به همراه کاهش زمان انتظار برای دریافت آن عنوان کرد؛ عرضه سیم کارت ‌های اپراتور دوم و همچنین مزایده نافرجام اپراتور سوم در طول چهار سال وزارت او اتفاق افتاد تا آنجا که خود سلیمانی در جمع خبرنگاران گفت: «سال (1384)گذشته850 شهر کشور تحت پوشش تلفن همراه بود، که امسال(1385) بحمد الله تمام شهرهای کشور زیر پوشش تلفن همراه است».
سلیمانی را باید جزو وزیرانی دانست که ارتباط خوبی با خبرنگاران نداشت. وی در تمام مدت چهار سال فعالیت خود تنها 2 الی 3 بار با خبرنگاران حوزه خود نشست خبری برگزار کرد که این نشست‌ها هم در زمان نخستین مدیر روابط عمومی وی یعنی «محمود هراتیان نژاد» برگزار شد.
از تصمیم های سلیمانی در دوران وزارتش را باید تضعیف حوزه اینترنت دانست. در دوران تصدی وی سرعت اینترنت در کشور به 128 کیلوبایت محدود شد، البته با اعتراض های گسترده، وی این محدودیت را برای کاربران حقوقی (شرکت‌ها) از بین برد اما کاربران حقیقی همچنان با این مشکل مواجه بودند، چنانکه سقف سرعت اینترنت در ایران نیز در دوران وی بر روی 512 کیلوبایت ثابت ماند.
هرچند احتمال استیضاح سلیمانی در مجلس هشتم چندین بار مطرح شد اما بنا به دلایلی یا استیضاح به تعویق افتاد و یا بعد از چندین استیضاح در دولت نهم فراکسیون اکثریت مجلس هر گونه استیضاح جدید تا پایان دولت را منع کرد و بدین ترتیب وی از استیضاح رهایی یافت تا اینکه عمر دولت نهم به پایان رسید و سلیمانی نتوانست در دولت دهم جزو گزینه های وزارت باشد و جای خود را به رضا تقی پور انوری داد.
**رضا تقی پور انوری(1388-1391)
رضا تقی پور انوری در 1336خورشیدی در مراغه متولد شد. وی دارای مدرک دکتری علوم پیشرفت مدیریت از دانشگاه بوردو فرانسه است. وی دارای سمت هایی همچون مدیرعاملی صنایع الکترونیک شیراز، مدیرعاملی صنایع مخابرات ایران و رییس سازمان فضایی کشور داشته است.
تقی پور انوری بعد از انتخابات 1388خورشیدی و ریاست جمهوری مجدد احمدی نژاد، سکان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را در دست گرفت.
تقی‌پور برنامه‌های اجرایی خود را در پنج محور یعنی توسعه زیرساخت‌های ارتباطات، توسعه فناوری اطلاعات به منظور رشد سریع کشور، توسعه فناوری‌های هوایی، پست و 16 بند شامل مدیریت ساختار و نیروی‌انسانی، تنظیم‌مقررات، آموزش و پژوهش و فناوری، بازار خدمات و سرمایه‌گذاری، شبکه‌های تلفن همراه، شبکه‌های تلفن ثابت، تقویت نظام ارتباطات و فناوری اطلاعات، اینترنت، ارتباطات رادیویی، فضای فرکانسی، فناوری‌های فضایی، خدمات پستی، خدمات پست بانک، تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی، حمایت از تولید‌کنندگان الکترونیک و مخابرات، خصوصی‌سازی و آزادسازی، امنیت فضای تبادل اطلاعات ارایه کرد.
اما با گذشت یک سال از این اظهارات، آمارها و رتبه‌بندی‌های بین‌المللی نشان داد که ایران نه تنها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نتوانسته جایگاه خود را ارتقا دهد، بلکه از رتبه‌های قبلی خود نیز فاصله زیادی گرفته است.
