آفتاب

۵ کتاب‌فروشی مشهور نیویورک

۵ کتاب‌فروشی مشهور نیویورک

هنوز کتابفروشی ها حیات خود را حفظ کرده اند و هنوز می توان در قفسه ها به دنبال کتاب گشت.نیویورک و کتابفروشی هایش جایگاه ویژه ای دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، جهان امروز دیگر جهانی است که به اصطلاح جامعه شناسان از آن مرکزیت زدایی شده است. اگر زمانی بود که در اوج شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی بغداد مرکز جهان به حساب می آمد و اگر در دهه ۱۹۲۰ میلادی پاریس پایتخت فرهنگی جهان بود، حالا دیگر به لطف رسانه های مختلف و فضای مجازی، تا حد زیادی از این مرکزیت کاسته شده است و در شهرهای مختلف جهان، از پاریس و لندن گرفته تا بوئنس آیرس و بوگوتا و تا تهران و کابل، هنرمندان و ادیبان و اندیشمندان حضور دارند و دیگر لازم نیست برای بهره مند شدن از حضر آنان رنج سفر و هجرت را بر خود هموار کرد. جز این، با رواج وبسایت های فروش آنلاین کتاب، از آمازون در کشورهای غربی گرفته تا سی بوک در ایران، دیگر حتی بسیاری از افراد به رفتن به کتابفروشی احساس نیاز نمی کنند و هر کتابی که لازم داشته باشند، اگر نخواهند آن را غیر قانونی دانلود کنند، از همین وبسایت ها سفارش می دهند و درب منزل تحویل می گیرند. اما هنوز می توان برخی از شهرها را دارای مرکزیت مهم فرهنگی دانست، مثلاً نیویورک در امریکا که بسیاری از بهترین نویسندگان و هنرمندان و فیلسوفان در آن زندگی می کنند، تا لندن و پاریس و برلین و تهران. جز این، هنوز خوشبختانه کتابفروشی ها حیات خود را حفظ کرده اند و هنوز می توان در قفسه ها به دنبال کتاب گشت و در مسیر پیدا کردنِ آن چه در ذهن داری، با یکی دو کتاب دیگر هم آشنا شد. از این حیث، نیویورک و کتابفروشی هایش جایگاه ویژه ای دارند، چه به تبع حضور آن همه افراد فرهنگی، کتاب هم بازار پر رونقی دارد و بسیاری از کتاب فروشی های بزرگ قاره امریکا و حتی جهان در آن وجود دارند. در این یادداشت چند کتابفروشی جذاب و مهم نیویورک را معرفی می کنیم.

۱. کتابفروشی آلبرتین (فرانسوی). جدا از ظاهر بسیار جذاب این کتابفروشی که در فضای بسیار بزرگش، علاوه بر کتاب مبل های چرمی هم در کنار تزئیناتِ داخلی بسیار جذاب وجود دارد تا بتوانی با خیال راحت بنشینی و کتابی که می خواهی بخری را تورق کنی، این کتابفروشی بزرگ ترین کتاب فروشی فرانسه زبان در امریکا است که بیش از چهارده هزار عنوان کتاب به زبان فرانسه از انتشاراتی هایی از بیش از سی کشور فرانسه زبان در آن به فروشی می رسد. این کتاب ها هم کتاب هایی هستند که اولاً به زبان فرانسه نوشته شده اند، یا ترجمه هایی از زبان های دیگر به فرانسه و در آن می توان از فلسفه و ادبیات گرفته تا کتاب های ناداستان و حتی گاه فنی و مهندسی یافت. این کتابفروشی در خیابان مشهور پنجم نیویورک قرار دارد و طبقه دوم آن به سالن مطالعه ای رویایی شبیه است که می توان در آن نشست و بدون هیچ دغدغه ای آن همه کتاب جذاب و دوست داشتنی را تورق کرد.

۲. کتابفروشی آلبرتین. جذابیت این کتابفروشی به این است که به خلاف بسیاری دیگر از کتابفروشی ها در امریکای شمالی یا اروپا، جزئی از شرکت های زنجیره ای نیست و کتابفروشی مستقلی است و بعد از افتتاح در سال ۲۰۱۳، تمرکز خود را بر این گذاشته است تا کتاب های مختلف، خصوصاً کتاب های ادبی را، به راحتی به دستِ مخاطبانی که در اطرافِ آن کتابفروشی زندگی می کنند برساند. این کتابفروشی هرچند به بزرگیِ آن کتابفروشی های زنجیره ای نیست، مجموعه خوبی از کتاب ها را فراهم آورده است و یک بخش بسیار جالب آن هم مجموعه کتاب های کودکی است که با تنوعی چشمگیر، کتاب های مخصوص کودکان را به دستِ مخاطبانش می رساند.

۳. کتابفروشی بلواستوکینگز. این کتابفروشی خود را «رادیکال» می خواند و پاتوق جوانانِ عموماً‌ چپ گرایی است که با همه چیز سر ناسازگاری دارند و رویای تغییر جهان در سر دارند. حتی شیوه مدیریتیِ این کتابفروشی هم شبیه رویاهای مستر چامسکی است و افراد عموماً داوطلبانه در آن کار می کنند و مجموعه ای کتاب ها درباره نژاد و جنسیت و طبقه در آن به فروش می رسد. این کتابفروشی علاوه بر فروش کتاب، یک کافه هم دارد که پاتوق بحث های روشنفکری است و احتمالاً جماعت کافه روی ایرانی آن جا اصلاً احساس غربت نخواهند کرد!

۴. بوک‌بوک بوک استور. وقتی وارد این کتابفروشی می شوی، اولین چیزی که توجه را جلب می کند زمین و نقشه اتوبوسی آن است. این کتاب فروشی بیش

تر شبیه یک مستطیل دراز است که در اطراف آن کتاب ها چیده شده اند و مهم ترین چیزی که درباره کتاب ها به چشم می آید این است که به اصطلاح از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن پیدا می شود. احتمالاً در این کتابفروشی کتابی نخواهد بود که بخواهید و نتوانید آن را پیدا کنید و وقتی پیدا کردید، می توانید روی چهارپایه های خودمانیِ کتابفروشی بنشینید و چند صفحه ای از کتاب را تورق کنید و اگر خواستید آن را بخرید. احتمالاً کسانی که مثل من بیشتر از کتابفروشی های دنج و نه چندان شلوغ خوششان می آید، می توانند این کتابفروشی را دوست داشته باشند. نکته آخر هم نامگذاری موزون و سرخوشانه کتابفروشی است که توجه را بسیار به خود جلب می کند.

۵. بوک کورت. این کتابفروشی به قول فرنگی ها یک family business است، یعنی اعضای یک خانواده دور هم جمع شده اند و یک کتابفروشی راه انداخته اند که در آن همه چیز می توان پیدا کرد، از کتاب های باغبانی و ماهی گیری و گل و گیاه گرفته تا رمان های برنده جایزه نوبل. کتابفروشی ظاهر مدرنی دارد – جز البته سقفش که بسیار کلاسیک است! – و در آن می توان به راحتی ساعت ها بین کتاب ها پرسه زد و وقت را به خوشی گذراند و گاه اگر سوالی هم داشت، یکی از اعضای خانواده صاحب کتابفروشی با روی خوش به آن سوال جواب خواهند داد.

کد N1935127

وبگردی