آفتاب

آشنایی با علل درد قفسه سینه در سالمندان

آشنایی با علل درد قفسه سینه در سالمندان

همشهری آنلاین: سالمندان به علل بیماری‌های متفاوتی ممکن است دچار احساس و ناراحتی در قفسه سینه شوند و علائم ممکن است آنقدر شدید باشد که آنان را به رفتن به بیمارستان مجبور کند.

درد قفسه سینه ممکن است این نگرانی را در شما ایجاد کند که دچار حمله قلبی شده باشید که در آن جریان خون به عضله قلب معمولاً به علت ایجاد لخته در شریان‌باریک‌شده متوقف می‌شود.

علائم معمول حمله قلبی شامل احساس فشار یا سنگینی بر روی قفسه سینه، سیاهی رفتن چشم‌ها، درد در شانه، بازو، گردن، فک یا پشت است.

با این حال حمله قلبی در سالمندان ممکن است با این علائم معمول رخ ندهد.

در سالمندان دچار بیماری‌های دیگر مانند دیابت ممکن است حمله قلبی با علامت کلاسیک درد فشارنده و له‌کننده قفسه سینه بروز نکند. در این گروه سنی ممکن است حمله قلبی با تهوع، استفراغ، تنگ‌نفس یا خستگی بروز کند به طور ناگهانی بروز می‌کند و علت دیگری برای آن یافت نمی‌شود.

  • علل دیگر درد قفسه سینه

از طرف دیگر درد قفسه سینه ممکن است ناشی از حمله قلبی نباشد و بیماری‌های دیگری باعث آن شده باشند.

برخی از شایع‌ترین علل درد قفسه سینه در سنین بالا اینها هستند:

- آنژین (درد قلبی) پایدار: این عارضه هنگامی رخ می‌دهد که در شریان‌های تنگ‌شده به علت پلاک‌های چربی به آهستگی میزان جریان خون اکسیژن‌دار به عضله قلب کاهش می‌یابد. این کاهش خون‌رسانی به عضلع قلب باعث درد قفسه سینه می‌شود که شبیه به حمله قلبی است، اما در این عارضه مرگ سلول‌های عضله قلب رخ نمی‌دهد.

آنژین شایع‌تر از حمله‌های قلبی واقعی است و ممکن است در گذر ماه‌ها بدتر شود. البته آنژینی یا درد قلبی که شدت آن افزایش می‌یابد (آنژین ناپایدار) ممکن است نشانه‌ای از قریب‌الوقوع بودن حمله قلبی باشد.

- پریکاردیت: پریکاردیت به معنای التهاب پریکاردیوم (کیسه محافظی که دور قلب را می‌گیرد)‌ است و ممکن است به علت عفونت، جراحت، درمان سرطان یا واکنش دارویی رخ دهد.

- سوزش سر دل: گاهی اسید معده به درون مری، لوله‌ای که دهان شما را به معده متصل می‌کند، باز می‌گرددد. در این حالت ممکن است دردی حاد، شدید یا سوزنده در قفسه سینه حس کنید، همچنین در دهانتان حس ترشی داشته باشید و دچار گلودرد و سرفه شوید.

- آمبولی ریوی: این عارضه هنگامی رخ می‌دهد که لخته خونی که در جایی دیگری از بدن (معمولاً وریدهای عمقی پا) تشکیل شده است، از جای خود کنده می‌شود و از راه گردش خون به ریه وارد می‌شود. این عارضه می‌تواند مرگبار باشد. علائم این عارضه شامل درد یا ناراحتی در قفسه سینه است که با تنفس عمیق بدتر می‌شود، اشکال در تنفس، سرفه و بالا آوردن خون، ضربان سریع قلب، سیاهی رفتن ناگهانی چشم‌ها یا غش کردن می‌شود.

- سایر مشکلات ریوی: درد حاد و شدید قفسه سینه ممکن است در بیماری‌های دیگر ریه هم بروز کند، ازجمله ذات‌الریه، برونشیت، آسم، پنوموتوراکس (در این عارضه ایجاد سوراخی در بافت ریه باعث راه یافتن هوا در فاصله ریه و قفسه سینه می‌شود و در سیگاری‌ها شایع‌تر است).

- حمله وحشت‌زدگی: درد حاد قفسه سینه (همراه با تنگ‌نفس، تپش قلب و سیاهی رفتن چشم‌ها) ممکن است در هنگام حمله وحشت‌زدگی یعنی تجربه کردن یک موج ناگهانی اضطراب هم رخ دهد. در این مورد درد قفسه سینه معمولاً زیاد طول نمی‌کشد.

- التهاب غضروف دنده (کوستوکندریت): جراحت ناشی از فشار بیش‌ازحد در ورزش‌ها یا بلند کردن اجسام سنگین ممکن است قفسه سینه را در محل اتصال غضروفی دنده‌ها به استخوان جناغ ملتهب کند. نتیجه حس درد حادی در قفسه سینه است که با گذر زمان و استراحت بهبود پیدا می‌کند.

کد N1938991

وبگردی