آفتاب

پایان چهار دهه سیاست تنظیم خانواده در چین | دو فرزند و بیشتر

پایان چهار دهه سیاست تنظیم خانواده در چین | دو فرزند و بیشتر

همشهری آنلاین: دولت چین در تلاش برای جلوگیری از روند کاهش نرخ رشد قصد دارد اجرای سیاست‌های قدیمی تنظیم خانواده را لغو کند.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، خانواده‌هاي چيني كه از 1979 تا 2016 فقط مي‌توانستند يك فرزند داشته باشند، حالا يكي دو سالي مي‌شود كه اجازه يافته‌اند خانواده چهار نفري هم تشكيل بدهند. با توجه به كاهش جمعيت چين در سال‌هاي اخير و ادامه‌دار بودن اين روند، دولت مي‌خواهد سياست تنظيم خانواده را كنار بگذارد و به اين ترتيب زنان چيني براي نخستين بار در بيش از چهار دهه اخير مي‌توانند بيش از دو فرزند هم به دنيا بياورند.

سياست تنظيم خانواده چنان در پرجمعيت‌ترين كشور دنيا اجرا مي‌شد كه تخطي از آن مساوي با جريمه‌هاي سنگين بود. ضمن اينكه چين با مشكل سقط جنين (قانوني و غيرقانوني) و بحران نازا كردن زوج‌ها هم دست به گريبان بود اما يكي از روزنامه‌هاي دولتي چين در گزارشي اعلام كرد بخش مربوط به تعداد فرزندان از قانون جديد حذف شده است. هر چند مشخص نيست اين حذف هميشگي است يا باز هم براي تعداد بچه‌هاي هر خانواده سقف تعيين مي‌شود.

پيش‌نويس قانون جديد خانواده اين هفته در كنگره ملي چين به بحث گذاشته مي‌شود و به احتمال فراوان اعمال آن از سال 2020 كليد مي‌خورد. به اين ترتيب، تا دو سال ديگر هم همان سياست دو فرزند در چين اعمال مي‌شود. حزب كمونيست چين سال 1979 براي جلوگيري از روند رشد عجيب جمعيت سياست تك‌فرزندي را در پيش گرفت و آن را سال 2016 به حداكثر دو فرزند تبديل كرد تا بر جمعيت جوان كشوري با 1.4 ميليارد نفر جمعيت افزوده شود.

بالا رفتن ميانگين سن و كاهش روزافزون نيروي كار بزرگ‌ترين تهديد در مقابل رشد اقتصادي چين است كه برخي آن را پرقدرت‌ترين اقتصاد دنيا مي‌دانند. ضمن اينكه بر هم خوردن تعادل جنسيتي هم بحراني است كه جامعه چين را تهديد مي‌كند. با وجود اعمال سياست دوفرزندي در دو سال اخير، سال 2016 (نخستين سال اعمال سياست جديد) 17.9 ميليون بچه در چين به دنيا آمد كه فقط 1.3 ميليون بيش از آخرين سال سياست تك‌فرزندي بود.

دولت چين پيش‌بيني كرده بود سال 2017 آمار تولدها به بالاي 20 ميليون برسد كه اين پيش‌بيني خوش‌بينانه اشتباه از آب درآمد و فقط 17.2 ميليون تولد ثبت شد؛ 700 هزار نفر كمتر از سال 2016. كارشناسان معتقدند تا كمتر از 15 سال آينده هندي جاي چين را به عنوان شلوغ‌ترين كشور دنيا مي‌گيرد.

کد N1943684

وبگردی