همچنین یکی از وعده‌های اصلی که تقی‌پور قبل از گرفتن رای اعتماد از مجلس عنوان می‌کرد، مربوط به توسعه پهنای باند و افزایش سرعت اینترنت کاربران خانگی بود. شاید هم همین وعده باعث شده بود که هم فعالان حوزه ICT و هم نمایندگان مجلس به وی اعتماد کنند و وی را بهترین گزینه برای مدیریت وزارت ارتباطات در نظر بگیرند اما تقی‌پور، بعد از تکیه زدن به صندلی وزارت کمی نظرش در خصوص توسعه اینترنت پرسرعت در کشور تغییر پیدا کرد. وی در افتتاح دهمین نمایشگاه بین‌المللی تله‌کام در جمع خبرنگاران اظهاراتی را بیان کرد که یادآور اظهارات محمد سلیمانی وزیر پیشین این وزارتخانه بود.
در دوران وزارت تقی پور اپراتور سوم هم تشکیل شد و سازمان تنظیم مقررات پروانه اپراتور سوم تلفن همراه (رایتل) را در اردیبهشت‌ 1389به شرکت تامین تلکام وابسته به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) اعطا کرد. این اپراتور موظف به آغاز عرضه تجاری سیم‌کارت‌های نسل سوم بود. این برنامه با کمی تاخیر در شهرهایی مانند مشهد، تهران، کرج و شیراز اجرایی شد.
تقی‌پور میانه خوبی با فناوری اطلاعات نداشت و همچون رییس دولت، علاقه‌ای به اجرا کردن برنامه توسعه نشان نمی‌داد. هرچند مجلس نهم بر او سخت نگرفت و سوالی درباره اجرا نشدن تکالیف برنامه پنجم نپرسید.
در دولت دهم مانند چند ادغام دیگری که انجام شد طرح ادغام وزارت راه و ترابری و ارتباطات و فناوری اطلاعات، از طرف دولت به مجلس رفت اما نتوانست رای لازم را کسب کند.
به هرترتیب به باور بسیاری از کارشناسان حوزه ای سی تی، تقی پور نتوانست در طول دوران وزارتش فعالیت چشمگیری داشته باشد. بیشترین حجم انتقادها وشکایت ها از شرکت‌های جدا و خصوصی شده از وزارت ارتباطات در دوران او صورت گرفت.
در فاصله یک سال مانده تا پایان دولت دهم، تقی پور به سبب مخالفت با رییس دولت در خصوص طرح ادغام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با وزارت راه و ترابری، از وزارت برکنار شد و از آذر 1391خورشیدی علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی وقت با حفظ سمت سرپرستی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را نیز برعهده گرفت تا اینکه در اسفند 1391خورشیدی محمدحسن نامی معاون وزیر دفاع وقت عهده دار وزارت شد.
**محمد حسن نامی(1391-1392)
محمد حسن نامی متولد1332 خورشیدی در دلیجان است. وی دارای سه مدرک دکتری مدیریت کشورداری از دانشگاه کیم ایل سونگ کره شمالی در 1384، دکتری مدیریت استراتژیک (عالی دفاع) از دانشگاه عالی دفاع ملی در 1388 و دکتری جغرافیای سیاسی از دانشگاه علوم تحقیقات دانشگاه آزاد در 1391است که این مدارک پی در پی و در یک فاصله زمانی بعنی دولت نهم و دهم خود جای هزار پاسخ ناگفته می گذارد.
نامی از فرماندهان و جانبازان دوران دفاع مقدس بوده است که سمت هایی از جمله فرمانده یگان‌های مختلف عملیاتی در هشت سال دفاع مقدس، رییس اداره دوم ستاد مشترک ارتش، وابسته نظامی ایران در کره، معاون ستاد مشترک ارتش، رییس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را در کارنامه خود دارد.
پس از برکناری تقی پور از سمت وزارت و سرپرستی نیکزاد، رییس دولت که از ادغام این وزارتخانه ناامید شده بود، محمدحسن نامی را به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مجلس معرفی کرد. هم دولت و هم مجلس می‌دانستند نامی بیش از چند ماه ساکن ساختمان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست و شاید به همین دلیل بود که او توانست بدون سابقه مشخصی در این عرصه، از مجلس رای اعتماد بگیرد.
