آفتاب

مبنای فعالیت در «کانون‌های فرهنگی دانشجویان» کار داوطلبانه است

مبنای فعالیت در «کانون‌های فرهنگی دانشجویان» کار داوطلبانه است

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: فعالیت در کانون‌های فرهنگی دانشجویی و به نوعی فعالیت در همه نهادهای مستقل دانشجویی، خودانگیخته و مبنای آن کار داوطلبانه است و باید فعالان کانون‌های فرهنگی با در نظر گرفتن این شاخصه بتوانند کانون‌های خود را در قالب‌های خلاقانه و مبتکرانه به دانشجویان معرفی کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر امیر لله‌گانی گفت: امروز دانشجویان کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور (دانشجویان کنونی و دانشجویانی که در آینده وارد حوزه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها می‌شوند) دانشجویان خلاقی هستند و باید به این فکر کنند با چه ابزارهایی همراه با خلاقیت و جذابیت می‌توانند برنامه‌های کانونی که در آن فعالیت می‌کنند را به سایر دانشجویان معرفی کنند.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت ادامه داد: طبیعتا فعالیت در کانون‌های فرهنگی و به نوعی فعالیت در همه نهادهای مستقل دانشجویی، خودانگیخته و مبنای آن کار داوطلبانه است و باید فعالان کانون‌های فرهنگی با در نظر گرفتن این شاخصه بتوانند کانون‌های خود را در قالب‌های مختلف به دانشجویان معرفی کنند.

دکتر للگانی خاطر نشان کرد: در این میان شناخت و آگاهی از روش‌های نوین و جدید برای جذب حداکثری دانشجویان بسیار مهم است. من اعتقاد دارم با توجه به تغییرات نسلی روش‌های سابق برای دانشجویان خیلی جذاب نیست و لازم است همفکری و هم اندیشی بیشتری باتوجه به علایق و سلیقه‌های مختلف در جذب داوطلبین صورت بگیرد.

وی در خصوص این که اداره کل فرهنگی وزارت بهداشت چه اقداماتی برای ایجاد توزان بودجه فرهنگی و با دیگر سرفصل‌های بودجه‌ای در دانشگاه‌ها انجام داده است، ابراز داشت: بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها در قالب برنامه بودجه دانشگاه از طریق سازمان برنامه و بودجه به دانشگاه‌ها ابلاغ  و مطابق با همان جدول این مبالغ  به دانشگاه‌ها از طرف سازمان برنامه و بودجه پرداخت می‌شود. بر اساس کتاب بودجه، به ازای هر دانشجو مبلغی را دولت در حوزه فرهنگی و دانشجویی اختصاص می‌دهد که این مبلغ در دانشگاه‌های مختلف با توجه به فاکتورهایی که دارند، متغیر است؛ اما در مجموع عددی توسط سازمان برنامه و بودجه به حوزه فرهنگی و دانشجویی اختصاص داده می‌شود. بخشی از این عدد متعلق به حوزه‌های فرهنگی، ورزشی و رفاهی است. تلاش ما این بوده است که بودجه فرهنگی حتما در همین حوزه هزینه شود؛ زیرا این عدد را دولت برای این حوزه مصوب کرده است؛ اما بعضا در برخی دانشگاه‌ها این عدد جابه جا و به حوزه‌های ورزشی، رفاهی و سایر حوزه‌ها منتقل می‌شود.

دکتر لله‌گانی تاکید کرد: در این میان تلاش ما در طول این سال‌ها این بوده است که بتوانیم با رایزنی‌هایی که با دانشگاه‌ها انجام می‌دهیم به لحاظ مقرارات و قوانینی که داریم زمینه‌ای را فراهم کنیم تا این اعداد مصوب فرهنگی در جایگاه خود هزینه شود.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت، به معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور توصیه کرد که با توجه به مشکلات مالی کشور هزینه‌های خود را بهینه مصرف کنند و در واقع صرفه جویی در برنامه‌ها را مد نظر قراردهند.

