آفتاب
مدیرکل آموزش و مشارکت‌های اجتاعی شهرداری تهران عنوان کرد:

پایگاه های تابستانی با هدف مسئولیت پذیری و نشاط دانش آموزان

پایگاه های تابستانی با هدف مسئولیت پذیری و نشاط دانش آموزان

مدیرکل آموزش و مشارکت‌های اجتاعی شهرداری تهران گفت: پایگاه تابستانی اوقات فراغت بستری برای مسئولیت پذیری و نشاط دانش آموزان است.

به گزارش خبرنگار مهر، خانواده‌ها علاقه زیادی دارند تا فرزندان‌شان، آموزش‌های لازم برای داشتن یک آینده خوب را ببینند. بخشی از این آموزش‌ها از طریق نهادهایی چون آموزش‌وپرورش، رسانه ملی و ... به صورت رسمی منتقل می‌شود. اما به نظر می‌رسد که موفقیت در چنین هدفی، نیازمند مشارکت نهادها و سازمان‌های دیگر خواهد بود. شهرداری‌ها، جزو مهمترین ارگان‌هایی هستند که می‌توانند در غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و کودکان و نوجوانان مشارکت داشته باشند؛ رویکردی که مدت‌هاست در شهرداری تهران تبدیل به یک مأموریت سازمانی شده و دنبال می‌شود.

 مرتضی توکلی، مدیرکل آموزش و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این موضوع گفت: باید نگاهی سرمایه‌گذارانه به اوقات فراغت فرزندان‌مان داشته باشیم. صاحبنظران اقتصادی به یک سرمایه‌گذار در حوزه تجارت اقتصادی توصیه به صبر و بردباری برای بازگشت سرمایه دارند و اینکه از عجول بودن پرهیز کنند. با چنین نگاهی به اوقات فراغت دانش‌آموزان نیز، باید صبور و پرحوصله بوده و چنین رویکردی داشته باشیم.

وی ادامه داد: نگاه ما این است که اگر روی اوقات فراغت فرزندان‌مان سرمایه‌گذاری فرهنگی و اجتماعی کنیم، سال‌ها بعد حاصل آن را برداشت خواهیم کرد؛ همان‌طور که در حال حاضر محصول سرمایه‌گذاری نسل‌های پیشین در حوزه های مختلف از جمله فرهنگ و جامعه را برداشت می‌کنیم. درواقع این نگاهی بلندمدت است و ممکن است بازدهی آن در طول زمان باشد، به همین دلیل ممکن است در برخی ارگان‌ها و نهادها جدی گرفته نشود.

وی با تاکید بر این نکته که مؤثرترین کارها، سخت‌ترین آنها هستند، اضافه کرد: مدیران فرهنگی- اجتماعی در شهرداری تهران، چنین نگاهی به امر آموزش و تربیت دارند و در حوزه سرمایه‌گذاری اجتماعی و فرهنگی، دنبال مزیت های زودبازده نیستند؛ چرا که نگاهی علمی و درازمدت به آن داریم.»

وی در ادامه به مصادیق چنین نگاهی هم اشاره کرد و برنامه‌های آموزش شهروندی در پایگاه‌های تابستانی مدارس شهر تهران یا دیگر نقاط شهری را جزو برنامه‌های مهم‌شان برای رسیدن به این مأموریت و چشم‌انداز برمی‌شمرد و با این ویژگی ها گفت: برنامه‌ای که با اهداف «غنی‌سازی اوقات فراغت با رویکرد جلب مشارکت دانش‌آموزان و آموزش شهروندی» ، «تقویت مسئولیت‌پذیری و روحیه مشارکت‌جویی دانش‌آموزان در مدیریت شهری» و «بالا بردن سطح آگاهی دانش‌آموزان در حوزه آسیب‌های اجتماعی، مهارت‌های زندگی، حقوق و تکالیف شهروندی» سروشکل گرفته است.

به گفته دکتر توکلی، این برنامه‌ها که در تابستان سال جاری شروع شده و سامان یافته‌اند و قرار است تا پایان فصل فراغت دانش‌آموزان نیز تداوم داشته باشند، به‌صورت مشارکتی میان معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در مناطق مختلف و آموزش‌وپرورش پایتخت در مناطق مختلف تهران و ناحیه یک و دو شهر ری انجام شده و خواهد شد.

توکلی همچنین در تشریح این برنامه‌ها گفت: در هر ناحیه شهری، دو مدرسه دخترانه و پسرانه یا کانون‌های آموزش‌وپرورش برای انجام این طرح در نظر گرفته شده است. این برنامه‌ها، شامل برگزاری دوره‌های آموزشی، اجرای نمایش‌های خیابانی، برگزاری کارگاه‌های آسیب‌های اجتماعی و مهارت‌های فردی و اجتماعی، برگزاری اردوهای مختلف، اجرای برنامه‌های ورزشی، آموزشی، تفریحی و فراغتی، اجرای بازی‌های تعاملی و نشاط‌محور با سالمندان برای تقویت بنیان خانواده، برگزاری کلاس‌های آموزشی مرتبط با پسماندها، اجرای فعالیت‌های ورزشی- تفریحی و ... می‌شوند.

این مقام مسئول شهری در حوزه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی، رویکرد این برنامه‌ها را تقویت روحیه مشارکت‌جویی و مشارکت‌محوری دانش‌آموزان می‌داند؛ امری که شهرداری تهران سخت به آن نیازمند است و فعالیت‌های فرهنگی زیادی را برای تقویت این فرهنگ در شهروندان پایتخت‌نشین اجرایی کرده و خواهد کرد.

کد N1931558

وبگردی