در دوره وزارت نامی و بر اساس برنامه پنجم این وزارتخانه می بایست شبکه ملی اطلاعات و مراکز داده داخلی را تا پایان سال دوم برنامه یعنی 1391خورشیدی به گونه‌ای گسترش می‌داد که همه دستگاه‌های اجرایی و واحدهای تابعه و وابسته به آن متصل شوند اما به گفته مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد این شبکه تا تابستان 1392خورشیدی تنها 14 درصد پیشرفت داشت.
عمر وزارت نامی بیش از چند ماه طول نکشید زیرا دولت دهم روزهای پایانی خود را سپری می کرد و با انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس دولت یازدهم، محمود واعظی 61 ساله سکاندار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شد.
**محمود واعظی(1392-1396)
محمود واعظی متولد 1331خورشیدی در تهران است. وی در1350 برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در 1355مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در سکرمنتو در رشته مهندسی برق اخذ کرد و کارشناسی ارشد خود را در رشته مخابرات دانشگاه ایالتی سن خوزه به اتمام رساند و دکتری رشته مهندسی مخابرات دانشگاه ایالتی لویزیانا را به سبب پیروزی انقلاب اسلامی ناتمام گذاشت و به کشور بازگشت.
سال 1378خورشیدی را باید برای واعظی خوش یمن دانست زیرا در این سال به عضویت در مرکز تحقیقات استراتژیک محل فعالیت حسن روحانی درآمد و در همان زمان هم با همراهی روحانی و محمدباقر نوبخت، حزب اعتدال و توسعه تاسیس کردند و ارتباط این افراد ادامه پیدا کرد تا اینکه در دولت یازدهم، واعظی از طرف حسن روحانی برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به مجلس معرفی شد که در جلسه رای‌گیری، نمایندگان با 218 رای موافق، 45 رای مخالف و 20 رای ممتنع، وی را شایسته تصدی این وزارتخانه تشخیص دادند.
واعظی در برنامه های اولیه خود توسعه شبکه و زیرساخت، بهبود کیفیت زندگی شهروندان و توسعه خدمات، توسعه ارتباطات روستایی و مناطق محروم، ارتقای تحقیق و توسعه فناوری‌های بومی، تقویت و گسترش ارتباطات و حضور موثر در مجامع بین‌المللی را مدنظر قرار داد.
در دوره واعظی پهنای باند اینترنت در ایران افزایش یافت. در آبان 1391، مجموع پهنای باند ایران از طریق 9 درگاه مختلف برابر با 467 لینک STM1 اعلام شد که معادل 70 گیگابایت در ثانیه بود که این ظرفیت تا پایان 1394 به 350 گیگابیت بر ثانیه افزایش یافت و پس از آن طبق گزارش‌های منتشر شده تا پایان شهریور 1395 با نصب 59.773 کیلومتر فیبرنوری میان شهرها، ظرفیت پهنای باند اینترنت ایران به 643 گیگابیت بر ثانیه رسید که معادل با 3600 لینک STM1 است.
در بهمن 1389مخابرات ایران اعلام کرد که از 28 میلیون کاربر اینترنت در کشور، تنها 700 هزار تَن از اینترنت پرسرعت استفاده می‌کنند و 98 درصد دیگر از اینترنت با استفاده شماره‌گیری استفاده می‌کنند. همچنین در همان زمان نمایندگان مجلس اعلام کردند که محدودیت سرعت اینترنت برای کاربران خانگی برداشته نخواهد شد در حالی که در 1395 با رشد 53.23 درصد، تعداد کاربران اینترنت به بیش از42 میلیون و 500 هزار تَن رسید که بیانگر این است که 60 درصد مردم کل کشور از اینترنت پرسرعت و اینترنت موبایل استفاده می‌کنند.
یکی از اقدام های دوره وزارت واعظی در سرویس‌دهی اپراتورهای موبایلی طرح ترابردپذیری بود. با اجرای این طرح، هر مشترک موبایل می‌تواند بدون تغییر شماره تلفن، اپراتور خود را تغییر دهد. این فرآیند در دنیا حدود 20 سال قدمت دارد و در بیش از 70 کشور دنیا اجرا شده است اما در ایرران از 1395 با هدف ایجاد رقابت میان اپراتورها و درنهایت خدمت‌رسانی بهتر به مشترکین اجرا شد.