دکتر لله‌گانی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص  تعداد کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، گفت: در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بالغ بر ۶۰۰ کانون فرهنگی وجود دارد که در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی مشغول به فعالیت هستند و سالانه دو نشست ملی با دبیران این کانون‌ها در طول سال برگزار می‌شود. یکی از این نشست‌ها در بهمن یا اسفندماه با پرداختن به انتخابات مجامع کانون‌های فرهنگی و دیگری در مرداد و شهریور ماه با پرداختن به تشکیل شورای عمومی مجامع تخصصی برگزار می‌شود.

وی ابراز داشت: تلاش کرده‌ایم در این دو نشست که در طول سال برگزار می‌شود برنامه‌های آموزشی و توانمند سازی را برای دبیران پیش بینی کنیم. نشست پیش رو سومین نشست سراسری دبیران کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است که از بیست و هفتم الی سی ام مرداد ماه جاری برگزار می‌شود. در این نشست دبیران مجامع کانون‌های تخصصی نیز حضور دارند و مقرر است فرصتی را به این ۱۲ مجمع تخصصی اختصاص می‌دهیم که گزارشی از فعالیت‌های شش ماه گذشته را در حضور سایر دبیران کانون‌های فرهنگی ارائه دهند تا اولا دبیران با نحوه گزارش دادن به سایر اعضای مجامع تخصصی آشنا شوند و دوم این که فرصتی باشد برای معرفی فعالیت‌هایی که در طول سال انجام داده‌اند.

وی تاکید کرد: در این نشست در واقع حدود ۶۰۰ نفر از دبیران کانون‌های فرهنگی سراسر کشور شرکت می‌کنند و برنامه‌های متنوع توانمند سازی و آموزشی برای دبیران برگزار می‌شود؛ که بخشی از برنامه به نشست شورای عمومی مجامع تخصصی اختصاص خواهد داشت.

 مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان داشت: در کنار کار آموزشی و توانمند سازی از استارت آپ‌های حوزه فرهنگی دعوت شده است؛ تا با حضور خود، تجاربشان را در اختیار دانشجویان قرار دهند. هدف از این بخش از برنامه به نوعی معرفی افرادی است که در حوزه فعالیت‌های فرهنگی موفق به راه اندازی کار آفرینی  و کسب و کار شده‌اند.

دکتر للگانی به ایجاد ۱۲ کمیسیون با موضوعات مختلف در سومین نشست دبیران و کارشناسان کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اشاره کرد و بیان داشت: موضوعاتی که برای این کمیسیون‌ها پیش بینی شده است موضوعات روز و مسائل و مشکلاتی است که با آن درگیر هستند. با فراخوان در روز قبل از نشست کمیسیون‌ها، از دانشجویان خواسته می‌شود بر اساس علاقه خود در یکی از کمیسیون‌ها حضور و در قالب این کمیسیون جلساتی برگزار خواهد شد. در این میان یک نفر از دانشجویان در کمیسیون بحث‌ها  را سازمان دهی می‌کند.

مدیر کل فرهنگی  بیان داشت: بنا است حول موضوعات و محورها، دانشجویان با هم گفتگو و تجارب خود را به دیگر دانشجویان بیان کنند. در نهایت جمع بندی کمیسیون به عنوان پیشنهادات کمیسیون توسط یکی از دانشجویان در جلسه عمومی که همه ۶۰۰ دبیر شرکت کننده جضور دارند ارائه و سایر دانشجویان نیز از نتیجه این هم اندیشی بهرمند می‌شوند.

به گزارش مفدا، دکتر لله‌گانی در پایان خاطر نشان کرد: مدیران اداره کل فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این نشست در کنار فعالان فرهنگی دانشجویان علوم پزشکی کشور حضور دارند و در تلاشند با گفتگو و تعامل، با مشکلات و نظرات آنها آشنا شده و پاسخ‌گوی سؤالات آنها باشند.

انتهای پیام

کد N1935881

وبگردی