آفتاب

هفتاد و دومین جشن «روز استقلال» پاکستان در تهران برگزار شد

هفتاد و دومین جشن «روز استقلال» پاکستان در تهران برگزار شد

پاکستانیهای مقیم تهران طی مراسمی با حضور سفیر این کشور در تهران، با اهتزار درآوردن پرچم خود سالروز استقلال کشورشان از هند را جشن گرفتند.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز مصادف با ۱۴ آگوست جشن بزرگداشت هفتا و دومین سالگرد استقلال پاکستان از هند با حضور «رفعت مسعود» سفیر جدید پاکستان در تهران در اقامتگاه سفیر برگزار شد.

در این مراسم خانواده های پاکستانی مقیم تهران حضور داشتند و پیام تبریک رئیس جمهور و نخست وزیر پاکستان به مناسبت سالروز استقلال پاکستان قرائت شد.

پس از آن رفعت مسعود سفیر جدید پاکستان در ایران به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در ابتدای اظهارات خود گفت: خوشحالم که روز استقلال پاکستان را با جوش و خروش کامل در ایران جشن می گیریم. این  هفتاد و دومین سالروز استقلال پاکستان است؛ کشور ما در مسیر پیشرفت است و دموکراسی در پاکستان تقویت شده است.

وی افزود: پارلمان جدید  پاکستان روز گذشته سوگند یاد کرد و این سومین پارلمان پاکستان است که به سوی دموکراسی پیش می رود و این روند ادامه خواهد یافت.

وی در ادامه گفت: من اولین سفیر زن پاکستان در ایران هستم و این نشان دهنده تغییر و تحولات مثبت در این عرصه است.  

سفیر پاکستان همچنان ضمن اظهار قدردانی و تشکر از پیام تبریک رهبر معظم انقلاب اسلامی به ملت پاکستان و همچنین نصب بیلبوردهایی در اتوبان های اصلی شهر با مضمون پیام تبریک مقام معظم رهبری، گفت این اولین بار است که در یک کشور خارجی چنین اقدامی صورت می گیرد و این نشان دهنده روابط برادرانه و دوستانه ایران و پاکستان است.

وی همچنین با تاکید بر پیشرفت های مثبت پاکستان در راه مبارزه با تروریسم طی عملیات «ضرب عضب» و «رد الفساد» از تلاش های ارتش پاکستان در این عرصه قدردانی کرد و گفت ما هرگز برادران خود در کشمیر و مقاومتی که آنان در برابر دشمن دارند را از یاد نخواهیم برد و قاطعنانه از آنان حمایت خواهیم کرد.

گفتنی است که ۱۴ و ۱۵ آگوست ۱۹۴۷ سالگرد جدایی دو کشور هند و پاکستان است و این دو کشور هر سال در این تاریخ طی مراسمی با نام «روز آزادی» این استقلال را جشن می گیرند.

 بیست و سوم مارس سال ۱۹۴۰ میلادی مسلمانان شبه قاره هند در یک قطعنامه رسمی، عزم قاطع خود را برای دست یافتن به وطنی جداگانه که بتوانند در آن طبق ارزش‌ها، فرهنگ و سنت‌های خود زندگی کنند اعلام کردند.

مسلمانان شبه قاره به رهبری «محمد علی جناح» قائد اعظم و بنیانگذار نظریه جنبش آزادی مسلمانان در این کشور، به مدت ۷ سال با اتحاد و جدیت برای تشکیل کشوری مستقل تلاش کردند و سرانجام در روز ۱۴ آگوست سال ۱۹۴۷ تلاش‌های آنان به ثمر نشست و کشوری به نام پاکستان تشکیل شد.

برای اولین بار «علامه اقبال لاهوری» شاعر معروف و پر آوازه موضوع تشکیل کشوری مستقل برای مسلمانان را مطرح کرد و محمد علی جناح با پیروی از این نظریه جنبش آزادی بخش مسلمانان را پایه‌گذاری نمود.

خدمات اندیشمندانی همچون «سرسید احمد خان»، «شاه‌ولی‌الله» و «سید اسماعیل شهید» و بسیاری دیگر از مسلمانان مخلص راه را برای تشکیل پاکستان هموار کرده و در سرعت بخشیدن به انقلاب مسلمانان تأثیر زیادی داشت.

نام پاکستان به معنی کشوری است که از وجود کفار پاک می‌باشد که در ۱۴ اگوست ۱۹۴۷ این نام برای نخستین بار بر روی نقشه جهان ظاهر شد.

کد N1931478

وبگردی