در همین زمان 53 هزار روستا از ارتباط مخابراتی،10 هزار روستا از خدمات ICT روستایی و به‌روزرسانی دایری تلفن ثابت در اکثر مراکز تلفنی و نیز 71 هزار کیلومتر از جاده‌های کشور به فناوری موبایل برخوردار شدند.
در دوره وزارت واعظی و در 14 مرداد 1393شرکت ایرانسل مجوز آزمایشی ارایه اینترنت نسل سوم و چهارم تلفن همراه را کسب کرد و در چهار شهریور 1393 این طرح به صورت رسمی با شتابی بی‌سابقه در بیشتر نقاط کشور دنبال شد. این شرکت در چهار شهریور 1394، «پروانه سراسری انتقال داده مبتنی بر فناوری بی‌سیم ثابت بدون محدودیت در فناوری» را نیز برای نخستین بار در ایران کسب کرد که در پی آن محدودیت جغرافیایی و تکنولوژیک پروانه وایمکس برطرف شد.
واعظی یک بار از مجلس کارت زرد دریافت کرد. به این ترتیب که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در 25فروردین 1394خورشیدی در نشست علنی مجلس از طرف برخی از نمایندگان در خصوص گرانی سرویس اینترنت، ‌توسعه این سرویس و راه‌اندازی نشدن شبکه ملی اطلاعات مورد انتقاد قرار گرفت اما با توجه به اینکه نماینده سوال‌کننده از پاسخ‌های وی قانع نشد، سوال به رای گذاشته شد که از مجموع 195 نماینده حاضر با 70 رای موافق، 99 رای مخالف و 11 رای ممتنع مجلس از پاسخ‌های وی قانع نشد و در نهایت این انتقاد به کارت زرد منجر شد. در حالی وزیر این کارت اخطار را دریافت کرد که به باور برخی کارشناسان در مدت مدیریت خود بر حوزه‌ آی‌سی‌تی کشور توانسته به میراث جامانده از دولت قبل سر و سامان دهد.
به هرترتیب واعظی دوران چهار ساله دولت یازدهم را به وزارت گذراند تا در دولت دوازدهم جای خود را به محمدجواد آذری جهرمی 37 ساله بدهد و خود به عنوان رییس دفتر حسن روحانی به نهاد ریاست جمهوری برود.
**محمدجواد آذری جهرمی(1396 تاکنون)
محمدجواد آذری جهرمی متولد 1360 در جهرم است. وی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی برق از دانشگاه صنعت آب برق است.
جهرمی فعالیت شغلی خود را از 1384به عنوان کارشناس فنی وزارت اطلاعات آغاز کرد. وی از 1388 تا 1393مدیرکل امنیت سیستم‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات بود و در سال آخر فعالیت دولت یازدهم، برای مدت کمتر از یک سال به عنوان معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت فعالیت کرد.
جهرمی مدتی که مدیریت شرکت زیرساخت را به عهده داشت(1393تا 1395)، توانست میان فعالان عرصه‌ فنّاوری و ارتباطات محبوبیت و مقبولیت خوبی به دست آورد. تغییر چهره‌ شرکت زیرساخت میان کاربران ایرانی، تدابیر کارشناسانه برای رفع مشکلات بنیادی ارتباطی، شفاف‌سازی در بخش اینترنت، بهبود ارتباط شرکت زیرساخت با ارایه ‌دهنده‌های اینترنت داخلی، افزایش قراردادها و تبادل های خارجی شرکت زیرساخت و حمایت از استارتاپ‌ها و کارآفرینان در این حوزه را می‌توان از دستاوردهای او در این مدت دانست بعد از این فعالیت ها بود که به عنوان معاون واعظی انتخاب شد و در دولت دوازدهم حسن روحانی او را به عنوان گزینه وزارت به مجلس معرفی کرد تا جهرمی نخستین وزیر جمهوری اسلامی ایران باشد که پس از انقلاب 1357 متولد شده ‌است.
کد N1944992

وبگردی