آفتاب

اختصاص 350 میلیارد تومان بودجه برای طرح‌های عمرانی مناطق نفتخیز طی سال گذشته

اختصاص 350 میلیارد تومان بودجه برای طرح‌های عمرانی مناطق نفتخیز طی سال گذشته

مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز با بیان اینکه جهت‌گیری بودجه برای مسئولیتهای اجتماعی 500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است افزود: این رقم سال گذشته 350 میلیارد تومان بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عبدالحمید امامی در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وقتی کارخانه یا مرکز صنعتی در منطقه‌ای تاسیس می‌شود مطالعات زیست‌محیطی اولین چیزی است که ارائه می‌شود و این موضوع در صنعت نفت چند برابر است.

وی با بیان اینکه افزایش اشتغال مزیت مهم حضور صنایع در هر منطقه‌ای است، افزود: تاسیس صنایع علاوه بر رشد اشتغال باعث افزایش درآمد در منطقه شده و سطح فرهنگی و آبادانی را نیز افزایش می‌دهد اما به طور کلی عوارضی مثل آلودگی زمین، آلودگی هوا و آلودگی‌های اجتماعی را نیز در پی دارد که همه اینها از جمله مواردی است که مسئولین باید توجه کرده و آنها را به حداقل برسانند.

مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز تصریح کرد: از دو دهه اخیر مسئولیت اجتماعی در حوزه صنعت مطرح شده و توجه ویژه‌ای به آن شده. از سال 79 مرکزی برای سرویس‌دهی به مناطق محروم در نظر گرفته شده و وقتی امکانات نفتی در منطقه‌ای ایجاد می‌شود باید اولویت‌هایی نیز به لحاظ اجتماعی برای آن قائل شویم. برای این منظور سه درصد از محل فروش نفت و گاز از محل 14.5 درصد هزینه جاری سالانه وزارت نفت در نظر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه جهت‌گیری بودجه برای مسئولیتهای اجتماعی 500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است افزود: این رقم سال گذشته 350 میلیارد تومان بوده است که بعد از تصویب شرکت نفت از طریق دستگاه‌های اجرایی تخصیص می‌یابد و کارشناسان ما نیز در حسن اجرا نظارت می‌کنند. منشاء قانونی این کار تبصره قانون استفاده متوازن از امکانات کشور است.

امامی گفت: حوزه کاری ما در آموزش و پرورش، ورزش، آموزش عالی، بهداشت و درمان، کمیته امداد، بهزیستی، راه‌های روستایی، منابع طبیعی و محیط زیست است.

وی یادآور شد: یکی از بخش‌های جدی راه‌ها است که قابل توجه است از جمله طرح‌های مهم در این خصوص در غرب کارون و پارس جنوبی است که با موافقت سازمان برنامه  و بودجه اجرایی می‌شود و راه‌هایی که از نظر ما در اولویت قرار دارد با بودجه ما و توسط وزارت راه اجرایی می‌شود.

مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز با بیان اینکه براساس مصوبه برنامه پنج‌ساله از سال 95 تاکنون 815 پروژه تعریف شده است ادامه داد: این تعداد پروژه 2511 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند که تاکنون هزار و 63 میلیارد تومان آن هزینه شده است.

وی خاطرنشان کرد: عمده فعالیت ما در غرب کارون با توجه به برنامه افزایش تولید نفت است. البته هرکدام از مناطق با هماهنگی استان‌های خوزستان و بوشهر، پروژه‌هایشان اجرایی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ما به افزایش سطح توانمندی علمی افراد بومی و جوانان کمک می‌کنیم، درباره اسکان کارکنان اقماری نیز بیان کرد: دولت به این جمع‌بندی رسیده که کارها را از طریق دستگاه‌های مربوطه انجام دهد اما هنوز با وزارت مسکن به قرارداد نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: اواخر سال گذشته با توجه به پیگیری وزیر جهت اسکان اقماری‌ها  در مناطق عملیاتی تسهیلات ویژه در نظر گرفته شد و مبلغی برای اسکان موقت و دائم لحاظ شده و به این ترتیب که در مناطق پارس و سرخس بانک مسکن متعهد شده که وامی به مبلغ 40 تا 80 میلیون تومان برای این افراد در نظر گرفته شود و در صورتی که در منطقه دیگری نیز خانه داشته باشند باز هم به عنوان خانه اولی محسوب می‌شوند و همزمان با اسکان امکاناتی نیز برای ارتقاء سطح کیفی در نظر گرفته شده است.

وی درباره ارتقاء سطح امکانات جزایر نیز گفت: در جزیره خارک به دنبال آن هستیم که با شورای عالی شهرسازی جلسه‌ای تشکیل دهیم چرا که یکی از اصلی‌ترین اسکله‌های نفتی در این منطقه واقع شده است اما در کل در مورد جزایر سیاست وزارت نفت این است که مسئولیت کلیه کارهای خدماتی و نگهداری برعهده دستگاه‌های ذیربط باشد.

 

کد N1935514

وبگردی