آفتاب

۵ تونل پایتخت به صورت هوشمند کنترل می‌شوند

۵ تونل پایتخت به صورت هوشمند کنترل می‌شوند

همشهری‌آنلاین: مدیر بخش حمل ونقل هوشمند پل‌ها و تونل‌های شهری شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران از کنترل هوشمند ۵ تونل شهری پایتخت خبر داد.

  • مجله تونل‌ها و پل‌های تهران

عليرضا ویسه، مدیر بخش حمل ونقل هوشمند پل‌ها و تونل‌های شهری شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران 

با بیان این‌که پنج تونل شهری رسالت، امیرکبیر، توحید، نیایش و شهدای غزه به صورت هوشمند کنترل می‌شوند، گفت: همه این تونل‌ها از یک استاندارد استفاده می‌کنند اما دقت داشته باشید که تکنولوژی به روز تغییر می‌کند و ما نیز باید پا به پای آن توانایی‌های خود را افزایش دهیم.

عليرضا ويسه با بیان این‌که هر تونل بعد از مدتی نیاز به سرویس جت فن و یا دوربین دارد، گفت: به همین دلیل با اعلام قبلی برخی تونل‌ها برای سرویس دهی آن هم در شب بسته می‌شوند اما برخی از اتفاقات نیز اجتناب ناپذیر است. مثلا چندی پیش در پل صدر یک تکه از کابل ارتباطی از تابلوی برق سرقت شد و به تبع آن تعدادی از تجهیزات خاموش شدند هرچند که تیم مستقر در پل که به صورت 24 ساعته تعمیر و نگهداری را برعهده دارد توانست در کمترین زمان ممکن این مشکل را مرتفع کند اما با این حال برای ساعاتی در کار اختلال ایجاد شد.

ویسه در مورد تهویه هوای تونل‌ها نیز با بیان این‌که دو سناریو برای تهویه تونل‌های شهری در نظر گرفته شده است، گفت: حسگرهای نصب شده در تونل براساس میزان دود، طول دید و میزان مونواکسیدکربن در تونل سیستم تهویه هوا را کنترل می‌کنند که می‌تواند وضعیت آن عادی و یا به صورت اضطراری تعیین شود که براساس وضعیت تهویه هوا شدت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، ویسه درمورد تخلیه اضطراری تونل‌ها نیز گفت: سناریوهای مختلفی برای تخلیه اضطراری تونل‌ها در نظر گرفته شده‌است. در طراحی تونل‌ها، براساس طول تونل، آنها به زون‌های مختلف تقسیم‌بندی کردیم که دوربین‌ها، سیستم صوتی،‌ تابلوهای اعلان و ... براساس میزان ترافیک در زون مربوطه تعیین می‌شود و اگر تصادفی در تونلی رخ دهد این دوربین‌ها که به صورت صددرصد تونل را پوشش داده‌اند، به مراکز آتش‌نشانی و اورژانس به صورت خودکار هشدار می‌دهد و اگر حادثه‌ای در تونل رخ دهد نشانگرهایی در تونل تعبیه شده که در حالت عادی سبز است اما در صورت وقوع حادثه این نشانگرها به سمت راه‌های خروج، قرمز چشمک زن می‌شوند و به راحتی مردم می‌توانند از این تونل خارج شوند و در تونل نیایش نیز حتی سه دسترسی خاص برای خودروها در نظر گرفته شده است.

کد N1931334

وبگردی