آفتاب

سخن سردبیر | ولیمه های میلیونی حجاج

سخن سردبیر | ولیمه های میلیونی حجاج

تالار آنچنانی، چند مدل غذا، تعداد میهمانان و... مواردی هستند که شاید دغدغه این روزهای حجاج باشد

فصل بازگشت حجاج از حج تمتع است و در پی آن بازار ولیمه دادن داغ داغ. بریز و بپاشی که به هیچ عنوان با سفر حج همخوانی نداشته و ندارد. بسیاری از حجاج از زمان ثبت نام حج تا مدت ها پس از بازگشت، ذهن شان درگیر مراسم حاشیه ای حج از قبیل خرید سوغاتی و بخصوص ولیمه پس از سفر است. تالار آنچنانی، چند مدل غذا، تعداد میهمانان و... مواردی هستند که شاید دغدغه این روزهای حجاج باشد. البته اگر از انصاف نگذریم با وضعیت اقتصادی این روزهای کشور و تحریم های جدید، تعداد ولیمه دهندگان حج به شدت کاهش یافته است.
با همه این اوصاف باز هم ریخت و پاش های این مراسم به چشم می خورد و شنیده می شود. البته چند سالی است که در خراسان جنوبی و استان مازندران حاجیان، مخارج ولیمه را در ساخت بیمارستان و مدرسه هزینه می کنند.
اخبار و مطالب مربوط به ولیمه دادن های آنچنانی را در فضای مجازی رصد می کردم. مطلب جالبی به چشمم خورد. یک کارشناس مذهبی در گفتگو با یکی از پایگاه های خبری در مورد ولیمه دادن حجاج گفته بود: «هرچند کمک به فقرا و نیازمندان بسیار سفارش شده ولی هیچ چیزی جای ولیمه را نمی گیرد. البته ولیمه باید حساب شده و با برنامه باشد و از هرگونه اسراف و زیاده روی در این زمینه جلوگیری شود.»
بگذریم...
اگر گشتی در محل زندگی خود بزنیم، گاهی وقت ها کودکان و بزرگسالانی را می بینیم که در سطل های زباله سر کوچه و خیابان ها به دنبال غذا می گردند. شاید دیده باشید افرادی را که با سیم به جان صندوق صدقات افتاده اند تا شاید مبلغی از آن خارج کنند و با تکه نانی شکم شان را سیر کنند.
آیا با وجود چنین افرادی در دور و اطراف مان باز هم دادن ولیمه های میلیونی جایز است؟!

محسن باقری
سردبیر
کد N1941467

وبگردی