آفتاب
نگاهی دیگر به اختلافات آمریکا-ترکیه؛

دلار، لیر، طلا، آیفون و بحث اتحاد ملی در ترکیه

دلار، لیر، طلا، آیفون و بحث اتحاد ملی در ترکیه

هر چند ترکیه این روزها از لحاظ اقتصادی بواسطه فشارهای آمریکا حال و روز چندان مساعدی ندارد اما واکنش مردم این کشور به اقدامات واشنگتن حکایت از اتحاد ملی آنها دارد.

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل : آتش زدن دلار، تشکیل صف های طولانی در مقابل صرافی های برای تبدیل دلار به لیر، فروش طلا، بایکوت کالاهای آمریکایی و در آخر شکستن گوشی های همراه آیفون تصاویری هستند که در روزهای اخیر مردم ترکیه آن ها را به نمایش گذاشته اند.

این رفتار مردم ترکیه در واکنش به شدت گرفتن اختلافات میان آنکارا و واشنگتن و درخواست مستقیم «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه از مردم کشورش برای حمایت از «لیر» و مقابله با توطئه اقتصادی آمریکا انجام می شود.

اردوغان ریشه اصلی مشکلات اقتصادی ترکیه را اقدامات آمریکا دانسته و از مردم کشورش خواسته تا با تبدیل دلار و طلاهای خود به لیر در مقابل این اقدامات ایستادگی کنند. اردوغان در پی بحران اقتصادی این کشور و سقوط ارزش لیر در مقابل دلار به بازرگانان این کشور هشدار داد از احتکار کالا خودداری کنند. وی در اظهاراتی خطاب به بازرگانان و تجار ترکیه‌ای گفت: از احتکار کالا خودداری کنید. این کار خیانت به کشور است. هر کس کالا احتکار کند، عواقب بدی در انتظار او خواهد بود.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین با اشاره به اقدام برخی در خارج کردن سرمایه ارزی خود از بانک‌های این کشور افزود: کسانی که در بحران ارزی کنونی، ارزهای خارجی خود را از بانک‌ها خارج کنند، با مجازات شدیدی مواجه خواهند شد.

اردوغان در ادامه با بیان اینکه سر پا نگهداشتن کشور تنها وظیفه دولت نیست بلکه همه از جمله صنعتگران و بازرگانان نیز باید کمک کنند، گفت: آمریکا علیه ما جنگ اقتصادی به راه انداخته و کاری که با کودتا نتوانست انجام دهد را امروز با دلار می‌خواهد انجام دهد.

در مورد جنگ اقتصادی آمریکا با ترکیه و دلایل آن «رای الیوم» در مطلبی با اشاره به جنگ اقتصادی میان ترکیه و ترامپ آورده است: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قصد دارد که از اردوغان به سبب تمرد ضد سیاست ها و دیکته های آمریکا انتقام بگیرد.

این رسانه می نویسد: علت بحران چهار مورد است؛ ۱- مخالفت اردوغان رئیس جمهور ترکیه با آزادی کشیش آمریکایی «آندرو برانسون» که در ترکیه تحت بازداشت به سر می برد، است به ویژه که ترکیه شرط مبادله گولن را مطرح کرده است.

۲- اصرار اردوغان بر خرید اس ۴۰۰ از روسیه به عنوان جایگزین پاتریوت.

۳- مخالفت اردوغان با انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی و حمایت وی از حماس و محکوم کردن محاصره غزه.

۴- مخالفت رئیس جمهور ترکیه با محاصره آمریکا ضد ایران و تاکید بر عدم پایبندی به آن به خاطر منافع ترکیه و حفظ میزان مبادله تجاری میان دو کشور که به حدود ۱۰ میلیارد دلار در حال حاضر می رسد.

ترکیه و اتحاد ملی

از نگاه برخی کارشناسان اردوغان برای آنکه انتقاد از دولت ترکیه را به موجب وضعیت اقتصادی این کشور کاهش دهد آمریکا را مقصر اصلی بحران فعلی ترکیه معرفی کرده است. حتی اگر این تحلیل درست باشد آنچه بیش از هر چیزی در این مورد چشمگیر است اتحاد مردم ترکیه و پیش بردن منافع ملی کشورشان است.

واکنش مردم ترکیه و اتحاد آنها در برابر توطئه خارجی و حمایت از اتحاد ملی فقط مربوط به افزایش ارزش دلار در برابر لیر و تحریم کالاهای آمریکایی نیست بلکه پیشتر  و در سال ۲۰۱۶ زمانیکه ترکیه با کودتای نظامی روبرو شد نیز مردم و نخبگان این کشور رفتار مشابهی را نشان داده بودند.

در جولای ۲۰۱۶ زمانیکه ترکیه با کودتای نظامی مواجه شد اکثریت مردم ترکیه و نخبگان سیاسی از دولت حمایت کردند و حتی اصلی ترین منتقدان دولت اردوغان نیز کودتا و کودتاچیان را محکوم کرده و از دولت حمایت کردند.

این وضعیت حکایت از عزم مردم ترکیه در حمایت از نظام و حاکمیت آنها دارد. بسیاری از احزاب سیاسی ترکیه به روش حکومت داری اردوغان انتقاد داشته و وی را دیکتاتور می دانند اما با این وجود هرگاه بحث مقابله با تهدیدات امنیت ملی بوجود می آید همه آنها در پشت اردوغان به صف می شوند.

کد N1932800

وبگردی